Traditional and Folk Music in Poland – Intercultural Dialogue vs. Encapsulation of Homeliness
DOI:
https://doi.org/10.12775/LSE.2018.57.03Keywords
multiculturalism, homeliness, traditional music, folk music, multicultural dialogueAbstract
The author discusses the issue of extreme socuio-cultural attitudes observable in the city milieus associated with traditional and folk music in Poland. He presents them in the context of two categories: those of “homeliness” and “multiculturalism”, pointing to the signs of a hermetic stance towards some universal values derived from the musical heritage, as well as to the ideologization of those values and an instrumental approach to them. He also discusses the problem of the superficial nature of the knowledge concerning the sources of both native and foreign musical traditions that constitute the inspiration and the basis for artistic practices. He also gives examples of “good practice” in the area of intercultural dialogue in the areas of traditional music and music inspired by it.
References
Chylińska, T. (1976). Zakopiańskie dni Karola Szymanowskiego. 1894–1936. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Dahlig-[Turek], E. (2001). Muzyka ludowa, muzyka narodowa. W: M. Janicka-Słysz, T. Malecka, K. Szwajgier (red.), Muzyka w kontekście kultury. Studia dedykowane Profesorowi Mieczysławowi Tomaszewskiemu w osiemdziesięciolecie urodzin (s. 589–598). Kraków: Akademia Muzyczna.
Domachowska, M. (2014) (oprac.). Głos Forum Muzyki Tradycyjnej w sprawie kultury tradycyjnej w Polsce. Zapis dyskusji środowiskowej. W: W. Grozdew-Kołacińska (red.), Raport o stanie tradycyjnej kultury muzycznej (312–334). Warszawa: Instytut Muzyki i Tańca.
Grozdew-Kołacińska, W. (2014a). Muzyka folkowa – „tradycja na skróty” czy „współczesna muzyka ludowa”? W: W. Grozdew-Kołacińska (red.), Raport o stanie tradycyjnej kultury muzycznej (48–53). Warszawa: Instytut Muzyki i Tańca.
Grozdew-Kołacińska, W. (2014b). Muzyka tradycyjna, śpiew tradycyjny, taniec tradycyjny, próba konfrontacji terminów z rzeczywistością zastaną. W: W. Grozdew-Kołacińska (red.), Raport o stanie tradycyjnej kultury muzycznej (40–47). Warszawa: Instytut Muzyki i Tańca.
Grozdew-Kołacińska, W. (2016a). „Do tańca i do różańca” – funkcje muzyki tradycyjnej dziś. Kultura Enter, nr 73. Pozyskano ze strony: http://kulturaenter.pl/article/retradycja-do-tanca-i-do-rozanca-funkcje-muzyki-tradycyjnej-dzis/.
Grozdew-Kołacińska, W. (2016b). W stronę etnomuzykologii stosowanej – Pracownia Muzyki Tradycyjnej IMiT. Łódzkie Studia Etnograficzne, t. 55, s. 140–160.
Nowak, T. (2016). Taniec narodowy w polskim kanonie kultury. Źródła, geneza, przemiany. Warszawa: Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego.
Rokosz, T. (2009). Od folkloru do folku. Metamorfozy pieśni tradycyjnych we współczesnej kulturze. Siedlce: Wydawnictwo Akademii Podlaskiej.
Rokosz, T. (2011). Radykalni rekonstruktorzy tradycji kontra wykonawcy folk. W: S. Szynkiewicz, B. Walęciuk-Dejneka, T. Rokosz (red.), Dialog i konfrontacja w tekstach kultury polskiej (s. 107–122). Siedlce: Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach.
Strug, A. (2017). Niezamierzony efekt komiczny. W: W. Grozdew-Kołacińska, B. Drozd (red.), Śpiew tradycyjny – modele edukacji. Doświadczenia serbskie i polskie (s. 91–93). Lublin: Warsztaty Kultury.
Wróbel, E. (2001). Folklor a muzyka środowisk młodzieżowych w Polsce lat dziewięćdziesiątych. Muzyka, nr 3, s. 27–38.
Strony internetowe
Mazowieckie Obserwatorium Kultury – http://www.mazowieckieobserwatorium.pl/
media/_mik/files/261/201405-omc-diversity-dialoguepl.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:
- recording of a Work / subject of a related copyright;
- reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
- marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
- introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
- dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 4.0).
- The authors give the publisher the license free of charge.
- The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.
Stats
Number of views and downloads: 596
Number of citations: 0