Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

AY

Adult learning in friendship in the andragogical perspective
  • Home
  • /
  • Adult learning in friendship in the andragogical perspective
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 20 (2013) /
  4. V. Raporty z projektów badawczych

Adult learning in friendship in the andragogical perspective

Authors

  • Anna Gutowska Uniwersytet Łódzki

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2013.024

Keywords

friendship, learning in friendship, informal educationa, l research raport

Abstract

The text is summation research results of Ph.D. Dissertation. The subject is adult friendship and adult learning in friendship. Author introduces a phenomenon – the relationship of friendship as an area of andragogical research and presents the results. It shows that friendship – a universal space of human life – coexists with the processes of learning, realized along with the „happening” of friendship

References

Alberoni F. (1994) O przyjaźni, Instytut Kultury, Warszawa.

Aronson E. (1995) Człowiek – istota społeczna, PWN, Warszawa.

Argyle M. (1991) Psychologia stosunków międzyludzkich, PWN, Warszawa.

Derlega V. J., Chaikin A. L., Stępień E. (1979) Intymność i otwartość w stosunkach interpersonalnych, „Przegląd Psychologiczny” nr 2.

Dominicé P. (2006) Uczyć się z życia. Biografia edukacyjna w edukacji dorosłych, Wydawnictwo WSH-E, Łódź.

Dubas E. (2000) Edukacja dorosłych w sytuacji samotności i osamotnienia, Wyd. UŁ, Łódź.

Dubas E. (2009) Etapy dorosłości i proces kształcenia w: A. Fabiś, B. Cyboran (red.), Dorosły w procesie kształcenia, Bielsko-Biała- Zakopane, s. 115–132.

Erikson E. (2002) Dopełniony cykl życia, REBIS, Poznań.

Illeris K. (2006) Trzy wymiary uczenia się, Wydawnictwo Naukowe DSWE TWP, Wrocław.

Kargul J. (2005) Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Przesłanki do budowy teorii edukacji całożyciowej, Wyd. Naukowe DSWE TWP, Wrocław.

Knowles M. S., Holton E. F. III, Swanson R. (2009) Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa.

Lewis C. S. (1993) Cztery miłości, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa.

Malewski M. (2001) Modele pracy edukacyjnej z ludźmi dorosłymi, (w:) E. Przybylska

(red.) Andragogiczne wątki, poszukiwania, fascynacje, Toruń.

Malewski M. (2010) Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wydawnictwo Naukowe DSWE, Wrocław.

Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec H., (2009) Dorośli uczą się inaczej. Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, Wyd. CKU w Toruniu, Toruń.

Maruszewski T. (2001) Psychologia poznania, GWP, Gdańsk.

Niebrzydowski L., Płaszczyński E. (1989) Przyjaźń i otwartość w stosunkach międzyludzkich, Warszawa.

Pahl R. (2008) Przyjaźń – społeczne spoiwo współczesnego społeczeństwa?, (w:) P. Sztompka, M. Bogunia-Borowska (red.), Socjologia codzienności, Wydawnictwo Znak, Kraków,

s. 160–180.

Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (2000) Psychologia rozwoju człowieka, PWN, Warszawa.

Radziewicz-Winnicki A. (red.) (2002) Edukacja a życie codzienne, t.1, Wyd. UŚ, Katowice.

Sęk H., Cieślak R. (red.) (2005) Wsparcie społeczne, stres i zdrowie, PWN, Warszawa.

Schopenhauer A. (1903) Psychologia miłości, Księgarnia M. Borkowskiego, Warszawa.

Stewart J. (red.) (2000) Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi, PWN, Warszawa.

West l., (2003) Wstęp. Obszary sporu: badania nad edukacją i całożyciowym uczeniem się w Wielkiej Brytanii, „Teraźniejszość, Człowiek, Edukacja”, nr 1.

Wojciszke B. (2004), Psychologia miłości. Intymność. Namiętność. Zaangażowanie, GWP, Gdańsk.

AY

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2014-05-14

How to Cite

1.
GUTOWSKA, Anna. Adult learning in friendship in the andragogical perspective. AY. Online. 14 May 2014. Vol. 20, pp. 367-386. [Accessed 4 July 2025]. DOI 10.12775/RA.2013.024.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 20 (2013)

Section

V. Raporty z projektów badawczych

Stats

Number of views and downloads: 950
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

friendship, learning in friendship, informal educationa, l research raport
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop