Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Studia z Historii Filozofii

Strach na Zachodzie na przełomie XIX i XX wieku. Żyjąc z wrogiem
  • Strona domowa
  • /
  • Strach na Zachodzie na przełomie XIX i XX wieku. Żyjąc z wrogiem
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 13 Nr 4 (2022): Evil. Reality or Imagination? Vol. 2 /
  4. ARTYKUŁY

Strach na Zachodzie na przełomie XIX i XX wieku. Żyjąc z wrogiem

Autor

  • Mieczysław Jagłowski Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie https://orcid.org/0000-0001-6548-8324

DOI:

https://doi.org/10.12775/szhf.2022.018

Słowa kluczowe

strach, maltuzjanizm, teoria degeneracji, ewolucjonizm, eugenika, scjentyzm, religia

Abstrakt

Nawiązując do znanej pracy Jeana Delumeau La peur en Occident, XIVe-XVIIIe siècles. Une cité assiégée (Strach w kulturze Zachodu XIV-XVIII w.) oraz zakładając, że człowiek zawsze czegoś się boi oraz że w każdej epoce historycznej istnieje jakaś dominująca forma strachu, w artykule postawiono pytanie o to, czego na Zachodzie bano się na przełomie XIX i XX wieku. Zwrócono uwagę na to, że zachodnia kultura tego okresu miała charakter scjentystyczny, dlatego przyjęto, że źródeł strachu w tej epoce należy poszukiwać w nauce. Za wyjściowy punkt narastającego lęku wskazano pesymistyczną diagnozę demograficzną Thomasa Roberta Malthusa z 1798 r., natomiast za koncepcje wzmacniające ten lęk uznano teorie degeneracji (Benedict Augustin Morel, Cesare Lombroso, Max Nordau) oraz ewolucjonizm (Charles Darwin, Herbert Spencer) i eugenikę (Francis Galton). Na podstawie analizy tych koncepcji wyprowadzono wniosek, że nauka mogła stać się źródłem strachu przede wszystkim ze względu na niezrealizowanie własnych kryteriów poznania naukowego, w szczególności ze względu na obecność w jej obszarze pewnych przeświadczeń właściwych dla mentalności religijnej, które uczeni naiwnie uznali za już przezwyciężone.

Bibliografia

Ariès Philippe. 1989. Człowiek i śmierć, przeł. Eligia Bąkowska. Warszawa: PIW.

Armstrong Karen. 1995. Historia Boga, przeł. Barbara Cendrowska. Warszawa: Świat Książki.

Bachelard Gaston. 2002. Kształtowanie się umysłu naukowego. Przyczynek do psychoanalizy wiedzy obiektywnej, przeł. Damian Leszczyński. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.

Baszkiewicz Jan. 1993. Nowy człowiek, nowy naród, nowy świat. Mitologia i rzeczywistość rewolucji francuskiej. Warszawa: PIW.

Bauer Heike. 2003. „The Idea of Development: Decadence, Aestheticism and late-Victorian Notions about Sexual Identity in Marius the Epicurean (1885)”. Australasian Journal for Victorian Studies 9: 1–15.

Caponi Sandra. 2009. „Para una genealogía de la anormalidad: la teoría de la degeneración de Morel”. Scientiæ Studia 7: 425–445.

Carnap Rudolf. 1969. Filozofia jako analiza języka nauki, przeł. Andrzej Zabłudowski. Warszawa: PWN.

Cassirer Ernst. 2011. Logika nauk o kulturze. Pięć studiów, przeł. Przemysław Parszutowicz. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.

Cassirer Ernst. 1995. Symbol i język, przeł. Bolesław Andrzejewski. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Darwin Karol. 1884. O pochodzeniu człowieka, przeł. Ludwik Masłowski. Lwów: Księgarnia Polska.

Delumeau Jean. 1986. Strach w kulturze Zachodu XIV–XVIII w., przeł. Adam Szymanowski. Warszawa: Pax.

Delumeau Jean. 1994. Grzech i strach. Poczucie winy w kulturze Zachodu XIII–XVIII w., przeł. Adam Szymanowski. Warszawa: Pax–Volumen.

DeWitt Anne. 2013. Moral Authority, Men of Science, and the Victorian Novel. Cambridge: Cambridge University Press.

Foucault Michel. 2003. Abnormal. Lectures at the Collège de France 1974–1975. London–New York: Verso.

Gadamer Hans-Georg. 2006. „Teoria, technika, praktyka”. W: Andrzej Przyłębski, Gadamer, 141–155. Warszawa: Wiedza Powszechna.

Galton Francis. 1869. Hereditary Genius. An Inquiry into its Laws and Consequences. London: Macmillan.

Galton Francis. 1883. Inquiries into Human Faculty and its Development. London: Macmillan.

Galton Francis. 1894. „The Part of Religion in Human Evolution”. National Review 23: 755–763.

Galton Francis. 1909. Essays in Eugenics. London: Eugenics Education Society.

