Humanities
Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login

Journal of Education, Health and Sport

The importance of communication in the educational process
  • Home
  • /
  • The importance of communication in the educational process
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 10 No. 9 (2020) /
  4. Research Articles

The importance of communication in the educational process

Authors

  • Ewelina Anna Kurowicka The John Paul II Catholic University of Lublin https://orcid.org/0000-0002-4515-6450

DOI:

https://doi.org/10.12775/JEHS.2020.10.09.108

Keywords

interpersonal communication, conversation, upbringing process, teacher, child

Abstract

The process of communication is a necessary condition for interpersonal relationships. Cooperation in society is based on communication. The subjective approach to children and their parents determines factual communication, allows to avoid mistakes and overcome communication barriers, and as a result creates an atmosphere of openness and trust. The communication process can take place without any disturbances, which favors the formation of proper interpersonal bonds. There are also situations of various types of communication disruptions. This article defines the concept of communication and discusses the features of verbal and non-verbal communication. The aim of the article is to show the importance of communication in the educational process.

Author Biography

Ewelina Anna Kurowicka, The John Paul II Catholic University of Lublin

Liczne konferencje naukowe w kraju i za granicą, autorstwo artykułów naukowych w czasopismach recenzowanych

References

Dobek-Ostrowska B., Komunikowanie publiczne i polityczne, PWN, Warszawa 2006, s. 74.

Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, Wydawnictwo Astrum, Wrocław 2002, s. 12.

Dziewiecki M., Empatia a wychowanie, „Wychowawca. Miesięcznik Nauczycieli i Wychowawców Katolickich” 2003, nr 5.

Frączek A., Komunikacja interpersonalna, „Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość” 2012, nr 9, s. 125.

Grochowalska M., Kompetencje komunikacyjne nauczycieli a edukacja, [w:] B. Muchacka, K. Kraszewski (red.), Kształcenie nauczycieli przedszkoli i klas początkowych w okresie przemian edukacyjnych (s. 28–39). Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2004, s. 33.

Karwowska-Struczyk M., Rozmowa dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1982, s. 215.

Kupisiewicz Cz., Kupisiewicz M., Słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009, s. 82.

Makles B., Komunikacja jako problem badawczy dydaktyki [w:] J. Półturzycki, E. Wesołowska (red.), Współczesne kierunki modernizacji dydaktyki. Materiały z ogólnopolskiej konferencji „Tradycje i współczesne kierunki modernizacji dydaktyki” w dniach 20-21 stycznia 1992, UMK, Toruń 1993, s. 63–67.

Ober J., Funkcja i rola efektywnej komunikacji w zarządzaniu, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria: Organizacja i Zarządzanie" 2013, z. 65, s. 262.

Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2007, s. 188.

Olczak A., Demokratyczny styl rozmowy nauczyciela z dzieckiem [w:] E. Smak (red.) Nauczyciel w edukacji przedszkolnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2006, s. 119.

Ordon U., Skoczylas-Krotla E., Komunikacja na płaszczyźnie nauczyciel - uczeń na poziomie zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej - raport z badań, „Mazowieckie Studia Humanistyczne” 2003, nr 1-2, s. 213-214.

Skoczylas-Krotla E., Sadowska E., Rola nauczyciela w kształceniu językowym dzieci w wieku przedszkolnym, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce : kwartalnik dla nauczycieli” 2007, nr 4, s. 44-45.

Sobczak J., Jamrożek B., Komunikacja interpersonalna czyli jak wspomagać swoją przedsiębiorczość, eMPI2, Poznań 2000, s. 25–28.

Welskop W., Komunikacja w relacji nauczyciel-uczeń a występowanie sytuacji kryzysowych w szkole [w:] P. Potejko (red.), Komunikacja w sytuacjach kryzysowych IV, Wydawnictwa i Szkolenia Opcjon, Gliwice-Katowice 2013, s. 173.

Wieczór E., Proces nabywania przez dzieci kompetencji językowych i komunikacyjnych, „Studia Dydaktyczne” 2014, nr 26, s. 356.

Zimbardo P. G.., Floyd L., Psychologia i życie, Warszawa, PWN, 1996, s. 139.

Żytko M., Pozwólmy dzieciom mówić i pisać – w kontekście badań umiejętności językowych trzecioklasistów. Warszawa 2010, s. 25.

Downloads

  • PDF

Published

2020-09-30

How to Cite

1.
KUROWICKA, Ewelina Anna. The importance of communication in the educational process. Journal of Education, Health and Sport. Online. 30 September 2020. Vol. 10, no. 9, pp. 892-900. [Accessed 1 July 2025]. DOI 10.12775/JEHS.2020.10.09.108.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 10 No. 9 (2020)

Section

Research Articles

License

The periodical offers access to content in the Open Access system under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0

Stats

Number of views and downloads: 2043
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Tags

Search using one of provided tags:

interpersonal communication, conversation, upbringing process, teacher, child
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop