The importance of communication in the educational process
DOI:
https://doi.org/10.12775/JEHS.2020.10.09.108Keywords
interpersonal communication, conversation, upbringing process, teacher, childAbstract
The process of communication is a necessary condition for interpersonal relationships. Cooperation in society is based on communication. The subjective approach to children and their parents determines factual communication, allows to avoid mistakes and overcome communication barriers, and as a result creates an atmosphere of openness and trust. The communication process can take place without any disturbances, which favors the formation of proper interpersonal bonds. There are also situations of various types of communication disruptions. This article defines the concept of communication and discusses the features of verbal and non-verbal communication. The aim of the article is to show the importance of communication in the educational process.References
Dobek-Ostrowska B., Komunikowanie publiczne i polityczne, PWN, Warszawa 2006, s. 74.
Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, Wydawnictwo Astrum, Wrocław 2002, s. 12.
Dziewiecki M., Empatia a wychowanie, „Wychowawca. Miesięcznik Nauczycieli i Wychowawców Katolickich” 2003, nr 5.
Frączek A., Komunikacja interpersonalna, „Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość” 2012, nr 9, s. 125.
Grochowalska M., Kompetencje komunikacyjne nauczycieli a edukacja, [w:] B. Muchacka, K. Kraszewski (red.), Kształcenie nauczycieli przedszkoli i klas początkowych w okresie przemian edukacyjnych (s. 28–39). Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2004, s. 33.
Karwowska-Struczyk M., Rozmowa dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1982, s. 215.
Kupisiewicz Cz., Kupisiewicz M., Słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009, s. 82.
Makles B., Komunikacja jako problem badawczy dydaktyki [w:] J. Półturzycki, E. Wesołowska (red.), Współczesne kierunki modernizacji dydaktyki. Materiały z ogólnopolskiej konferencji „Tradycje i współczesne kierunki modernizacji dydaktyki” w dniach 20-21 stycznia 1992, UMK, Toruń 1993, s. 63–67.
Ober J., Funkcja i rola efektywnej komunikacji w zarządzaniu, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria: Organizacja i Zarządzanie" 2013, z. 65, s. 262.
Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2007, s. 188.
Olczak A., Demokratyczny styl rozmowy nauczyciela z dzieckiem [w:] E. Smak (red.) Nauczyciel w edukacji przedszkolnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2006, s. 119.
Ordon U., Skoczylas-Krotla E., Komunikacja na płaszczyźnie nauczyciel - uczeń na poziomie zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej - raport z badań, „Mazowieckie Studia Humanistyczne” 2003, nr 1-2, s. 213-214.
Skoczylas-Krotla E., Sadowska E., Rola nauczyciela w kształceniu językowym dzieci w wieku przedszkolnym, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce : kwartalnik dla nauczycieli” 2007, nr 4, s. 44-45.
Sobczak J., Jamrożek B., Komunikacja interpersonalna czyli jak wspomagać swoją przedsiębiorczość, eMPI2, Poznań 2000, s. 25–28.
Welskop W., Komunikacja w relacji nauczyciel-uczeń a występowanie sytuacji kryzysowych w szkole [w:] P. Potejko (red.), Komunikacja w sytuacjach kryzysowych IV, Wydawnictwa i Szkolenia Opcjon, Gliwice-Katowice 2013, s. 173.
Wieczór E., Proces nabywania przez dzieci kompetencji językowych i komunikacyjnych, „Studia Dydaktyczne” 2014, nr 26, s. 356.
Zimbardo P. G.., Floyd L., Psychologia i życie, Warszawa, PWN, 1996, s. 139.
Żytko M., Pozwólmy dzieciom mówić i pisać – w kontekście badań umiejętności językowych trzecioklasistów. Warszawa 2010, s. 25.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The periodical offers access to content in the Open Access system under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0
Stats
Number of views and downloads: 1200
Number of citations: 0