Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

LUD. Organ Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego

A lo cubano: taniec i reprezentacje kubańskości w kontekście turystyki kulturowej
  • Home
  • /
  • A lo cubano: taniec i reprezentacje kubańskości w kontekście turystyki kulturowej
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 102 (2018) /
  4. ARTYKUŁY

A lo cubano: taniec i reprezentacje kubańskości w kontekście turystyki kulturowej

Authors

  • Ruxandra Ana Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej, Wydzial Historyczny, Uniwersytet Warszawski

DOI:

https://doi.org/10.12775/lud102.2018.16

Keywords

Kuba, dziedzictwo, taniec, przedsiębiorczość, turystyka

Abstract

Artykuł analizuje sposoby, w jakie, w warunkach dynamicznych przemian zachodzących na Kubie, niematerialne dziedzictwo kulturowe staję się podstawowym zasobem generującym dochód, zanurzonym w skomplikowanych sieciach wyobrażeń i reprezentacji kreowanych przez przemysł turystyczny. W związku ze wzrostem znaczenia turystyki opartej na doświadczeniu (‘experiential tourism’ Salazar 2011), praktyki cielesne (w tym taniec) zajmują kluczową pozycję nie tylko dla instytucji zajmujących się ochroną i promocją dziedzictwa kulturowego, ale również w przypadku małych przedsiębiorstw stanowiących dla Kubańczyków alternatywne źródła dochodu poza sektorem państwowym. Szkoły tańca oraz rosnąca popularność tańców kubańskich poza wyspą pokazują, w jaki sposób następuje przyswajanie i adaptacja niektórych turystycznych wyobrażeń w lokalnej narracji o kubańskości oraz jak ciała nabierają walorów transakcyjnych. Realia gospodarcze i nierówności społeczne wynikające z kontaktów z obcokrajowcami skutkują twórczym podejściem do zysków, utrwalając jednocześnie oczekiwania i fantazje dotyczące Kuby. Niejednokrotnie zjawisko to jest silnie naznaczone rasowo, jako że wielu ciemnoskórych Kubańczyków może wykorzystać pozory „rasowej autentyczności” w przestrzeniach związanych z tańcem. Artykuł opiera się na materiałach zgromadzonych w trakcie kilkumiesięcznych badań terenowych prowadzonych w Hawanie w latach 2015-2016 oraz  2018 wśród profesjonalnych tancerzy, instruktorów i właścicieli szkół tańca.

Author Biography

Ruxandra Ana, Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej, Wydzial Historyczny, Uniwersytet Warszawski

Ruxandra Ana, doktorantka na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Warszawskiego. W latach 2011-2014 prowadziła badania terenowe na Kubie, szczególnie w Hawanie i w Matanzas, na temat współczesnej rumby kubańskiej. Interesują ją zagadnienia związane z antropologią tańca, antropologią turystyki, niematerialnym dziedzictwem kulturowym, rasą i turystyką w kontekstach postkolonialnych, w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach. Obecnie prowadzi projekt badawczy na temat dziedzictwa kulturowego w relacji z przedsiębiorczością, zmianą społeczną i praktykami związanymi z pracą na Kubie.

 

References

Alneng V.

‘What the Fuck Is a Vietnam?’ Touristic Phantasms and the Popcolonization of (the) Vietnam (War)’, „Critique of Anthropology“ 22, s. 461–89.

Ana R.

a Performing Afro-Cuban Heritage: Tradition and Transformation in the Rumba, Wydawnictwo CESLA UW - seria Dokumenty Robocze, nr w serii 55

b Rumba: Heritage, Tourism and the ‘Authentic’ Afro-Cuban Experience w: E. Chrysagis , P. Karampampas (eds.) Collaborative Intimacies: Anthropologies of Sound and Movement, Oxford: Berghahn, s. 163-186.

Borges A. i A. Sardiñas

Historia del baile y la rueda de casino-salsa, La Habana: Ediciones ARTEX, SA.

Bendix R.

In Search of Authenticity – The Formation of Folklore Studies. Madison: University of Wisconsin Press.

Brett D.

The Construction of Heritage, Cork: Cork University Press.

Bruner E.M.

Culture on Tour: Ethnographies of Travel. Chicago, IL: The University of Chicago Press.

Carbonero G.C.

De la contradanza cubana al casino, La Habana: Editorial Adagio.

Cohen E.

Authenticity and Commoditization in Tourism, „Annals of Tourism Research“ 15, s. 371–86.

