Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Podejście „governance” w polityce publicznej jako inspiracja dla uczenia się współdziałania dorosłych. Przykład gdańskiej polityki migracyjnej
  • Strona domowa
  • /
  • Podejście „governance” w polityce publicznej jako inspiracja dla uczenia się współdziałania dorosłych. Przykład gdańskiej polityki migracyjnej
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 25 (2018) /
  4. III. Analizy teoretyczne i badania edukacji dorosłych

Podejście „governance” w polityce publicznej jako inspiracja dla uczenia się współdziałania dorosłych. Przykład gdańskiej polityki migracyjnej

Autor

  • Beata Cyboran Uniwersytet Jagielloński

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2018.08

Słowa kluczowe

polityka publiczna, polityka migracyjna, governance

Abstrakt

Analiza dokumentów dotyczących polskiej polityki migracyjnej, jak i literatury przedmiotu, skłania do sformułowania tezy, że polityka migracyjna podlega odmiennym prawom rozwojowym niż inne polityki publiczne w Polsce. W związku z nikłym reprezentowaniem idei współrządzenia w polityce migracyjnej uznać można, że nie ewoluuje ona w kierunku nowoczesnych koncepcji prowadzenia polityk publicznych, ale tkwi w modelu regulacyjnym lub korporacyjnym. Jako jedna z najtrudniejszych polityk sektorowych, rodząca liczne konflikty i niepokoje społeczne, powinna w większym stopniu polegać na współrządzeniu i współdecydowaniu obywateli. Zastosowanie koncepcji governance w tworzeniu i implementacji polityki migracyjnej ma także duży potencjał edukacyjny. Jako przykład nowocześnie konstruowanej polityki migracyjnej na poziomie lokalnym przedstawiony został w artykule gdański model integracji imigrantów.

Bibliografia

Banachowicz B. (2007), Public governance – nowe podejście do zarządzania rozwojem lokalnym, [w]: Strahl D. (red.), Gospodarka lokalna i regionalna w teorii i praktyce, „Prace Naukowe AE im. Oskara Langego we Wrocławiu”, 1161, Wyd. AE im. O. Langego, Wrocław, s. 613–622.

Ekspertyza podsumowująca doświadczenia teoretyczne i empiryczne nad społecznym i ekonomicznym wymiarem integracji (moduł III – Integracja cudzoziemców w Polsce), Projekt zrealizowanego w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Sektorowy Program Operacyjny Rozwój zasobów ludzkich (działanie 1.1 a), pt. Polityka migracyjna jako instrument promocji zatrudnienia i ograniczania bezrobocia, Ośrodek Badań nad Migracjami, Wydział Nauk Ekonomicznych Uniwersytet Warszawski, 2007.

Fedas A., Siciarek M., Olech P. (red.) (2016), Model integracji imigrantów, Wyd. Urząd Miejski w Gdańsku, Wydział Rozwoju Społecznego, Gdańsk.

Giza-Poleszczuk A. (2007), Dobre rządzenie i debata publiczna, „Zarządzanie Publiczne”, 1, s. 61–79.

Hausner J. (2007), Polityka a polityka publiczna, „Zarządzanie Publiczne”, 1, s. 43–60.

Izdebski H. (2007), Od administracji publicznej do public governance, „Zarządzanie Publiczne”, 1, s. 7–20.

Malewski M. (2013), „Dorosłość” – kłopotliwa kategoria andragogiki, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, 3(63), s. 23–40.

Matusz-Protasiewicz P. (2014), Wielopoziomowe zarządzanie migracjami. Rola Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich w kształtowaniu polityki integracyjnej w Polsce, Wyd. Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa, Wrocław.

Polityka migracyjna Polski – stan obecny i postulowane działania, Dokument przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 31 lipca 2012 roku, opracowany przez Zespół do Spraw Migracji, red. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, Departament Polityki Migracyjnej.

Przyborowska B. (2014), Fundamenty innowacyjnego społeczeństwa, „Rocznik Andragogiczny”, 21, s. 89–99.

Skrzypczak B. (2016), Pomiędzy społecznym a publicznym – nowa przestrzeń edukacji i refleksji, „Pedagogika Społeczna”, 3, s. 9–36.

Szumowski W. (2014), Zarządzanie publiczne – próba systematyzacji koncepcji, „Nauki o Zarzadzaniu. Menagement Science”, 4, s. 86–98.

Wilkin J. (2010), Słabość państwa w jego relacji do gospodarki i słabość ekonomicznej teorii państwa, „Zarządzanie Publiczne”, 1(11), s. 25–35.

Zybała A. (2012), Polityki publiczne. Doświadczenia w tworzeniu i wykonywaniu programów publicznych w Polsce i w innych krajach. Jak działa państwo, gdy zamierza/ chce/musi rozwiązać zbiorowe problemy swoich obywateli?, Wyd. Krajowej Szkoły Administracji Publicznej, Warszawa.

Zybała A. (2013), Państwo i społeczeństwo w działaniu. Polityki publiczne wobec potrzeb modernizacji państwa i społeczeństwa, Wyd. DIFIN, Warszawa.

Zybała A. (2015), Polityka publiczna wobec teorii i jej praktyki w Polsce, „Wrocławskie Studia Politologiczne”, 18, s. 28–43.

Netografia

Górniak J., Worek B., Antosz P., Drożdżak Z., Orkisz W. (2010), Ewaluacja oparta na badaniu użyteczności – analiza w kontekście realizacji zasady good governance w wybranych programach operacyjnych. Projekt zrealizowany w ramach III konkursu dotacji Fundusze europejskie na poziomie NSS przez zespół Centrum Ewaluacji i Analizy Polityk Publicznych UJ, Warszawa, http://www.portal.uj.edu.pl/ documents/4628317/5fd8f097–8ce8–4ad7-af64–6c386fa6a51e, dostęp w dniu 15.03.2017.

Rocznik Andragogiczny

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2018-07-17

Jak cytować

1.
CYBORAN, Beata. Podejście „governance” w polityce publicznej jako inspiracja dla uczenia się współdziałania dorosłych. Przykład gdańskiej polityki migracyjnej. Rocznik Andragogiczny [online]. 17 lipiec 2018, T. 25, s. 127–139. [udostępniono 1.7.2025]. DOI 10.12775/RA.2018.08.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 25 (2018)

Dział

III. Analizy teoretyczne i badania edukacji dorosłych

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 736
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

polityka publiczna, polityka migracyjna, governance
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa