Adult learning in friendship in the andragogical perspective
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2013.024Keywords
friendship, learning in friendship, informal educationa, l research raportAbstract
The text is summation research results of Ph.D. Dissertation. The subject is adult friendship and adult learning in friendship. Author introduces a phenomenon – the relationship of friendship as an area of andragogical research and presents the results. It shows that friendship – a universal space of human life – coexists with the processes of learning, realized along with the „happening” of friendship
References
Alberoni F. (1994) O przyjaźni, Instytut Kultury, Warszawa.
Aronson E. (1995) Człowiek – istota społeczna, PWN, Warszawa.
Argyle M. (1991) Psychologia stosunków międzyludzkich, PWN, Warszawa.
Derlega V. J., Chaikin A. L., Stępień E. (1979) Intymność i otwartość w stosunkach interpersonalnych, „Przegląd Psychologiczny” nr 2.
Dominicé P. (2006) Uczyć się z życia. Biografia edukacyjna w edukacji dorosłych, Wydawnictwo WSH-E, Łódź.
Dubas E. (2000) Edukacja dorosłych w sytuacji samotności i osamotnienia, Wyd. UŁ, Łódź.
Dubas E. (2009) Etapy dorosłości i proces kształcenia w: A. Fabiś, B. Cyboran (red.), Dorosły w procesie kształcenia, Bielsko-Biała- Zakopane, s. 115–132.
Erikson E. (2002) Dopełniony cykl życia, REBIS, Poznań.
Illeris K. (2006) Trzy wymiary uczenia się, Wydawnictwo Naukowe DSWE TWP, Wrocław.
Kargul J. (2005) Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Przesłanki do budowy teorii edukacji całożyciowej, Wyd. Naukowe DSWE TWP, Wrocław.
Knowles M. S., Holton E. F. III, Swanson R. (2009) Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa.
Lewis C. S. (1993) Cztery miłości, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa.
Malewski M. (2001) Modele pracy edukacyjnej z ludźmi dorosłymi, (w:) E. Przybylska
(red.) Andragogiczne wątki, poszukiwania, fascynacje, Toruń.
Malewski M. (2010) Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wydawnictwo Naukowe DSWE, Wrocław.
Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec H., (2009) Dorośli uczą się inaczej. Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, Wyd. CKU w Toruniu, Toruń.
Maruszewski T. (2001) Psychologia poznania, GWP, Gdańsk.
Niebrzydowski L., Płaszczyński E. (1989) Przyjaźń i otwartość w stosunkach międzyludzkich, Warszawa.
Pahl R. (2008) Przyjaźń – społeczne spoiwo współczesnego społeczeństwa?, (w:) P. Sztompka, M. Bogunia-Borowska (red.), Socjologia codzienności, Wydawnictwo Znak, Kraków,
s. 160–180.
Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (2000) Psychologia rozwoju człowieka, PWN, Warszawa.
Radziewicz-Winnicki A. (red.) (2002) Edukacja a życie codzienne, t.1, Wyd. UŚ, Katowice.
Sęk H., Cieślak R. (red.) (2005) Wsparcie społeczne, stres i zdrowie, PWN, Warszawa.
Schopenhauer A. (1903) Psychologia miłości, Księgarnia M. Borkowskiego, Warszawa.
Stewart J. (red.) (2000) Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi, PWN, Warszawa.
West l., (2003) Wstęp. Obszary sporu: badania nad edukacją i całożyciowym uczeniem się w Wielkiej Brytanii, „Teraźniejszość, Człowiek, Edukacja”, nr 1.
Wojciszke B. (2004), Psychologia miłości. Intymność. Namiętność. Zaangażowanie, GWP, Gdańsk.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 950
Number of citations: 0