Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Proces recenzji
    • Polityka Open Access
    • Informacja o niepobieraniu opłat za zgłaszanie i publikację artykułów
    • Zasady archiwizacji
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Teologia i Człowiek

Inkulturacja wiary w „cyfrowy kontynent”
  • Strona domowa
  • /
  • Inkulturacja wiary w „cyfrowy kontynent”
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 47 Nr 3 (2019) /
  4. Artykuły

Inkulturacja wiary w „cyfrowy kontynent”

Autor

  • Maciej Flader Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu https://orcid.org/0000-0001-7671-7807

DOI:

https://doi.org/10.12775/TiCz.2019.033

Słowa kluczowe

inkulturacja, ewangelizacja, nowa ewangelizacja, cyfrowy kontynent, media społecznościowe

Abstrakt

Artykuł skupia się na ukazaniu roli inkulturacji w „cyfrowy kontynent”. Punktem wyjścia jest teologiczne pojęcie inkulturacji, pojmowane jako wszczepienie Ewangelii w inną kulturę, celem wyrażania prawdy Ewangelii w środkach wyrazu właściwych danej kulturze. Tak rozumiane pojęcie inkulturacji, zanalizowane pod kątem wymogów i dziedzin, zastosowano zgodnie ze wskazaniami papieża Benedykta XVI w rzeczywistość, którą wspomniany papież nazywał „cyfrowym kontynentem”. Efektem tego jest analiza dzieła inkulturacji i ewangelizacji wirtualnej rzeczywistości, a także postulaty z niej wynikającej.

Bibliografia

Benedykt XVI, Milczenie i słowo drogą ewangelizacji, Orędzie na 46. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu (24 I 2012), https://w2.vatican.va/content/benedict-xvi/pl/messages/communications/documents/hf_ben-xvi_mes_20120124_46th-world-communications-day.html [data dostęp: 10.04.2018].

Benedykt XVI, Sieci społecznościowe: Port prawdy i wiary, nowe miejsca ewangelizacji, Orędzie na 47. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu (24 I 2013), OsRomPol 3–4 (2013), s. 10–12.

Benedykt XVI, Nowe technologie komunikacyjne i głoszenie Ewangelii, Orędzie na 45. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu (24 I 2011), w: Internet i Kościół, s. 89–93.

Benedykt XVI, Nowe technologie, nowe relacje. Trzeba rozpowszechniać kulturę szacunku, dialogu i przyjaźni(24 I 2009), w: Internet i Kościół, s. 71–75.

Bilicka B., Chrześcijański styk obecności na „cyfrowym kontynencie” w orędziach Benedykta XVI, „Forum Teologiczne” 16, s. 139–151.

Boyd D., Ellison N., Social Network Sites: Definition, History, And Scholarship, „Journal of Computer-Mediated Communication” 13 (2008), s. 210–230.

Brzeziński D., Wiara i jej celebracje w kulturze. Systematyzacja pojęć, „Teologia i Człowiek” 27 (2014) nr 3, s. 12. (w bibliografii: 11 – 20)

Ewa Chodakowska publicznie przyznała się do wiary. Pojawiły się groźby i szantaż, https://www.deon.pl/inteligentne-zycie/lifestyle/art,626,ewa-chodakowska-publicznie-przyznala-sie-do-wiary-pojawily-sie-grozby-i-szantaz.html [data dostępu: 10.04.2018].

Górski J., Janeczek S., Inkulturacja, w: Encyklopedia katolicka, t. 7, Lublin 1997, kol. 235–237.

Górzna S., Inkulturacja w nauczaniu papieża Jana Pawła II i w dokumentach Kurii Rzymskiej, „Studia Elbląskie” XVIII (2017), s. 525–536.

Jan Paweł II, Catechesi tradendae, Wrocławska Księgarnia Archidiecezjalna, Wrocław 2017, nr 53.

Jan Paweł II, Internet: nowe forum głoszenia Ewangelii, Orędzie na 36. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu (24 I 2002), w: Internet i Kościół, s. 23–27.

Jan Paweł II, Misja Kościoła w erze komputerów, Orędzie na 24. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu (24 I 1990), w: Internet i Kościół, red. J. Kloch, Warszawa 2011, s. 17–21.

Jan Paweł II, Przemówienie do Rady Konferencji Episkopatów Ameryki Łacińskiej, (Port-au-Prince 9 III 1983), OsRomPol 4 (1983), s. 29–31.

Jan Paweł II, Redemptoris missio, w: Encykliki Ojca Świętego Jana Pawła II, t. 1, Wydawnictwo św. Stanisława B.M., Kraków 1996, nr 52. (w bibliografii 377–460).

Jaszczuk R., Ewangelizacja kultur i inkulturacja Ewangelii, Missio Polonia, Warszawa 2012, s. 73–75.

Kaplan A. M, Haenlein M., Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media, “Business Horizons” 53 (2010), s. 59–68.

Kaznowski D., Nowy marketing w Internecie, VFP Communications Ltd., Warszawa 2007, s. 63.

Kongregacja Nauki Wiary, Instrukcja o chrześcijańskiej wolności i wyzwoleniu, OsRomPol 1986, nr 2, s. 15.

Levinson P., Nowe Nowe media, WAM, Kraków 2010, s. 17.

Logan R. K., Understanding New Media: Extending Marshall Mcluhan, Peter Lang 2010.

Międzynarodowa Komisja Teologiczna, Wiara i inkulturacja, w: Od wiary do teologii. Dokumenty Międzynarodowej Komisji Teologicznej 1969–1996, red. J. Królikowski, Kraków 2000, s. 251–271.

Mleczko W., Jak ewangelizować świat cyfrowy? Wskazania Benedykta XVI w orędziach na Światowe Dni Środków Społecznego Przekazu, „Studia Socialia Cracoviensia” 6 (2014) nr 1 (10), s. 197–208.

Nowicka J., Rola inkulturacji w nowej ewangelizacji, „Annales Missiologici Posnanienses” 22 (2017), s. 83–97.

Przemówienie Ojca Świętego Franciszka – audiencja dla uczestników Zgromadzenia Plenarnego Papieskiej Rady ds. Środków Społecznego Przekazu, http://w2.vatican.va/content/francesco/pl/speeches/2013/september/documents/papa-francesco_20130921_plenaria-pccs.html [dostęp dostęp: 10.04.2018].

Przybysz M., Kapłan w sieci uwikłany. Dylematy obecności księdza w mediach, w: Media w transformacji, red. A. Gralczyk, K. Marcyński, M. Przybysz, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2013, s. 105–122.

Różański J., Główne dziedziny inkulturacji, „Studia Theologica Varsoviensia” 49 (2011) nr 2, s. 44–78.

Teologia i Człowiek

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2019-10-01

Jak cytować

1.
FLADER, Maciej. Inkulturacja wiary w „cyfrowy kontynent”. Teologia i Człowiek [online]. 1 październik 2019, T. 47, nr 3, s. 129–144. [udostępniono 1.7.2025]. DOI 10.12775/TiCz.2019.033.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 47 Nr 3 (2019)

Dział

Artykuły

Licencja

CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.

  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
  • Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony

PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1006
Liczba cytowań: 0

ISSN/eISSN

ISSN: 1731-5638

eISSN: 2391-7598

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

inkulturacja, ewangelizacja, nowa ewangelizacja, cyfrowy kontynent, media społecznościowe
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa