Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

The Problem of Values and Evaluation in the Process of Family Upbringing – the Selected Issues from the Methodological Perspective
  • Home
  • /
  • The Problem of Values and Evaluation in the Process of Family Upbringing – the Selected Issues from the Methodological Perspective
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 36 No. 2 (2015) /
  4. Family pedagogy

The Problem of Values and Evaluation in the Process of Family Upbringing – the Selected Issues from the Methodological Perspective

Authors

  • Danuta Opozda Katedra Pedagogiki Rodziny w Instytucie Pedagogiki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II w Lublinie

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2015.032

Keywords

family, upbringing, values, family pedagogy

Abstract

This article attempts to outline the problem of values and evaluation from the methodological perspective of family pedagogy. These issues can be conventionally characterised with reference to preliminary establishments, general perspectives of axiology participation in pedagogy as well as the perspectives of narrow phenomena and related analyses. The article is of a rather general character. It constitutes an offer of emphasising certain issues which are worth considering in the analyses of and research on family upbringing. It also aims at focusing others' and, especially beginner researchers' attention on the subject.

References

Gajda, Janusz. Wartości w życiu człowieka. Prawda, miłość, samotność. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 1997.

Harwas-Napierała, Barbara. „Zmiany w funkcjonowaniu rodziny i ich konsekwencje dla rozwoju rodziców”. W: Rodzina a rozwój człowieka dorosłego, red. Barbara Harwas-Napierała, 11–25. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2003.

Kukołowicz, Teresa. „Wprowadzenie. Możliwości integracji wiedzy o rodzinie”. W: Z badań nad rodziną, red. Teresa Kukołowicz, 9–11. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL, 1984.

Kunowski, Stefan. Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie, 2001.

Morszczyńska, Urszula. Normy w pedagogice. Aksjologiczne i metodologiczne wyznaczniki statusu zadań o powinnościach, Kraków: Księgarnia Akademicka, 2009.

Nowak, Marian. Pedagogiczny profil nauk o wychowaniu. Studium z odniesieniami do pedagogiki pielęgniarstwa. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2012.

Nowak, Marian. Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL, 1999.

Nowak-Dziemianowicz, Mirosława. Doświadczenia rodzinne w narracjach. Interpretacje sensów i znaczeń. Wrocław: Wydaw. Uniwersytetu Wrocławskiego, 2002.

Opozda, Danuta. „Fenomenologiczno-hermeneutyczna perspektywa badań nad rodziną”. W: Pedagogika społeczna wobec problemów współczesnej rodziny. Polska pedagogika społeczna na początku XXI wieku, red. Małgorzata Ciczkowska-Giedziun, Ewa Kantowicz, 15–28. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, 2010.

Opozda, Danuta. „Subdyscyplinarny charakter pedagogiki rodziny. Kontekst metodologiczno-postulatywny”. W: Pedagogika rodziny. Podejście interdyscyplinarne, red. Janusz Mariański, Marek Marczewski, 15–41. Gdańsk: Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna, 2015.

Opozda, Danuta. „System wartości rodziców drogą wychowania w rodzinie – zarys refleksji nad badaniami”. W: Wartość życia a wychowanie. W 20 rocznicę encykliki Jana Pawła II Evangelium vitae, red. Magdalena Parzyszek, Danuta Opozda, Barbara Kiereś, 101–113. Lublin: Katedra Pedagogiki Rodziny Instytutu Pedagogiki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, Wydawnictwo Episteme, 2015.

Schulz, Roman. Wykłady z pedagogiki ogólnej. T. I: Perspektywy światopoglądowe w wychowaniu. Toruń: Wydawnictwo UMK, 2003.

Stępień, Antoni. Elementy filozofii. Lublin: RW KUL, 1980.

Stróżowski, Władysław. W kręgu wartości. Kraków: Znak, 1992.

Śliwerski, Bogusław. „Cztery orientacje badawcze w teoriach wychowania”. W: Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 2, red. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski, 28–50. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2003.

Wilk, Józef. Pedagogika rodziny. Zagadnienia wybrane. Lublin: Katedra Pedagogiki Rodziny, Wydawnictwo Poligrafia Salezjańska, 2002.

Paedagogia Christiana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2016-05-10

How to Cite

1.
OPOZDA, Danuta. The Problem of Values and Evaluation in the Process of Family Upbringing – the Selected Issues from the Methodological Perspective. Paedagogia Christiana. Online. 10 May 2016. Vol. 36, no. 2, pp. 183-194. [Accessed 6 July 2025]. DOI 10.12775/PCh.2015.032.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 36 No. 2 (2015)

Section

Family pedagogy

Stats

Number of views and downloads: 1757
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

family, upbringing, values, family pedagogy
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop