Dynamizm wiary chrystologicznej w ujęciu Jeana Galot
DOI:
https://doi.org/10.12775/TiCz.2018.027Słowa kluczowe
chrystologia, dialog, wyznanie PiotraAbstrakt
W artykule mowa jest o dynamizmie wiary, jaką objawia chrystologia sięgająca źródeł, czyli ukazująca ziemskie życie Jezusa Chrystusa. Każde rozważania o Chrystusie zawsze muszą być oparte na doświadczeniu wiary w historycznego Jezusa i zakotwiczone w dialogalnym rodowodzie pierwotnej chrystologii. Według Jeana Galot kierunek poszukiwania odpowiedzi na pytanie o podstawę chrystologii w jej dynamizmie trzeba dostrzec w kontekście sceny i słów samego Pana Jezusa zwróconych do uczniów: „Za kogo mnie uważacie?” (Mt 16,15). Chrystologia pierwotna ma zatem rodowód dialogalny. Sam bowiem Chrystus chciał umieścić chrystologię w dynamizmie dialogu. Pragnął On, aby nauka ta, była dialogiem, i aby jej twierdzenia były wynikiem poszukiwania oraz opisywania istoty wydarzeń, które znajdują się w ewangeliach. Na ten zamysł Chrystusa wskazuje fragment Jego rozmowy z Apostołami pod Cezareą Filipową (por. Mt 16,13–20), ten mianowicie, w którym Ewangeliści przedstawiają zapytanie Mistrza i odpowiedź Piotrową na nie. Wypowiedziane tam słowa są dla J. Galot punktem wyjścia w ukazaniu kierunków rozważań chrystologicznych.
Bibliografia
Bartnicki R., Wyznanie Piotra pod Cezareą Filipową i obietnica prymatu, „Homo Dei” 3 (1980), s. 205–211.
Duquoc Ch., Jezus Chrystus. Zarys chrystologii, tłum. D. Szumska, Warszawa 1976.
Galot J., Chi sei Tu, o Cristo, Firenze 1977.
Galot J., Serce Ojca, [tł. S. M. G.], Warszawa 1962.
Granat W., Dogmatyka katolicka, Lublin 1959.
Gryglewicz F., Za kogo mnie uważacie? Chrystus w oczach swoich współczesnych, Poznań–Warszawa–Lublin 1966.
Jan Paweł II, bulla „Incarnationis mysterium”, Poznań 1998.
Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994.
Krakiewicz S., Kim jestem dla was?, „Chrześcijanin” 3 (1966), s. 3–12.
Łydka W., Potrzeba i drogi integracji w chrystologii, „Studia Theologiae Varsoviensia” 15 (1977) 1, s. 68–77.
Mondin B., Le cristologie moderne, Alba 1976.
Nossol A., Teologia bliższa życiu. Wpływ teologii na egzystencję chrześcijańską, Opole 1984.
Poniatowski Z., Chrystologia – kierunki, problemy, aporie, „Literatura na Świecie” 12 (1974), s. 92–101.
Ricciotti G., Życie Jezusa Chrystusa, tłum. J. Skowroński, Warszawa 1954.
Szymanek E., Wykład Pisma Świętego Nowego Testamentu, Poznań 1990.
Wielka Encyklopedia Powszechna PWN, Warszawa 1965.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 413
Liczba cytowań: 0