Education “for a Human Body and Health” in the Context of the Realities of Somatic Society
DOI:
https://doi.org/10.12775/PCh.2015.026Keywords
human body, health, values, somatic society, health educationAbstract
In this article, the topic is based on examining the educational aspects of anthropological relations between human body and health. A distinguishing feature of contemporary society, which is named as a “somatic society”, is the expansion of the culture of body. Today the body is the basis of identity formation and many people do not take into account that treatments around the body may be accompanied by adverse health consequences. An important task for teachers and educators is shaping beliefs that health is an existential value and that health protection and health promotion require taking actions, the effects of which may not be visible on the surface of the body.
References
Bauman, Zygmunt. Ciało i przemoc w obliczu ponowoczesności. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 1995.
Błajet, Piotr. Ciało jako kategoria pedagogiczna. W poszukiwaniu integralnego modelu edukacji. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2006.
Cichoń, Władysław. Wartości Człowiek Wychowanie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 1996.
Demel, Maciej. Pedagogika zdrowia. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1980.
Gaweł, Anna. „Teoretyczne konteksty wychowania zdrowotnego”. Kwartalnik Pedagogiczny, 2 (2005): 49–71.
Jakubowska, Honorata. Socjologia ciała. Poznań: Wydawnictwo UAM, 2009.
Jarecka, Urszula. „Style życia w kontekście kultury wizerunku”. W: Style życia wartości obyczaje. Stare dylematy, nowe spojrzenia, red. Aldona Jawłowska, Wojciech Pawlik, Barbara Fatyga, 25–48. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2012.
Jawłowska, Aldona. „Tożsamość na sprzedaż”. W: Wokół problemów tożsamości, red. Aldona Jawłowska, 51–78. Warszawa: Wydawnictwo LTW, 2001.
Kowalczyk, Stanisław. Ciało człowieka w refleksji filozoficznej. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2009.
LaLonde, Marco. A New Perspective on the Health of Canadians. Ottawa: Government of Canada, 1974.
Okoń, Wincenty. Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 2001.
Oleś, Piotr. „Tożsamość osobista i społeczna – płynna czy określona?” W: Wiesław Łukaszewski i in., Tożsamość. Trudne pytanie kim jestem, 115–126. Sopot: Smak Słowa, 2012.
Piramowicz, Grzegorz. Powinności nauczyciela. Lwów: Nakładem Towarzystwa Pedagogicznego z I. Związkowej Drukarni we Lwowie, 1894.
Shilling, Chris. Socjologia ciała. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010.
Tchorzewski, Andrzej M. de. „Teoria wychowania. W poszukiwaniu nowego paradygmatu”. W: Współczesne konteksty wychowania. W kręgu pytań i dyskusji, red. Andrzej M. de Tchorzewski, 9–38. Bydgoszcz: Wydawnictwo WERS, 2002.
Tchorzewski, Andrzej M. de. „Refleksje wokół aktualnego rozumienia wychowania zdrowotnego jako kategorii pojęciowej w naukach pedagogicznych”. Roczniki Państwowego Zakładu Higieny, 57/Suplement (2006): 9–16.
Tyszka, Andrzej. Kultura jest kultem wartości. Aksjologia społeczna – studia i szkice. Komorów: Fundacja Pomocy „Antyk”, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 1482
Number of citations: 0