Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Gotowość uczestników projektu UnI-KoMP-AS do zmian
  • Strona domowa
  • /
  • Gotowość uczestników projektu UnI-KoMP-AS do zmian
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 26 (2019) /
  4. Raporty z projektów badawczo-wdrożeniowych

Gotowość uczestników projektu UnI-KoMP-AS do zmian

Autor

  • Beata Przyborowska Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu https://orcid.org/0000-0003-3418-3709
  • Marta Piaszczyńska Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu https://orcid.org/0000-0001-6098-8530

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2019.014

Słowa kluczowe

kompetencje zawodowe, aktywizacja zawodowa, gotowość do zmian, szkolnictwo wyższe, projekt UNI-KOMP-AS

Abstrakt

Umiejętność przystosowania się do zmian, gotowość do uzupełniania, zmieniania wykształcenia staje się ważna w kontekście nasilenia przemian w różnych dziedzinach naszego życia. Artykuł jest raportem z badań, w których szukano odpowiedzi na pytanie o poziom gotowości do zmian wśród studentów. Pomiar został zrealizowany z wykorzystaniem strategii ilościowej. Badania zostały przeprowadzone za pomocą metody sondażu diagnostycznego. Do prowadzonych badań wykorzystano Kwestionariusz gotowości do zmiany autorstwa Roberta Kriegela i Davida Brandta, w tłumaczeniu Anny Paszkowskiej-Rogacz. Formularz zawiera 35 twierdzeń opisujących przekonania, postawy i zachowania dotyczące różnych sytuacji życiowych. Badany odpowiada, korzystając z sześciostopniowej skali. Umożliwia to identyfikację siedmiu następujących cech: pomysłowości, napędu, pewności siebie, optymizmu, podejmowania ryzyka, zdolności adaptacyjnych i tolerancji niepewności. W projekcie UNI-KOMP-AS brali udział studenci kierunków humanistyczno-społecznych. Wyniki pokazują, że respondenci wykazują wysoki poziom gotowości do zmiany. Pozytywnie interpretują otaczającą ich rzeczywistość (89,1%). Deklarują, że niepowodzenia nie działają na nich demotywująco. Wyciągają z nich wnioski na przyszłość. Akceptują możliwość pojawienia się nowych i nieprzewidzianych sytuacji w trakcie realizacji powierzonego im zadania. Większość badanych wykazuje, że żyje chwilą.

Bibliografia

Buczkowska D. (2014), Studia i co dalej? Jak bezkolizyjnie wejść na rynek pracy, [w:] M. Makuch (red.), Współczesny rynek pracy. Zatrudnienie i bezrobocie w XXI wieku, Wydawnictwo Cedu Sp. z o.o, Wrocław.

Buchner-Jeziorka A. (2011), Studia wyższe – bez szans na sukces?!, „Acta Universitatis Lodziensis Folia Sociologica”, nr 39.

Kukla D. (2014), Absolwent na rynku pracy, „Pedagogika”, nr 23.

Oleksa K. (2015), Trendy i innowacje na rynku pracy a świadome przygotowanie się studentów do wyzwań zawodowych, [w:] T. Chirkowska-Smolak, J. Grobelny (red.), Człowiek na rynku pracy, Wydawnictwo Libron, Kraków.

Orczyk J. (2015), Zmiany w pracy a przekształcenia w edukacji, „edukacja ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty”, 38(4).

Paszkowska-Rogacz A., Tarkowska M. (2004), Metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym, KOWEZiU, Warszawa.

Swacha-Lech M. (2017), Oczekiwania millenialsów w zakresie usług finansowych, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły w Poznaniu”, t. 73, nr 2.

Tomczyk W. (2016), Uwarunkowania współczesnego rynku pracy w Polsce, „edukacja Ustawiczna Dorosłych”, 1(92).

https://www.manpowergroup.pl/wp.content/uploads/2018/08/2018_Niedobor_talentow_Polska.pdf, dostęp 28.02.2019

Na kogo czeka rynek pracy, czyli jakie kierunki są najbardziej przyszłościowe?, https://www.studia.net/w-drodze-do-kariery/7814-na-kogo-czeka-rynek-pracy-czyli-jakie-kierunki-sa-najbardziej-przyszlosciowe, dostęp 8.03.201

Rocznik Andragogiczny

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2020-03-16

Jak cytować

1.
PRZYBOROWSKA, Beata & PIASZCZYŃSKA, Marta. Gotowość uczestników projektu UnI-KoMP-AS do zmian. Rocznik Andragogiczny [online]. 16 marzec 2020, T. 26, s. 223–234. [udostępniono 8.7.2025]. DOI 10.12775/RA.2019.014.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 26 (2019)

Dział

Raporty z projektów badawczo-wdrożeniowych

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 719
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

kompetencje zawodowe, aktywizacja zawodowa, gotowość do zmian, szkolnictwo wyższe, projekt UNI-KOMP-AS
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa