Muzyka tradycyjna i folkowa w Polsce – dialog międzykulturowy vs. hermetyzacja swojskości
DOI:
https://doi.org/10.12775/LSE.2018.57.03Słowa kluczowe
międzykulturowość, swojskość, muzyka tradycyjna, muzyka folkowa, dialog międzykulturowyAbstrakt
Autorka podnosi problem skrajnych postaw społeczno-kulturowych obserwowanych w środowiskach miejskich związanych z muzyką tradycyjną i folkową w Polsce. Ukazuje je w kontekście dwóch kategorii: „swojskości” i „międzykulturowości”. Wskazuje na przejawy hermetyzacji
pewnych wartości uniwersalnych, płynących z muzycznego dziedzictwa kulturowego, jak również na ideologizację oraz instrumentalne ich traktowanie. Porusza także problem powierzchowności wiedzy w zakresie źródeł tradycji muzycznych (rodzimych i obcych), stanowiących inspiracje i podstawy działalności artystycznej. Autor również przykłady „dobrych praktyk” w zakresie międzykulturowego dialogu w sferze muzyki tradycyjnej i nią inspirowanej.
Bibliografia
Chylińska, T. (1976). Zakopiańskie dni Karola Szymanowskiego. 1894–1936. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Dahlig-[Turek], E. (2001). Muzyka ludowa, muzyka narodowa. W: M. Janicka-Słysz, T. Malecka, K. Szwajgier (red.), Muzyka w kontekście kultury. Studia dedykowane Profesorowi Mieczysławowi Tomaszewskiemu w osiemdziesięciolecie urodzin (s. 589–598). Kraków: Akademia Muzyczna.
Domachowska, M. (2014) (oprac.). Głos Forum Muzyki Tradycyjnej w sprawie kultury tradycyjnej w Polsce. Zapis dyskusji środowiskowej. W: W. Grozdew-Kołacińska (red.), Raport o stanie tradycyjnej kultury muzycznej (312–334). Warszawa: Instytut Muzyki i Tańca.
Grozdew-Kołacińska, W. (2014a). Muzyka folkowa – „tradycja na skróty” czy „współczesna muzyka ludowa”? W: W. Grozdew-Kołacińska (red.), Raport o stanie tradycyjnej kultury muzycznej (48–53). Warszawa: Instytut Muzyki i Tańca.
Grozdew-Kołacińska, W. (2014b). Muzyka tradycyjna, śpiew tradycyjny, taniec tradycyjny, próba konfrontacji terminów z rzeczywistością zastaną. W: W. Grozdew-Kołacińska (red.), Raport o stanie tradycyjnej kultury muzycznej (40–47). Warszawa: Instytut Muzyki i Tańca.
Grozdew-Kołacińska, W. (2016a). „Do tańca i do różańca” – funkcje muzyki tradycyjnej dziś. Kultura Enter, nr 73. Pozyskano ze strony: http://kulturaenter.pl/article/retradycja-do-tanca-i-do-rozanca-funkcje-muzyki-tradycyjnej-dzis/.
Grozdew-Kołacińska, W. (2016b). W stronę etnomuzykologii stosowanej – Pracownia Muzyki Tradycyjnej IMiT. Łódzkie Studia Etnograficzne, t. 55, s. 140–160.
Nowak, T. (2016). Taniec narodowy w polskim kanonie kultury. Źródła, geneza, przemiany. Warszawa: Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego.
Rokosz, T. (2009). Od folkloru do folku. Metamorfozy pieśni tradycyjnych we współczesnej kulturze. Siedlce: Wydawnictwo Akademii Podlaskiej.
Rokosz, T. (2011). Radykalni rekonstruktorzy tradycji kontra wykonawcy folk. W: S. Szynkiewicz, B. Walęciuk-Dejneka, T. Rokosz (red.), Dialog i konfrontacja w tekstach kultury polskiej (s. 107–122). Siedlce: Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach.
Strug, A. (2017). Niezamierzony efekt komiczny. W: W. Grozdew-Kołacińska, B. Drozd (red.), Śpiew tradycyjny – modele edukacji. Doświadczenia serbskie i polskie (s. 91–93). Lublin: Warsztaty Kultury.
Wróbel, E. (2001). Folklor a muzyka środowisk młodzieżowych w Polsce lat dziewięćdziesiątych. Muzyka, nr 3, s. 27–38.
Strony internetowe
Mazowieckie Obserwatorium Kultury – http://www.mazowieckieobserwatorium.pl/
media/_mik/files/261/201405-omc-diversity-dialoguepl.pdf
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:
a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 552
Liczba cytowań: 0