Comaroff, J.L. i J. Comaroff

Ethnicity, Inc. The University of Chicago Press

Daniel, Y.

Rumba. Dance and Social Change in Contemporary Cuba, Indiana University Press

Cuban Dance: An Orchard of Caribbean Creativity, w: S. Sloat (ed): Caribbean Dance from Abakua to Zouk: How Movement Shapes Identity, Gainsville, FL: University Press of Florida, s. 23 - 55

De la Fuente, A.

Recreating Racism: Race and Discrimination in Cuba's "Special Period", Georgetown University, Cuba Briefing Paper no. 18

Deloria P.

Playing Indian, New Haven, Connecticut: Yale University Press

Gawrycki, M. i N. Bloch

Kuba, Warszawa: Wydawnictwo Trio

Kirshenblat-Gimblett B.

Destination Culture: Tourism, Museums and Heritage, Berkeley, CA: University of California Press

Klekot E.

Samofolkloryzacja: współczesna sztuka ludowa z perspektywy krytyki postkolonialnej, “Kultura współczesna”, 1(81), s. 86 – 99

Krohn F.B. i S. T. O’donnell

U.S. Tourism Potential in a New Cuba, „Journal of Travel & Tourism Marketing“, 8:1, s. 85 – 99

Lundgren S.

Heterosexual Havana. Ideals and hierarchies of gender and sexuality in contemporary Cuba, Uppsala University, Sweden

MacCannell D.

Staged Authenticity: Arrangements of Social Space in Tourist Settings, „The American Journal of Sociology“, vol. 79, no. 3, s. 589 – 603

Morris E.

Cuba’s New Relationship with Foreign Capital: Economic Policy-Making since 1990, „Journal of Latin American Studies“ 40 s. 769–92.

Nahachewsky A.

Once Again: On the Concept of “Second Existence of Folk Dance”, „Yearbook for Traditional Music“ 33 s. 17–28.

Pietrobruno S.

Cultural Research and Intangible Heritage, „Culture Unbound”, vol. 1, s. 227 – 247

Philllips E.

‘Cuentapropismo’ in a Socialist State w: M. Font (Ed.), Cuba: In Transition? Pathways to Renewal, Long-Term Development and Global Reintegration. New York City: Bildner Center for Western Hemisphere Studies, s. 107 – 24

Salazar N.B.

The Power of Imagination in Transnational Mobilities, „Identities: Global Studies in Culture and Power“ 18 s. 576–98.

Scher P. W.

Heritage tourism in the Caribbean: the politics of culture after neoliberalism, “Bulletin of Latin American Research”, no. 30(1), s. 7–20

Skinner J.

The Salsa Class: A Complexity of Globalization, Cosmopolitans and Emotions, „Identities“ 14 s. 485–506.

Skinner J. i D. Theodossopoulos

Great Expectations: Imagination and Anticipation in Tourism. Oxford: Berghahn.

Theodossopoulos D.

Laying Claim to Authenticity: Five Anthropological Dilemmas, „Anthropological Quarterly“ 86 s. 337–60.

Trybalski P.

Kuba wyśniona, “National Geographic Traveler Polska”, no. 01(86), styczeń 2015, s. 64 – 68

Urry J.

Consuming Places, London and New York: Routledge

The Tourist Gaze, SAGE Publications, 2nd edition

Viddal G.

Haitian migration and danced identity in eastern Cuba w: S. Sloat (ed) Making Caribbean Dance: Continuity and Creativity in Island Cultures, Gainesville, FL: University Press of Florida, s. 83 – 94.

Yudice G.

The Expediency of Culture, Durham: Duke University Press.

Yurchak A.

, Everything Was Forever, Until It Was No More: The Last Soviet Generation, Princeton University Press.

LUD. Organ Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2018-12-12

How to Cite

1.
ANA, Ruxandra. A lo cubano: taniec i reprezentacje kubańskości w kontekście turystyki kulturowej. LUD. Organ Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego. Online. 12 December 2018. Vol. 102, pp. 445-470. [Accessed 1 July 2025]. DOI 10.12775/lud102.2018.16.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 102 (2018)

Section

ARTYKUŁY

License

  1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:
    • recording of a Work / subject of a related copyright;
    • reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
    • marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
    • introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
    • dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).
  2. The authors give the publisher the license free of charge.
  3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.

Stats

Number of views and downloads: 688
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

Kuba, dziedzictwo, taniec, przedsiębiorczość, turystyka
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop