On the Problem of Communication in the Works of Aleksiej Aleksiejewicz Leontiev (translated and edited by Aleksadra Kondrat)

Dmitry Leontiev, Irina Borisowna Hanina

DOI: http://dx.doi.org/10.12775/szhf.2017.016

Abstract


The paper translated and edited by Aleksandra Kondrat, Nicoalus Copernicus University in Toruń

A. A. Leontiev that occupies a central place in his scientific legacy. The relationship between Communications and activity categories is analyzed in detail, as well as grounds and meaning of treating the communication as an activity by A. A. Leontiev. We present classification of the communication types on four grounds: orientation (object_oriented, socially_oriented and personality_oriented communication), psychological dynamics, semiotic specialization and degree of mediation. Special attention is paid to the concept of pedagogical communication, on one hand contributing to the development of a general theory of communication, but on the other — acts as an independent concept. In conclusion, we discuss the heuristic connections and interaction between A. A. Leontiev concept of communication and A. N. Leontiev, E. Yu. Artemyeva, S. D. Smirnov and others concept of worldview, that was implemented particularly in the development of pedagogical communication concept.

Oryginal edition: KULTURNOISTORICZESKAJA PSICHOŁOGIJA 1/2011


Keywords


communication, activity, society, agent, pedagogical communication, instructional communication, worldview

Full Text:

PDF (Polish)

References


Leontʹev А. А., Psihologiâ obŝeniâ [Psychologia komunikacji], Moskva 2005.

Leontʹev D. А., Sovmestnaâ deâtelʹnostʹ, obŝenie, vzaimodejstvie [Wspólna działalność, komunikacja, współdziałanie], „Vestn. vysš. Školy” 1989, nr 11; tenże, Psihologiâ smysla [Psychologia sensu], Moskva 1999.

Leontʹev А. А., Pedagogičeskoe obŝenie [Pedagogiczna komunikacja], Moskva 1979.

Leontʹev А. А., Pedagogičeskoe obŝenie [Pedagogiczna komunikacja], Moskva 1996.

Brophy J. E., Good T. L., Looking in Classrooms, Longman, New York 1997.

Leontʹev А. А., Âzykovoe soznanie i obraz mira [Świadomość językowa i obraz świata], [w:] Âzyk i soznanie: paradoksalʹnaâ racionalʹnostʹ [Język i świadomość: paradoksalna racjonalność], Moskva 1993.

Leontʹev А. А., Âzyk i rečevaâ deâtelʹnostʹ v obŝej i pedagogičeskoj psihologii [Język i werbalna działalność w ogólnej i pedagogicznej psychologii], Moskva 2001.

Artemʹeva E. Û., Osnovy psihologii subʺektivnoj semantiki [Podstawy psychologii subiektywnej semantyki], Moskva 1999.

Leontʹev A. N., Izbrannye psihologičeskie proizvedeniâ [Wybrane prace psychologiczne], [w:] tenże, Sobr. soč.: t. 2. Moskva 1983.

Petuhov V. V., Obraz mira i psihologičeskoe izučenie myšleniâ [Obraz świata i studium psychologiczne myślenia], „Vestn. Mosk. unta.” Seriâ 14. Psihologiâ 1984, № 4.

Smirnov S. D., Psihologiâ obraza: problemy aktivnosti psihičeskogo otraženiâ [Psychologia obrazu: problemy aktywności psychicznego odbicia], Moskva 1985.

Leontʹev А. А., Âzyk i rečevaâ deâtelʹnostʹ v obŝej i pedagogičeskoj psihologii [Język i werbalna działalność w ogólnej i pedagogicznej psychologii], Moskva 2001.

Klimov E. A., Obraz mira v raznotipnyh professiâh [Obraz świata w różnych zawodach], Moskva 1995.

Hanina I. B., Semantičeskie faktory obučaûŝego obŝeniâ [Semantyczne czynniki uczącej komunikacji], Moskva 1986.

Hanina I. B., Invarianty obraza mira i ih istoki [Inwarianty obrazu świata i ich początki], [w:] Deâtelʹnostnyj podhod v psihologii: problemy i perspektivy [Działalnościowe podejścia w psychologii: problemy i perspektywy], red. W. W. Davydov, D. A Leontʹev, Moskva 1990.

Hanina I. B., Obraz mira i professionalʹnyj mir [Obraz świata i zawodowy świat], „Świat Psychologii” 2009, nr 4.






Partnerzy platformy czasopism