Gattey Emma M. 2018. „Sir Robert Stout as Freethinker and Eugenics Enthusiast”. W: Eugenics at the Edges of Empire. New Zealand, Australia, Canada and South Africa, red. Diane B. Paul, John Stenhouse, Hamish G. Spencer, 195–217. Cham: Palgrave Macmillan.

Guriewicz Aron. 1976. Kategorie kultury średniowiecznej, przeł. Józef Dancygier. Warszawa: PIW.

Guriewicz Aron. 1987. Problemy średniowiecznej kultury ludowej, przeł. Zdzisław Dobrzyniecki. Warszawa: PIW.

Huxley Julian. 1933. What Dare I Think?. London: Chatto and Windus.

Kehl Renato. 1935. Lições de Eugenia. Rio de Janeiro: Francisco Alves.

Krementsov Nikolai. 2011. „From ‘Beastly Philosophy’ to Medical Genetics: Eugenics in Russia and the Soviet Union”. Annals of Science 68(1): 61–92.

Le Goff Jacques. 1996. „Człowiek średniowiecza”. W: Człowiek średniowiecza, red. Jacques Le Goff, przeł. Maria Radożycka-Paoletti. Warszawa–Gdańsk: Marabut.

Le Goff Jacques. 2007. Długie średniowiecze, przeł. Maria Żurowska. Warszawa: Wydawnictwa UW.

Lightman Bernard. 2012. „The Creed of Science and its Critics”. W: The Victorian World, red. Martin Hewitt, 449–465. London–New York: Routledge.

Lombroso Cesare. 1891. Człowiek-zbrodniarz w stosunku do antropologii, jurysprudencyi i dyscypliny więziennej, t. 2, przeł. Jan Ludwik Popławski. Warszawa: Nakład W. Wołowski.

Lombroso Cesare. 1987. Geniusz i obłąkanie, przeł. Jan Ludwik Popławski. Warszawa: PWN.

Malthus Thomas Robert. 1925. Prawo ludności, przeł. K. Stein. Kraków: Nakład Gebethnera i Wolffa.

Marulewska Kinga. 2008. „Eugenika w świetle idei postępu. Rozważania wokół fundamentów filozoficznych”. Dialogi Polityczne 10: 63–84.

Moore Gregory. 2002. Nietzsche, Biology and Metaphor. New York: Cambridge University Press.

Morel Bénédict-Augustin. 1857. Traité des dégénérescences physiques, intellectuelles et morales de l’espèce humaine et des causes qui produisent ces variétés maladives. Paris: Baillière.

Nordau Max. 1895. Degeneration. New York: D. Appleton and Company.

Roelcke Volker. 1997. „Biologizing Social Facts: An Early 20th Century Debate on Kraepelin’s Concepts of Culture, Neurasthenia, and Degeneration”. Culture, Medicine and Psychiatry 21(4): 383–403.

Sánchez Arteaga Juan Manuel. 2008. „La biología humana como ideología: el racismo biológico y las estructuras simbólicas de dominación racial a fines del siglo XIX”. Theoria. Revista de Teoría, Historia y Fundamentos de la Ciencia 23(1): 107–124.

Spencer Herbert. 1851. Social Statics or the Conditions Essential to Human Happiness Specified, and the First of them Developed. London: John Chapman.

Szahaj Andrzej. 2001. „Postmodernizm a scjentyzm”. W: Kultura jako przedmiot badań. Studia filozoficzno-kulturoznawcze. Prace ofiarowane Profesorowi Jerzemu Kmicie w siedemdziesiątą rocznicę urodzin, red. Barbara Kotowa, Jacek Sójka, Krystyna Zamiara. Poznań: Wyd. Fundacji Humaniora.

Tarnowski Józef. 2016. „Ernst Cassirer i Nelson Goodman: Konstruktywna siła symbolizacji kulturowych”. Idea – Studia nad Strukturą i Rozwojem Pojęć filozoficznych 28(2): 52–63.

Turda Marius. 2006. „‘A New Religion’? Eugenics and Racial Scientism in Pre-First World War Hungary”. Totalitarian Movements and Political Religions 7(3): 303–325.

Zaremba Bielawski Maciej. 2011. Higieniści. Z dziejów eugeniki, przeł. Wojciech Chudoba. Wrocław: Wydawnictwo Czarne.

Studia z Historii Filozofii

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2023-03-08

Jak cytować

1.
JAGŁOWSKI, Mieczysław. Strach na Zachodzie na przełomie XIX i XX wieku. Żyjąc z wrogiem. Studia z Historii Filozofii [online]. 8 marzec 2023, T. 13, nr 4, s. 7–29. [udostępniono 1.7.2025]. DOI 10.12775/szhf.2022.018.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 13 Nr 4 (2022): Evil. Reality or Imagination? Vol. 2

Dział

ARTYKUŁY

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 635
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

strach, maltuzjanizm, teoria degeneracji, ewolucjonizm, eugenika, scjentyzm, religia
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa