Strach na Zachodzie na przełomie XIX i XX wieku. Żyjąc z wrogiem
DOI:
https://doi.org/10.12775/szhf.2022.018Słowa kluczowe
strach, maltuzjanizm, teoria degeneracji, ewolucjonizm, eugenika, scjentyzm, religiaAbstrakt
Nawiązując do znanej pracy Jeana Delumeau La peur en Occident, XIVe-XVIIIe siècles. Une cité assiégée (Strach w kulturze Zachodu XIV-XVIII w.) oraz zakładając, że człowiek zawsze czegoś się boi oraz że w każdej epoce historycznej istnieje jakaś dominująca forma strachu, w artykule postawiono pytanie o to, czego na Zachodzie bano się na przełomie XIX i XX wieku. Zwrócono uwagę na to, że zachodnia kultura tego okresu miała charakter scjentystyczny, dlatego przyjęto, że źródeł strachu w tej epoce należy poszukiwać w nauce. Za wyjściowy punkt narastającego lęku wskazano pesymistyczną diagnozę demograficzną Thomasa Roberta Malthusa z 1798 r., natomiast za koncepcje wzmacniające ten lęk uznano teorie degeneracji (Benedict Augustin Morel, Cesare Lombroso, Max Nordau) oraz ewolucjonizm (Charles Darwin, Herbert Spencer) i eugenikę (Francis Galton). Na podstawie analizy tych koncepcji wyprowadzono wniosek, że nauka mogła stać się źródłem strachu przede wszystkim ze względu na niezrealizowanie własnych kryteriów poznania naukowego, w szczególności ze względu na obecność w jej obszarze pewnych przeświadczeń właściwych dla mentalności religijnej, które uczeni naiwnie uznali za już przezwyciężone.
Bibliografia
Ariès Philippe. 1989. Człowiek i śmierć, przeł. Eligia Bąkowska. Warszawa: PIW.
Armstrong Karen. 1995. Historia Boga, przeł. Barbara Cendrowska. Warszawa: Świat Książki.
Bachelard Gaston. 2002. Kształtowanie się umysłu naukowego. Przyczynek do psychoanalizy wiedzy obiektywnej, przeł. Damian Leszczyński. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.
Baszkiewicz Jan. 1993. Nowy człowiek, nowy naród, nowy świat. Mitologia i rzeczywistość rewolucji francuskiej. Warszawa: PIW.
Bauer Heike. 2003. „The Idea of Development: Decadence, Aestheticism and late-Victorian Notions about Sexual Identity in Marius the Epicurean (1885)”. Australasian Journal for Victorian Studies 9: 1–15.
Caponi Sandra. 2009. „Para una genealogía de la anormalidad: la teoría de la degeneración de Morel”. Scientiæ Studia 7: 425–445.
Carnap Rudolf. 1969. Filozofia jako analiza języka nauki, przeł. Andrzej Zabłudowski. Warszawa: PWN.
Cassirer Ernst. 2011. Logika nauk o kulturze. Pięć studiów, przeł. Przemysław Parszutowicz. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.
Cassirer Ernst. 1995. Symbol i język, przeł. Bolesław Andrzejewski. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Darwin Karol. 1884. O pochodzeniu człowieka, przeł. Ludwik Masłowski. Lwów: Księgarnia Polska.
Delumeau Jean. 1986. Strach w kulturze Zachodu XIV–XVIII w., przeł. Adam Szymanowski. Warszawa: Pax.
Delumeau Jean. 1994. Grzech i strach. Poczucie winy w kulturze Zachodu XIII–XVIII w., przeł. Adam Szymanowski. Warszawa: Pax–Volumen.
DeWitt Anne. 2013. Moral Authority, Men of Science, and the Victorian Novel. Cambridge: Cambridge University Press.
Foucault Michel. 2003. Abnormal. Lectures at the Collège de France 1974–1975. London–New York: Verso.
Gadamer Hans-Georg. 2006. „Teoria, technika, praktyka”. W: Andrzej Przyłębski, Gadamer, 141–155. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Galton Francis. 1869. Hereditary Genius. An Inquiry into its Laws and Consequences. London: Macmillan.
Galton Francis. 1883. Inquiries into Human Faculty and its Development. London: Macmillan.
Galton Francis. 1894. „The Part of Religion in Human Evolution”. National Review 23: 755–763.
Galton Francis. 1909. Essays in Eugenics. London: Eugenics Education Society.
