Krytyczne ujęcie "Bycia i czasu" Heideggera autorstwa Panajotisa Kondylisa. Komentarz do przekładu
DOI:
https://doi.org/10.12775/szhf.2023.010Słowa kluczowe
Heidegger, filozofia egzystencjalna, ontologia fundamentalna, krytyka metafizykiAbstrakt
Przedmiotem artykułu jest naświetlenie krytycznego stosunku Panajotisa Kondylisa do koncepcji Martina Heideggera oraz jego historycznego kontekstu. Autorzy tekstu odnoszą się zarówno do wydanej przez Kondylisa recenzji książki Heideggera Bycie i czas z okazji 50. jubileuszu upływającego od jej pierwszego wydania, jak i do innych fragmentów książek Kondylisa, w których odnosi się on od do spuścizny niemieckiego filozofa. Autorzy artykułu zwracają uwagę, że polemika z Heideggerem służy Kondylisowi do zasygnalizowania własnej, odrębnej koncepcji znajdującej się w całkowitej opozycji do dzieła Heideggera.
Bibliografia
Heidegger Martin. 1994. Bycie i czas. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Horst Falk, Konstantin Verykios, Lech Zieliński. 2015. „Obserwacja rzeczywistości a tworzenie teorii w myśli Panajotisa Kondylisa”. Studia z Historii Filozofii 3(2): 79–92.
Horst Gisela. 2019. Panajotis Kondylis. Leben und Werk – eine Übersicht. Würzburg: Königshausen & Neumann.
Horst Gisela. 2022. „Kondylis’ philosophische Anthropologie als Einspruch gegen Heideggers Sein und Zeit”. W: Kondylis heute. Anthropologie im Werk von Panajotis Kondylis, red. Falk Horst, 111–114. Berlin: Duncker & Humblot.
Kondylis Panajotis. 1990. Die neuzeitliche Metaphysikkritik. Stuttgart: Kletta-Cotta.
Kondylis Panajotis. 1999. Das Politische und der Mensch. Grundzüge der Sozialontologie. Soziale Beziehung, Verstehen, Rationalität. Berlin: Akademie Verlag.
Kondylis Panajotis. 2016. „W poszukiwaniu istoty oświecenia”. Studia z Historii Filozofii 1(7): 75–95.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 211
Liczba cytowań: 0