Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

The Outline of Family Upbringing Theory in Pedagogical Reflection of Teresa Kukołowicz and Józef Wilk
  • Strona domowa
  • /
  • The Outline of Family Upbringing Theory in Pedagogical Reflection of Teresa Kukołowicz and Józef Wilk
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 40 Nr 2 (2017) /
  4. Pedagogika rodziny / Family pedagogy

The Outline of Family Upbringing Theory in Pedagogical Reflection of Teresa Kukołowicz and Józef Wilk

Autor

  • Danuta Opozda Katedra Pedagogiki Rodziny, Instytut Pedagogiki, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2017.034

Słowa kluczowe

rodzina, dziecko, wychowanie, teoria wychowania w rodzinie, wiedza

Abstrakt

Zarys teorii wychowania w rodzinie w pedagogicznej refleksji Teresy Kukołowicz i Józefa Wilka

Celem niniejszego artykułu jest przede wszystkim wyróżnienie i uporządkowanie istotnych w mojej ocenie kwestii dotyczących wychowania w rodzinie, które podejmowane były przez Teresę Kukołowicz i Józefa Wilka. Tekst jest próbą odpowiedzi na pytanie o to, co wnieśli profesorowie w refleksję nad wychowaniem w rodzinie. Zarysowana w niniejszym artykule treść refleksji autorów jest istotna z uwagi na próby rekonstrukcji teorii wychowania w rodzinie. W artykule krótko zakreśliłam strukturę instytucjonalną, w ramach której swą działalność naukowo-badawczą prowadzili wspomniani autorzy. W dalszej kolejności prezentuję główne kierunki pedagogicznej refleksji nad wychowaniem w rodzinie – najpierw T. Kukołowicz, potem J. Wilka. Następnie przedstawiam kilka uwag kończących.

Bibliografia

Kawula, Stanisław, Józefa Brągiel, Andrzej Janke. Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 1997.

Kukołowicz, Teresa. Rodzina w procesie uspołecznienia dziecka. Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1978.

Kukołowicz, Teresa. „Wprowadzenie. Możliwości integracji wiedzy o rodzinie”. In: Z badań nad rodziną, ed. Teresa Kukołowicz, 5–17. Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1984.

Kukołowicz, Teresa. „Z prac Pierwszego Seminarium z Psychologii Rodziny”. In: Z badań nad rodziną, ed. Teresa Kukołowicz, 196–198. Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1984.

Kukołowicz, Teresa. Rodzina wychowuje. Wybrane zagadnienia. Stalowa Wola: Oficyna Wydawnicza Fundacji Uniwersyteckiej w Stalowej Woli, 1996.

Kukołowicz, Teresa. Teoria wychowania. Wybrane zagadnienia. Stalowa Wola Oficyna Wydawnicza Fundacji Uniwersyteckiej w Stalowej Woli, 1996.

Kukołowicz, Teresa. „Sytuacja wychowawcza w podstawach współczesnej pedagogiki S. Kunowskiego a jej ujęcie w pedagogice otwartej”. In: W trosce o integralne wychowanie, ed. Marian Nowak, Tomasz Ożóg, Alina Rynio. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2003.

Kunowski, Stefan. Podstawy współczesnej pedagogiki. Łódź: Wydawnictwo Salezjańskie 1981.

Maryniarczyk, Andrzej. „Antropologiczne źródła pedagogiki rodziny w ujęciu Księdza Józefa Wilka”. In: Wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogiki rodziny. Pamięci Księdza Profesora Józefa Wilka SDB (1937–2003), ed. Barbara Kiereś, Marian Nowak, Danuta Opozda, 65–78. Lublin–Kraków: Poligrafia Salezjańska i Katedra Pedagogiki Rodziny KUL, 2006.

Nowak, Marian. Teorie i koncepcje wychowania. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie Profesjonalne, 2008.

Nowak, Marian. Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej. Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1999.

Nowak, Stefan. Metodologia badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008.

Opozda Danuta. „Pedagogika rodziny w uniwersyteckiej działalności Księdza Profesora Józefa Wilka”. In: Wczoraj, dziś i jutro pedagogiki uniwersyteckiej w świetle twórczości Stefana Kunowskiego, ed. Katarzyna Braun, Małgorzata Łobacz, Alina Rynio, 115–135. Lublin Wydawnictwo KUL, 2010.

Opozda, Danuta. „Interdyscyplinarność i intradyscyplinarność w pedagogice rodziny”. Paedagogia Christiana 2/34 (2014): 169–183.

Opozda, Danuta, Magdalena Parzyszek. „Zarys refleksji nad rozwojem pedagogiki rodziny w KUL w świetle koncepcji wychowania w rodzinie Piotra Poręby i Józefa Wilka”. In: W służbie nauki, wychowania i wartości, ed. Ryszard Skrzyniarz, Małgorzata Łobacz, Barbara Borowska, 381–397. Lublin: Wydawnictwo Episteme, 2015.

Opozda, Danuta. „Subdyscyplinarny charakter pedagogiki rodziny – uwagi metodologiczne”. In: Pedagogika rodziny. Podejście interdyscyplinarne, ed. Marek Marczewski, 15–41. Gdańsk: Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna w Gdańsku, 2015.

Skrzyniarz, Ryszard. „Dzieje pedagogiki na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II”. In: Pedagogika na katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II. Historia i współczesność, ed. Alina Rynio, Ryszard Skrzyniarz, 13–40. Kielce: Wydawnictwo Jedność, 2011.

Wilk, Józef. Pedagogika rodziny. Zagadnienia wybrane. Lublin–Kraków: Poligrafia Salezjańska i Katedra Pedagogiki Rodziny KUL, 2006.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2018-01-15

Jak cytować

1.
OPOZDA, Danuta. The Outline of Family Upbringing Theory in Pedagogical Reflection of Teresa Kukołowicz and Józef Wilk. Paedagogia Christiana [online]. 15 styczeń 2018, T. 40, nr 2, s. 229–244. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/PCh.2017.034.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 40 Nr 2 (2017)

Dział

Pedagogika rodziny / Family pedagogy

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 600
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

rodzina, dziecko, wychowanie, teoria wychowania w rodzinie, wiedza
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa