Religijność jako forma metafizycznego poznania w filozofii Artura Schopenhauera
DOI:
https://doi.org/10.12775/szhf.2011.008Słowa kluczowe
Artur Schopenhauer, religia, filozofia, potrzeba metafizyczna, wolnośćAbstrakt
Przedmiotem artykułu jest próba opisania jakie miejsce, wedle Schopenhauera, zajmuje religia w świadomości zbiorowej i jaki mechanizm prowadzi od światopoglądu religijnego do wyższego poznania, oferowanego przez filozofię. Pierwsza część obejmuje dyskusję nad zjawiskiem tak zwanej źródłowej potrzeby metafizycznej, naturalnej i podzielanej przez wszystkich ludzi, charakteryzującej transcendentną postawę człowieka. Jako że jedną z odpowiedzi na tę potrzebę jest filozofia, prezentuję jak Schopenhauer pojmował filozofię, jej rolę, narzędzia i metody, które są lub powinny być przez nią używane. Filozof był świadomy tego, że filozofia jest tylko dla wybranych oraz że jest często zastępowana religią, co Schopenhauer nazywał metafizyką dla pospólstwa, dostrzegając jej zasadniczą rolę w odpowiadaniu na pytania egzystencjalne. W następnej części mojego artykułu próbuję zrekonstruować myśl Schopenhauera dotyczącą identyczności i równoległości wyników uzyskanych na następujących dwóch odmiennych ścieżkach. Wedle filozofa obie z nich: zarówno ścieżka filozofa, jak i ścieżka człowieka religijnego, krzyżują się w pewnym punkcie, który stanowi prawdziwe poznanie oraz, w konsekwencji, wolność.
Bibliografia
Garewicz J., Z perspektywy Schopenhauera: wina Piłata – wina Parsifala, „Etyka” 21, 1984.
Miodoński L., Filozofia religii Artura Schopenhauera, Wrocław 1996.
Schopenhauer A., O podstawie moralności, przeł. Z. Bossakówna, Kraków 2005.
Schopenhauer A., Świat jako wola i przedstawienie, t. 1, przeł. J. Garewicz, Warszawa 2009.
Schopenhauer A., Świat jako wola i przedstawienie, t. 2, przeł. J. Garewicz, Warszawa 1995.
Schopenhauer A., W poszukiwaniu mądrości życia, przeł. J. Garewicz, Kęty 2004.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 643
Liczba cytowań: 0