Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Proces recenzji
    • Polityka Open Access
    • Informacja o niepobieraniu opłat za zgłaszanie i publikację artykułów
    • Zasady archiwizacji
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Teologia i Człowiek

Próba znalezienia dialogu między sztuką współczesną a Kościołem w pierwszych refleksjach estetycznych G. B. Montiniego
  • Strona domowa
  • /
  • Próba znalezienia dialogu między sztuką współczesną a Kościołem w pierwszych refleksjach estetycznych G. B. Montiniego
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 43 Nr 3 (2018) /
  4. Artykuły

Próba znalezienia dialogu między sztuką współczesną a Kościołem w pierwszych refleksjach estetycznych G. B. Montiniego

Autor

  • Paweł Szczepaniak Uniwersytet Gregoriański w Rzymie http://orcid.org/0000-0003-2908-7720

DOI:

https://doi.org/10.12775/TiCz.2018.030

Słowa kluczowe

sztuka sakralna, Montini, Beuron, Marinetti, futuryzm

Abstrakt

Przełom dziewiętnastego i dwudziestego stulecia przyniósł początek rozłamu między teologią a sztuką. Artyści w swych poszukiwaniach sięgają do nowych źródeł inspiracji jakimi są nauka i wynalazki, ukazujące siłę człowieka i pęd ku zdobyciu wiąż kurczącego się świata. Ów rozłam negatywnie wpłynął na sztukę sakralną, która straciła ducha nowości. Zamknięta na nowe prądy stała się machinalnym powtarzaniem już istniejących nurtów historii sztuki. Manifesty futurystów, jeszcze bardziej zakleszczyły niechęć i niezrozumienie świata teologii stojącego na przeciw artysty wyznającego duchowość pędu. W pęknięciu powstałym w wyniku ruchów i teorii artystycznych młody kapłan G. B. Montini poszukuje mostów, które umożliwią dialog, a co więcej, dadzą kierunek odnowionej sztuce sakralnej. Sztuce która pojedna geniusz artysty z geniuszem Stwórcy.

Bibliografia

Fillia, Marinetti F. T., Manifesto dell'arte sacra futura, „La Gazzetta del Popolo”, 23 giugno 1931

Fillia, Marinetti F. T., Manifesto dell'arte sacra futura, w: Filippo Tommaso Marinetti. Teoria e invenzione futurista, red. L. De Maria, Milano 1968, s. 201–205.

Lenz, D., Canone Divino. L'arte e la regola della Scuola di Beuron, red. P. Martore, Castelvecchi 2015.

Marientti, F. T., La nuova religione – morale della velocità, w: Manifesti del Futurismo, red. V. Birolli, Milano 2008, s. 161–170.

Marinetti, F. T., La nuova religione – morale della velocità, „L’Italia futurista”, 1 giugno 1916.

Montini, G. B., L'arte di Beuron, „Istituto Paolo VI. Notiziario” 16 (1988), s. 7–10.

Montini, G. B., L'arte di Beuron, "Studium" 25 (1929)1, s. 33–37.

Montini, G. B., Lettere ai familiari (1919–1943), t. II (1928–1943), red. N. Vian, Brescia–Roma 1968.

Montini, G. B., Spunti apologetici, w: Scritti giovanili, red. C. Trebeschi, Brescia 1979, s. 138–139.

Montini, G. B., Su l'arte sacra futura, „Arte Sacra” 1 (1931), s. 39–45.

Poupard, P., Le dialogue, Paul VI et les cultures contemporaines, w: Le jeurnée d'étudies Paris, 13 décembre 2005, red. G. Archetti, Brescia 2007, s. 53–64.

Salamone, F., Perenne rivelazione dell'arte cristiana. Per una teologia dell'arte in Paolo VI, Palermo 2013.

Segnantini, G., Pensieri d'artisti, w: Archivi del divisionismo, red. M.T. Fiori, Roma 1969, t. I, s. 337.

Tusini, G. L., Derive aeree della mistica: il demone del futurismo, w: Attraverso il tempo. Tersa di Gesù: la parola, il modello, l'eredità, red. E. Marchetti, Ravenna 2017, s. 219–234.

Tusini, G. L., Una non facile conciliazione, w: Vita culturale e idee sull'arte negli anni del Vaticano II, red. E. Marchetti, G. L. Tusini, Roma 2011, s. 29–69.

Vismara, S. M., La nuova arte di Beuron, Roma 1913.

Teologia i Człowiek

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2018-11-18

Jak cytować

1.
SZCZEPANIAK, Paweł. Próba znalezienia dialogu między sztuką współczesną a Kościołem w pierwszych refleksjach estetycznych G. B. Montiniego. Teologia i Człowiek [online]. 18 listopad 2018, T. 43, nr 3, s. 123–137. [udostępniono 2.7.2025]. DOI 10.12775/TiCz.2018.030.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 43 Nr 3 (2018)

Dział

Artykuły

Licencja

CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.

  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
  • Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony

PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 505
Liczba cytowań: 0

ISSN/eISSN

ISSN: 1731-5638

eISSN: 2391-7598

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

sztuka sakralna, Montini, Beuron, Marinetti, futuryzm
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa