Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

AY

Readiness of participants taking part in UNI-KOMP-AS to change
  • Home
  • /
  • Readiness of participants taking part in UNI-KOMP-AS to change
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 26 (2019) /
  4. Reports from Research and Implementation Projects

Readiness of participants taking part in UNI-KOMP-AS to change

Authors

  • Beata Przyborowska Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu https://orcid.org/0000-0003-3418-3709
  • Marta Piaszczyńska Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu https://orcid.org/0000-0001-6098-8530

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2019.014

Keywords

professional competence, professional activation, readiness to change, higher education, UNI-KOMP-AS project

Abstract

Abilities to adaptation for changes, readiness to completion, changing qualifactions is becoming important in the contexts of intensifying changes in different areas of our life. Article is raport of resarch which aims to find answer to a question: what is the level of readiness for changes between students. The measure was realized with the use of quantity strategy of research. The methods of diagnostic survey and questionnaire of readiness for changes by Robert Kriegel and David Brandt (translated by Anna Paszkowskiej-Rogacz) were used in research. The form consists of 35 items describing: beliefs, attitude and behaviours in diffrent everyday life situations. Respondents give an answer with the use of 6-degree scale. Thanks to this we can identify seven following features: creativity, drive and passion, self-confidence, optimism, taking a risk, adaptation skills and tolerance of insecurity. The participants of the research were students taking part in the project UNI-KOMP-AS from humanistic-social faculties. The results show that respondents present high level of readiness for changes. Respondents have positive opinion of surrounding reality (89,1%). They claim that failures don’t demotivate them. They draw conclusions for the future. They accept the possibility of new elements showing in their tasks. Majority of respondents present that they take the day as it is.

References

Buczkowska D. (2014), Studia i co dalej? Jak bezkolizyjnie wejść na rynek pracy, [w:] M. Makuch (red.), Współczesny rynek pracy. Zatrudnienie i bezrobocie w XXI wieku, Wydawnictwo Cedu Sp. z o.o, Wrocław.

Buchner-Jeziorka A. (2011), Studia wyższe – bez szans na sukces?!, „Acta Universitatis Lodziensis Folia Sociologica”, nr 39.

Kukla D. (2014), Absolwent na rynku pracy, „Pedagogika”, nr 23.

Oleksa K. (2015), Trendy i innowacje na rynku pracy a świadome przygotowanie się studentów do wyzwań zawodowych, [w:] T. Chirkowska-Smolak, J. Grobelny (red.), Człowiek na rynku pracy, Wydawnictwo Libron, Kraków.

Orczyk J. (2015), Zmiany w pracy a przekształcenia w edukacji, „edukacja ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty”, 38(4).

Paszkowska-Rogacz A., Tarkowska M. (2004), Metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym, KOWEZiU, Warszawa.

Swacha-Lech M. (2017), Oczekiwania millenialsów w zakresie usług finansowych, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły w Poznaniu”, t. 73, nr 2.

Tomczyk W. (2016), Uwarunkowania współczesnego rynku pracy w Polsce, „edukacja Ustawiczna Dorosłych”, 1(92).

https://www.manpowergroup.pl/wp.content/uploads/2018/08/2018_Niedobor_talentow_Polska.pdf, dostęp 28.02.2019

Na kogo czeka rynek pracy, czyli jakie kierunki są najbardziej przyszłościowe?, https://www.studia.net/w-drodze-do-kariery/7814-na-kogo-czeka-rynek-pracy-czyli-jakie-kierunki-sa-najbardziej-przyszlosciowe, dostęp 8.03.201

AY

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2020-03-16

How to Cite

1.
PRZYBOROWSKA, Beata and PIASZCZYŃSKA, Marta. Readiness of participants taking part in UNI-KOMP-AS to change. AY. Online. 16 March 2020. Vol. 26, pp. 223-234. [Accessed 7 July 2025]. DOI 10.12775/RA.2019.014.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 26 (2019)

Section

Reports from Research and Implementation Projects

Stats

Number of views and downloads: 719
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

professional competence, professional activation, readiness to change, higher education, UNI-KOMP-AS project
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop