Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Elimination of the Category of Masculinity and Fatherhood in the Theory and Practice of Education
  • Home
  • /
  • Elimination of the Category of Masculinity and Fatherhood in the Theory and Practice of Education
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 30 No. 2 (2012) /
  4. Articles

Elimination of the Category of Masculinity and Fatherhood in the Theory and Practice of Education

Authors

  • Witold Starnawski Wydział Nauk Pedagogiczny Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2012.028

Abstract

One of the most important sources of the modern crisis of education is the absence of the category of fatherhood – the foundations of that crisis lie in the field of philosophy, culture and civilization. Fatherhood can be understood in two ways: “from the bottom” and “from the top”. The first one is based on a biological concept of a man (a male). The second one refers to a spiritual (personal) concept of fatherhood – it is the form of love and its ideal example is God’s fatherhood. The paternal model of pedagogy includes: 1) power (especially self-control), 2) courage, 3) respect for principles (honour), 4) responsibility for others (for the family), 5) selflessness, 6) objectivity. Problems related to fatherhood require good metaphysics and anthropology – the appropriate basis for considering these issues can be found in “Theology of the body” by John Paul II.
Paedagogia Christiana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2012-11-28

How to Cite

1.
STARNAWSKI, Witold. Elimination of the Category of Masculinity and Fatherhood in the Theory and Practice of Education. Paedagogia Christiana. Online. 28 November 2012. Vol. 30, no. 2, pp. 133-144. [Accessed 12 June 2025]. DOI 10.12775/PCh.2012.028.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 30 No. 2 (2012)

Section

Articles

Stats

Number of views and downloads: 839
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop