Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

AY

Local center of knowledge and education – the center of initiating and organizing non-formal education for adults in local communities
  • Home
  • /
  • Local center of knowledge and education – the center of initiating and organizing non-formal education for adults in local communities
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 26 (2019) /
  4. Reports from Research and Implementation Projects

Local center of knowledge and education – the center of initiating and organizing non-formal education for adults in local communities

Authors

  • Emilia Mazurek Politechnika Wrocławska https://orcid.org/0000-0002-2132-8756

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2019.012

Keywords

lifelong learning, adult education, non-formal education, Local Center of Knowledge and education, local community

Abstract

The aim of the article is to present the idea of   establishing Local Centers of Knowledge and education in Poland which are the centers for initiating and organizing non-formal education for adults in their nearest environment. This initiative is undertaken by the Ministry of National education as a part of the implementation of the program for the promotion of an adult education in Poland and increasing the access of adults to various forms of lifelong learning, with particular emphasis on people with low levels of key competences and/or not participating in organized forms of education. The article presents assumptions, goals, and stages of the pilot project entitled “Academy of Necessary Knowledge – a new face of the school as a Local Center of Knowledge and education” implemented by Wroclaw University of Science and Technology and funded by the european Union and country budget as a part of the Operational Programme Knowledge education Development. As a result of the project, 20 Local Centers of Knowledge and education in seven voivodships in Poland were established. During the period of a six months the model based on main assumptions of andragogy and psychology of adult development was tested. The solutions that had the highest impact on adults’ activation were: flexible educational offer based on the diagnosis of adults needs, education taking into account the specifics of adults learning, proximity to the place of residence, schools’ resources and infrastructure use, cooperation with institutions from the environment of school, integration of the local community. The solutions of the model that did not work well during the testing phase were: focus on the development of professional competences, duties of the staff (ie. conducting classes for adults), accompanying in developmental change. The evaluation of the project was the basis to modification of the Local Centres of Knowledge and education model. The conclusions from the evaluation of this project, and two others carried out at the same time, will be the basis for further competitions aimed at launching next Local Centres of Knowledge and education in the country.

References

Burski J., Chłoń-Domińczak A., Palczyńska M., Rynko M., Śpiewanowski P. (2013), Umiejętności Polaków – wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Osób Dorosłych (PIAAC) – Raport, Instytut Badań edukacyjnych, Warszawa.

Dobrzyńska M., Worek B. (2019), (Nie)uczące się społeczeństwo? Wyzwania pomiaru aktywności edukacyjnej dorosłych Polaków, http://ec.europa.eu/epale/pl (dostęp: 2.07.2019).

Eurostat, http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/submitViewTableAction.do (dostęp: 15.05.2019).

Góralska R., Leek J. (2017), Empowerment in the Lifelong Learning Perspective. Example from the „ICT Guides” Project, „Rocznik Andragogiczny”,24, s. 269–283.

Jurgiel-Aleksander A. (2015), Jaka edukacja i dla kogo? Biografie edukacyjne dorosłych i ich społeczny wymiar, „Rocznik Andragogiczny”, 22, s. 79–100.

Kurantowicz E. (2007), O uczących się społecznościach. Wybrane praktyki edukacyjne ludzi dorosłych, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej edukacji TWP, Wrocław.

Malewski M. (2010), Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.

Mazurek E., Kuzilek-Sekścińska E., Suchożebrska E., Stępień T. (2018), Model Lokalnego Ośrodka Wiedzy i Edukacji „Akademia Wiedzy Koniecznej”, WIPRA, Wrocław.

Mazurek E., Stępień T. (2019), Potrzeby aktywności edukacyjnej i rozwoju kompetencji kluczowych osób dorosłych. edukacja Ustawiczna Dorosłych, nr 3(106), s. 62–77. DOI: 10.34866/wwyj-gv50.

Ministerstwo edukacji Narodowej, serwis Programu Operacyjnego Wiedza edukacja Rozwój, https://efs.men.gov.pl/ogloszenia-nabory/zwiekszenie-dostepu-osob-doroslych-do-roznych-form-uczenia-sie-przez-cale-zycie-poprzez-przygotowanie-szkol-do-pelnienia-roli-lokalnych-osrodkow-wiedzy-i-edukacji/ (dostęp: 2017–2019).

Politechnika Wrocławska, Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych, http://snhis. pwr.edu.pl/projekty/projekt-awk-nowe-oblicze-szkoly-jako-lowe (dostęp: 2017–2019).

Stopińska-Pająk A. (2015), Polskie tradycje instytucji edukacji dorosłych w kontekście uczenia się całożyciowego, „Rocznik Andragogiczny”, t. 22, s. 289–300.

AY

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2020-03-16

How to Cite

1.
MAZUREK, Emilia. Local center of knowledge and education – the center of initiating and organizing non-formal education for adults in local communities. AY. Online. 16 March 2020. Vol. 26, pp. 199-212. [Accessed 4 July 2025]. DOI 10.12775/RA.2019.012.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 26 (2019)

Section

Reports from Research and Implementation Projects

Stats

Number of views and downloads: 576
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

lifelong learning, adult education, non-formal education, Local Center of Knowledge and education, local community
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop