Pedagogue in Therapy and Care Work with Person with Dementia
DOI:
https://doi.org/10.12775/PCh.2018.025Keywords
special geragogy, aging, dementia, pedagogue, person-centred approach to careAbstract
This paper is concerned with the new issue in pedagogical reflection, the role of pedagogue in therapy and care work with people suffering from dementia. The topic was analysed from a theoretical and practical perspective. Foundations for pedagogical work with persons with dementia and their caregivers described in geragogical concepts (integrative geragogy, dementagogy, personalistic geragogy, person-centred care) were the point of reference for the view on pedagogue arising from the preliminary study conducted in three care facilities. An integral approach to care and therapy in dementia was partially fulfilled in the examined environments, as reflected by the staff’s attitudes to those with dementia and their care from across diverse organisational limitations.
References
Alzheimer’s Disease International. World Alzheimer’s Report 2018. The state of the art of dementia research: New frontiers. London, 2018.
Anastas, Jeane W. Research Design for Social Work and the Human Services. New York: Columbia University Press, 1999.
Angrosino, Michael. Badania etnograficzne i obserwacyjne. Warszawa: PWN, 2010.
Brooker, Dawn. “What is person-centred care in dementia?”. Reviews in Clinical Gerontology 13 (2003): 215–222.
Departament Badań Demograficznych i Rynku Pracy GUS. Ludność w wieku 60 lat i więcej. Struktura demograficzna i zdrowie. Warszawa, 2016.
Durda, Magdalena. “Organizacja opieki nad osobami z demencją w Polsce na tle krajów rozwiniętych i rozwijających się”. Gerontologia Polska 2 (2010): 76–85.
Fabiś, Artur, Łukasz Tomczyk. „Geragogika w ujęciu autorów niemieckojęzycznych”. Edukacja dorosłych 1 (2016): 181–188.
Gabryelewicz, Tomasz. “Epidemiologia choroby Alzheimera”. In: Sytuacja osób chorych na Alzheimera w Polsce. Raport RPO, ed. Andrzej Szczudlik, 33–34. Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Obywtelskich, 2016.
Glendenning, Frank. “Educational Gerontology and Gerogogy: A Critical Perspectives”. Gerontology & Geriatrics Education 13(1993): 5–21. DOI: 10.1300/J021v13n01_02.
Główny Urząd Statystyczny. Informacja o sytuacji osób starszych na podstawie badań Głównego Urzędu Statystycznego. Warszawa, 2018.
Kilian, Marlena. “Geragogika specjalna w dobie starzenia się społeczeństw”. In: Dylematy (niepełno)sprawności – rozważania na marginesie studiów kulturowo-społecznych, eds. Marzena Dycht, Lidia Marszałek, 316–341. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie, 2009.
Killick, John. “Magic Mirrors. What People with Dementia Show us about Ourselves”. In: Ageing, Spirituality and Well-being, ed. Albert Jewell, 143–152. London: Jessica Kingsley Publishers, 2004.
Kitwood, Tom. Dementia reconsidered. The person comes first. New York: Open University Press, 2013.
Klich-Rączka, Alicja, Joanna Siuda, Karolina Piotrowicz, Magdalena Boczarska-Jedynak, Anna Skalska, Ewa Krzystanek, Barbara Wizner, Maciej Świat, Michał Skrzypek, Grzegorz Opala, Tomasz Grodzicki. “Zaburzenia funkcji poznawczych u osób w starszym wieku”. In: Aspekty medyczne, psychologiczne, socjologiczne i ekonomiczne starzenia się ludzi w Polsce, eds. Małgorzata Mossakowska, Andrzej Więcek, Piotr Błędowski, 109–121. Poznań: Termedia, 2012.
Krause, Amadeusz. “Niepełnosprawność – Inny w paradygmacie humanistycznym”. Niepełnosprawność 4 (2010): 111–121.
Lubuskie Stowarzyszenie Wsparcia Opiekunów i Osób Dotkniętych Chorobą Alzheimera. Informacja prasowa – XX Zjazd Organizacji Alzheimerowskich. Zielona Góra, 2018.
Maderer, Peter, Alexander Skiba. “Integrative geragogy: Part 1: Theory and practice of a basic model”. Educational Gerontology 32 (2006): 125–145.
Maderer, Peter, Alexander Skiba. “Integrative geragogy: Part 2: Interventions and legitimizations”. Educational Gerontology 32 (2006): 147–158.
Nowicka, Agnieszka. “‘Zespół opiekuna’ jako konsekwencja sprawowania długotrwałej opieki nad osobą z otępieniem typu Alzheimera”. In: Człowiek z chorobą Alzheimera w rodzinie i środowisku lokalnym, eds. Agnieszka Nowicka, Wioletta Baziuk, 153–171. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza UZ, 2011.
Pilch, Tadeusz, Teresa Bauman. Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Żak, 2010.
Racław, Mariola. “Opiekunowie nieformalni – ‘niewidoczne’ podmioty”. In: Publiczna troska, prywatna opieka. Społeczności lokalne wobec osób starszych, ed. Mariola Racław, 275–285. Warszawa: ISP, 2011.
Silverman, David. Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa: PWN, 2010.
Steurenhaler, Janina. Dementagogik. Dementiell erkrankten Menschen neu und ganzheitlich begegnen. Wiesbaden: Springer, 2013.
Uzar, Katarzyna. Wychowanie w perspektywie starości. Personalistyczne podstawy geragogiki. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2011.
Uzar-Szcześniak, Katarzyna. “Personalistyczna perspektywa starości i jej implikacje dla pedagogii osoby”. Forum Pedagogiczne 2 (2015): 77–93.
Zych, Adam A. “Geragogika specjalna – potrzeba, konieczność, czy moralny obowiązek?”. In: Pedagogika społeczna w służbie rodziny (aspekt marginalizacyjny, resocjalizacyjny i psychologiczny), eds. Krzysztof Gąsior, Tadeusz Sakowicz, 53–60. Kielce: Świętokrzyskie Centrum Profilaktyki i Edukacji, 2005.
Zych, Adam A. “Pedagogika osób z otępieniem jako nowy obszar geragogiki specjalnej”. Labor et educatio 2 (2014): 271–283.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 526
Number of citations: 0