Gattey Emma M. 2018. „Sir Robert Stout as Freethinker and Eugenics Enthusiast”. W: Eugenics at the Edges of Empire. New Zealand, Australia, Canada and South Africa, red. Diane B. Paul, John Stenhouse, Hamish G. Spencer, 195–217. Cham: Palgrave Macmillan.
Guriewicz Aron. 1976. Kategorie kultury średniowiecznej, przeł. Józef Dancygier. Warszawa: PIW.
Guriewicz Aron. 1987. Problemy średniowiecznej kultury ludowej, przeł. Zdzisław Dobrzyniecki. Warszawa: PIW.
Huxley Julian. 1933. What Dare I Think?. London: Chatto and Windus.
Kehl Renato. 1935. Lições de Eugenia. Rio de Janeiro: Francisco Alves.
Krementsov Nikolai. 2011. „From ‘Beastly Philosophy’ to Medical Genetics: Eugenics in Russia and the Soviet Union”. Annals of Science 68(1): 61–92.
Le Goff Jacques. 1996. „Człowiek średniowiecza”. W: Człowiek średniowiecza, red. Jacques Le Goff, przeł. Maria Radożycka-Paoletti. Warszawa–Gdańsk: Marabut.
Le Goff Jacques. 2007. Długie średniowiecze, przeł. Maria Żurowska. Warszawa: Wydawnictwa UW.
Lightman Bernard. 2012. „The Creed of Science and its Critics”. W: The Victorian World, red. Martin Hewitt, 449–465. London–New York: Routledge.
Lombroso Cesare. 1891. Człowiek-zbrodniarz w stosunku do antropologii, jurysprudencyi i dyscypliny więziennej, t. 2, przeł. Jan Ludwik Popławski. Warszawa: Nakład W. Wołowski.
Lombroso Cesare. 1987. Geniusz i obłąkanie, przeł. Jan Ludwik Popławski. Warszawa: PWN.
Malthus Thomas Robert. 1925. Prawo ludności, przeł. K. Stein. Kraków: Nakład Gebethnera i Wolffa.
Marulewska Kinga. 2008. „Eugenika w świetle idei postępu. Rozważania wokół fundamentów filozoficznych”. Dialogi Polityczne 10: 63–84.
Moore Gregory. 2002. Nietzsche, Biology and Metaphor. New York: Cambridge University Press.
Morel Bénédict-Augustin. 1857. Traité des dégénérescences physiques, intellectuelles et morales de l’espèce humaine et des causes qui produisent ces variétés maladives. Paris: Baillière.
Nordau Max. 1895. Degeneration. New York: D. Appleton and Company.
Roelcke Volker. 1997. „Biologizing Social Facts: An Early 20th Century Debate on Kraepelin’s Concepts of Culture, Neurasthenia, and Degeneration”. Culture, Medicine and Psychiatry 21(4): 383–403.
Sánchez Arteaga Juan Manuel. 2008. „La biología humana como ideología: el racismo biológico y las estructuras simbólicas de dominación racial a fines del siglo XIX”. Theoria. Revista de Teoría, Historia y Fundamentos de la Ciencia 23(1): 107–124.
Spencer Herbert. 1851. Social Statics or the Conditions Essential to Human Happiness Specified, and the First of them Developed. London: John Chapman.
Szahaj Andrzej. 2001. „Postmodernizm a scjentyzm”. W: Kultura jako przedmiot badań. Studia filozoficzno-kulturoznawcze. Prace ofiarowane Profesorowi Jerzemu Kmicie w siedemdziesiątą rocznicę urodzin, red. Barbara Kotowa, Jacek Sójka, Krystyna Zamiara. Poznań: Wyd. Fundacji Humaniora.
Tarnowski Józef. 2016. „Ernst Cassirer i Nelson Goodman: Konstruktywna siła symbolizacji kulturowych”. Idea – Studia nad Strukturą i Rozwojem Pojęć filozoficznych 28(2): 52–63.
Turda Marius. 2006. „‘A New Religion’? Eugenics and Racial Scientism in Pre-First World War Hungary”. Totalitarian Movements and Political Religions 7(3): 303–325.
Zaremba Bielawski Maciej. 2011. Higieniści. Z dziejów eugeniki, przeł. Wojciech Chudoba. Wrocław: Wydawnictwo Czarne.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 566
Liczba cytowań: 0