School assessment from the perspective of safety and impact on the emotional and social sphere of an early school age child
DOI:
https://doi.org/10.12775/JEHS.2020.10.12.014Keywords
grading and descriptive school assessment, children's sense of securityAbstract
School assessment is one of the most significant elements of contemporary educational systems. It is especially important at the initial stage, as the first school impressions form child’s awareness of being controlled (monitored) both at school and in life generally. Moreover, it influences further educational successes. Providing a child with psychic safety as well as eliminating possible fears and stressful situations, which are connected with adapting to a new environment, e.g. a new school, should make superior criteria, taken into account while choosing an assessment model and then evaluating pupils at school.
The article presents the results of a pilot study carried out among students, teachers and their parents using the interview technique concerning the comparison of the grade assessment system and the descriptive assessment system in the context of the school model of school assessment, safe and having the greatest positive impact on the emotional and social sphere of an early school age child.
References
Choroszczyńska M., Dotka M., Konopka I., Zwierzyńska E., Ocenianie w klasach I–III, Ośrodek Rozwoju Edukacji Warszawa 2015, http://www.bc.ore.edu.pl/Content/751/Ocenianie-w-klasach-I-III.pdf.
Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, tom III, Warszawa 2003.
Kopaczyńska I., Ocenianie szkolne wspierające rozwój ucznia, Kraków 2004.
Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 2017.
Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych, Dz.U. 2016, poz. 895, Załącznik nr 2.
Pulak I., Szewczuk K., Możliwości budowania spersonalizowanej przestrzeni edukacyjnej dla wspierania rozwoju dzieci w wieku wczesnoszkolnym, „Studia Paedagogica Ignatiana”, nr 20/3, 2017, s. 85-99.
Rudkowska B., Samooceny a oceny rówieśników dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, „Psychologia rozwojowa”, tom 10, nr 2, 2005, s. 61-71.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 kwietnia 1999 r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych, Dz. U, 1999, nr 41, poz. 413.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 roku w sprawie warunków i sposobów oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych,
Dz. U, 2004, nr 199, poz. 2046.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, Dz.U. 2019 poz. 373.
Sulisz S., Wychowanie fizyczne w kształceniu zintegrowanym, WSiP, Warszawa 2002.
Turek A., Ocena kształtująca w edukacji wczesnoszkolnej, „Języki obce w szkole. Czasopismo dla nauczycieli”, nr 4/2011 , s. 30-33.
Ustawa z dnia 25 lipca 1998 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty, Dz. U. 1998, nr 117.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The periodical offers access to content in the Open Access system under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0
Stats
Number of views and downloads: 508
Number of citations: 0