Piotr Skarga i jego filmowy wizerunek, czyli słów kilka przeciwko legendzie biograficznej
DOI:
https://doi.org/10.12775/LC.2015.008Słowa kluczowe
Piotr Skarga, hagiografia, legenda biograficzna, film biograficznyAbstrakt
Tekst Piotr Skarga i jego filmowy wizerunek, czyli kilka słów przeciwko legendzie biograficznej jest krytyczną refleksją poświęconą filmowi Jarosława Mańki „Skarga”. Obraz został zrealizowany pod medialnym patronatem czasopisma „Polonia Christiana” oraz Instytutu Edukacji Społecznej i Religijnej im. ks. Piotra Skargi w związku z obchodami roku Piotra Skargi (2012). Głównymi punktami odniesienia krytycznego opisu „Skargi” są zagadnienia związane z rodzajem filmowym (film dokumentalny, dokument fabularyzowany, dokudrama) i biografistyką filmową (legenda biograficzna, teoria reprezentacji). Istotne znaczenie ma tutaj również kontekst propagandowy. Przesłanie filmu i jego polityczne uwikłania każą spojrzeć na artystyczne decyzje jego współtwórców także w perspektywie relacji między sztuką a polityką (film propagandowy, film oświatowy PRL).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 493
Liczba cytowań: 0