Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Deutsch
    • Język Polski
    • Español (España)
    • Italiano
    • Français (Canada)
    • Čeština
    • Français (France)
    • Hrvatski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська

Lodz Ethnographic Studies

Traditional and Folk Music in Poland – Intercultural Dialogue vs. Encapsulation of Homeliness
  • Home
  • /
  • Traditional and Folk Music in Poland – Intercultural Dialogue vs. Encapsulation of Homeliness
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 57 (2018): Muzyka /
  4. Dissertations

Traditional and Folk Music in Poland – Intercultural Dialogue vs. Encapsulation of Homeliness

Authors

  • Weronika Grozdew-Kołacińska Instytut Sztuki Polska Akademia Nauk

DOI:

https://doi.org/10.12775/LSE.2018.57.03

Keywords

multiculturalism, homeliness, traditional music, folk music, multicultural dialogue

Abstract

The author discusses the issue of extreme socuio-cultural attitudes observable in the city milieus associated with traditional and folk music in Poland. He presents them in the context of two categories: those of “homeliness” and “multiculturalism”, pointing to the signs of a hermetic stance towards some universal values derived from the musical heritage, as well as to the ideologization of those values and an instrumental approach to them. He also discusses the problem of the superficial nature of the knowledge concerning the sources of both native and foreign musical traditions that constitute the inspiration and the basis for artistic practices. He also gives examples of “good practice” in the area of intercultural dialogue in the areas of traditional music and music inspired by it.

References

Chylińska, T. (1976). Zakopiańskie dni Karola Szymanowskiego. 1894–1936. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Dahlig-[Turek], E. (2001). Muzyka ludowa, muzyka narodowa. W: M. Janicka-Słysz, T. Malecka, K. Szwajgier (red.), Muzyka w kontekście kultury. Studia dedykowane Profesorowi Mieczysławowi Tomaszewskiemu w osiemdziesięciolecie urodzin (s. 589–598). Kraków: Akademia Muzyczna.

Domachowska, M. (2014) (oprac.). Głos Forum Muzyki Tradycyjnej w sprawie kultury tradycyjnej w Polsce. Zapis dyskusji środowiskowej. W: W. Grozdew-Kołacińska (red.), Raport o stanie tradycyjnej kultury muzycznej (312–334). Warszawa: Instytut Muzyki i Tańca.

Grozdew-Kołacińska, W. (2014a). Muzyka folkowa – „tradycja na skróty” czy „współczesna muzyka ludowa”? W: W. Grozdew-Kołacińska (red.), Raport o stanie tradycyjnej kultury muzycznej (48–53). Warszawa: Instytut Muzyki i Tańca.

Grozdew-Kołacińska, W. (2014b). Muzyka tradycyjna, śpiew tradycyjny, taniec tradycyjny, próba konfrontacji terminów z rzeczywistością zastaną. W: W. Grozdew-Kołacińska (red.), Raport o stanie tradycyjnej kultury muzycznej (40–47). Warszawa: Instytut Muzyki i Tańca.

Grozdew-Kołacińska, W. (2016a). „Do tańca i do różańca” – funkcje muzyki tradycyjnej dziś. Kultura Enter, nr 73. Pozyskano ze strony: http://kulturaenter.pl/article/retradycja-do-tanca-i-do-rozanca-funkcje-muzyki-tradycyjnej-dzis/.

Grozdew-Kołacińska, W. (2016b). W stronę etnomuzykologii stosowanej – Pracownia Muzyki Tradycyjnej IMiT. Łódzkie Studia Etnograficzne, t. 55, s. 140–160.

Nowak, T. (2016). Taniec narodowy w polskim kanonie kultury. Źródła, geneza, przemiany. Warszawa: Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Rokosz, T. (2009). Od folkloru do folku. Metamorfozy pieśni tradycyjnych we współczesnej kulturze. Siedlce: Wydawnictwo Akademii Podlaskiej.

Rokosz, T. (2011). Radykalni rekonstruktorzy tradycji kontra wykonawcy folk. W: S. Szynkiewicz, B. Walęciuk-Dejneka, T. Rokosz (red.), Dialog i konfrontacja w tekstach kultury polskiej (s. 107–122). Siedlce: Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach.

Strug, A. (2017). Niezamierzony efekt komiczny. W: W. Grozdew-Kołacińska, B. Drozd (red.), Śpiew tradycyjny – modele edukacji. Doświadczenia serbskie i polskie (s. 91–93). Lublin: Warsztaty Kultury.

Wróbel, E. (2001). Folklor a muzyka środowisk młodzieżowych w Polsce lat dziewięćdziesiątych. Muzyka, nr 3, s. 27–38.

Strony internetowe

Mazowieckie Obserwatorium Kultury – http://www.mazowieckieobserwatorium.pl/

media/_mik/files/261/201405-omc-diversity-dialoguepl.pdf

Lodz Ethnographic Studies

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2018-12-10

How to Cite

1.
GROZDEW-KOŁACIŃSKA, Weronika. Traditional and Folk Music in Poland – Intercultural Dialogue vs. Encapsulation of Homeliness. Lodz Ethnographic Studies. Online. 10 December 2018. Vol. 57, pp. 29-40. [Accessed 4 July 2025]. DOI 10.12775/LSE.2018.57.03.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 57 (2018): Muzyka

Section

Dissertations

License

  1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:
    • recording of a Work / subject of a related copyright;
    • reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
    • marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
    • introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
    • dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 4.0).
  2. The authors give the publisher the license free of charge.
  3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.

Stats

Number of views and downloads: 713
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

multiculturalism, homeliness, traditional music, folk music, multicultural dialogue
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop