Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Education for Health as Bodily and Spiritual Well-Being
  • Home
  • /
  • Education for Health as Bodily and Spiritual Well-Being
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 42 No. 2 (2018): Integral Education /
  4. Integral Education

Education for Health as Bodily and Spiritual Well-Being

Authors

  • Anna Gaweł Institute of Pedagogy, Faculty of Philosophy, Jagiellonian University http://orcid.org/0000-0002-1861-2924

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2018.020

Keywords

health, human body, well-being, health education, axiological education

Abstract

The search for a conception of health education that could be contained within the framework of the pedagogical category of integral education is associated with the contemporary philosophy of health and the basic beliefs of which allowing for the identification of health with biopsychosocial well-being. In the context of the contemporary cultural valuation of the body education faces a number of difficulties and is falling short in many areas. One of the directions proposed within health education is to base its teleological foundations on the integral vision of man, in which he constitutes the ontic whole of the bios and psyche, the organic body and the spiritual life, organized by the principle of the personal “I”. The implementation of such goals requires the reference to values, hence in the integral approach to health education, the key task is to shape axiological awareness in relation to the value of the human body.

References

Antonovsky, Aaron. Unravelling the Mistery of Health. How People Manage Stress and Stay Well. San Francisco: Jossey-Bass Publishers, 1987.

Bertalanffy, Ludvig. General System Theory: Foundations, Development, Applications. New York: George Braziler, 2015.

Błajet, Piotr. Ciało jako kategoria pedagogiczna. W poszukiwaniu integralnego modelu edukacji [Body as a pedagogical category. In search of the integral model of education]. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2006.

Daniluk, Marek. „Duchowość chrześcijańska” [Christian spirituality]. W: Encyklopedia Katolicka, t. IV, 317-318. Lublin, TN KUL, 1983.

Dąbrowski, Kazimierz. „Co to jest zdrowie psychiczne” [What is mental health?]. W: Zdrowie psychiczne, red. Kazimierz Dąbrowski, 7-35. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1981.

Frankl, Victor Emil. Homo patiens. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, 1984.

Heszen, Irena, Helena Sęk. Psychologia zdrowia [Psychology of health]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007.

Heszen-Niejodek, Irena. „Wymiar duchowy człowieka a zdrowie” [Man’s spiritual dimension and health]. W: Zasoby osobiste i społeczne sprzyjające zdrowiu jednostki, red. Zygfryd Juczyński, Nina Ogińska-Bulik, 33-47. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2003.

John Paul II. Man and Woman He Created Them. A Theology of the Body. Slough: Pauline Books and Media, 2011.

Kowalczyk, Stanisław. Ciało człowieka w refleksji filozoficznej [Human body in philosophical reflection]. Lublin: Katolicki Uniwersytet Lubelski, 2009.

Krąpiec, Mieczysław Albert. „Człowiek bytem osobowym” [Man as personal being]. W: Wychowanie na rozdrożu. Personalistyczna filozofia wychowania, red. Franciszek Adamski, 81-92. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 1999.

Lalonde, Marco. A New Perspective on the Health of Canadians. Ottawa: Government of Canada, 1974.

Olbrycht, Katarzyna. „Odpowiedzialność pedagoga” [The Pedagogue’s Responsibility]. W: Edukacja aksjologiczna, t. 2, red. Katarzyna Olbrycht, 11-18. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 1995.

Olbrycht, Katarzyna. Prawda, dobro i piękno w wychowaniu człowieka jako osoby [Truth, goodness and beauty in the education of man as a person]. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2000.

Ostrowska, Krystyna. „Zdrowie młodzieży w aspekcie psychicznym” [Teenagers’ health in its mental aspect]. W: Zdrowie dzieci i młodzieży w aspekcie fizycznym, psychicznym, społecznym i duchowym, red. Andrzej Jopkiewicz, Jan Schejbal, 131-142. Kielce: Kieleckie Towarzystwo Naukowe, 1998.

Pawłucki, Andrzej. Nauki o kulturze fizycznej [On physical culture]. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2015.

Turner, Bryan S. Regulating Bodies. Essays in Medical Sociology. London: Routledge, 1992.

World Health Organization. “Preamble to the Constitution of the World Health Organisation”. Official Records of the World Health Organisation 2 (1946): 100.

World Health Organization. Targets for health for all 2000. Copenhagen: World Health Organization Regional Office for Europe, 1985.

Wilber, Ken. Integral Psychology: Conscioussness, Spirit, Psychology, Therapy. Boston: Shambala Publications Inc, 2000.

Paedagogia Christiana

Downloads

  • PDF

Published

2018-12-28

How to Cite

1.
GAWEŁ, Anna. Education for Health as Bodily and Spiritual Well-Being. Paedagogia Christiana. Online. 28 December 2018. Vol. 42, no. 2, pp. 137-149. [Accessed 7 July 2025]. DOI 10.12775/PCh.2018.020.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 42 No. 2 (2018): Integral Education

Section

Integral Education

Stats

Number of views and downloads: 612
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

health, human body, well-being, health education, axiological education
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop