Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

The Identity of Religious Pedagogy
  • Home
  • /
  • The Identity of Religious Pedagogy
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 31 No. 1 (2013): Status i tożsamość pedagogiki chrześcijańskiej /
  4. Articles

The Identity of Religious Pedagogy

Authors

  • Zbigniew Marek Instytut Nauk o Wychowaniu Akademii Ignatianum w Krakowie; Katedra Kulturowych i Chrześcijańskich Podstaw Edukacji

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2013.005

Keywords

religious pedagogy, catechetics, human knowledge, religious knowledge

Abstract

The article contributes to the discussion on the nature of religious pedagogy and its scope of the study. It has been recognized as a pedagogical “option” or “trend”, which takes into account research on the educational situation respecting the religious dimension of comprehensively considered life issues both of a pupil and a researcher. This area of research interest of religious pedagogy indicates that it leads to creation of a theory of teaching and educational process based on religious content. In this sense, religious pedagogy includes “educational potential of various forms of religion and formulates a theory of religious education and religious socialization in the Church, family, school and society” and becomes an independent scientific discipline. This significantly distinguishes it from catechetics, which belongs to the theological sciences. Religious pedagogy uses methodology in its research, both of theological sciences and of the humanities. While the nature of religious pedagogy is still being debated, we can already state that this discipline reveals new perspectives for exploration of meaning of all being in the world. This endeavor should be supported by enhancing in the educational processes the role of religious knowledge, which can transform man’s way of thinking. This in turn calls for an absolute respect for God, not only as a being on whom a man is dependent, but also for the recognition of the fact that God never lies.

Paedagogia Christiana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2014-04-17

How to Cite

1.
MAREK, Zbigniew. The Identity of Religious Pedagogy. Paedagogia Christiana. Online. 17 April 2014. Vol. 31, no. 1, pp. 93-106. [Accessed 29 July 2025]. DOI 10.12775/PCh.2013.005.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 31 No. 1 (2013): Status i tożsamość pedagogiki chrześcijańskiej

Section

Articles

Stats

Number of views and downloads: 2268
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

religious pedagogy, catechetics, human knowledge, religious knowledge
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop