Analysis of changes in the education system in contemporary societies on the example of Poland and Finland
DOI:
https://doi.org/10.12775/JEHS.2020.10.08.059Keywords
education system, education, science, societyAbstract
Education is an important field that is the basis for functioning in a modern society. For this reason, there is a need for all activities related to the organization of the teaching process to be carried out in an effective way that will create optimal conditions for teachers to transfer their knowledge to students. It is important to create an education system that will respond to the current challenges in the field of teaching and educating a young person. One of the most important factors determining the proper course of the education process is the appropriate preparation of the teaching staff. In this publication, the basic concepts related to education and the educational system will be discussed. The aim of this article is to analyze the changes in the education system on the example of Poland and Finland.
References
Chrobak S., Edukacja - wiedza zdolna ukierunkować człowieka w świetle pierwszych zasad i ostatecznych celów, „Forum Pedagogiczne” UKSW 2011, nr 2, s. 53.
Edukacja. Jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku pod przewodnictwem J. Delorsa, Warszawa 1998.
Fazlagić J., Porównanie systemów edukacji w Polsce i Finlandii, 2014, s. 3, http: //administracja.Sgh.Waw.Pl/pl/coe/projekty/Documents/szkola-dzis-i-jutro/jan-fazlagic-porownanie-systemow-edukacji-w-pl-i-w-fi.Pdf (dostęp 24.07.2020).
Fazlagić J., Systemy kształcenia nauczycieli w wybranych krajach europejskich, Scientiavis, Poznan 2017, s. 31.
Giddens A., Socjologia, PWN, Warszawa 2006, s. 518.
Noińska M., Kilka słów o systemie szkolnictwa w Finlandii, „Studia Scandinavica” 2017, nr 1(21), s. 160.
Programme for International Student Assessment (PISA) Results From PISA 2018, źródło https://www.oecd.org/pisa/publications/PISA2018_CN_POL.pdf (dostęp: 20.07.2020).
Roman K., Analiza i ocena reformy edukacji w Polsce w opinii nauczycieli, „Społeczeństwo i Edukacja” 2017, nr 25(2), s. 139.
Smak M., Walczak D., Pozycja społeczno-zawodowa nauczycieli, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2015, s. 12.
Struktura szkół po zmianach, źródło: https://reformaedukacji.men.gov.pl/o-reformie/uczen-i-rodzic/struktura-szkol-po-zmianach.html (dostęp: 20.07.2020).
Suchocka A., Przemoc symboliczna jako element ukrytego programu kształcenia polskiej szkoły, Zeszyty Naukowe Akademii Marynarki Wojennej 2011, nr 4 (187).
Walczak D., Prestiż zawodu nauczyciela w percepcji różnych aktorów życia szkoły, „Studia z Teorii Wychowania” 2016, t. VII, nr 4(17), s. 110.
Woźniak W., System edukacyjny jako instrument wyrównywania szans. Przypadek Finlandii, „Polityka Społeczna” 2008, nr 1, s. 34.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The periodical offers access to content in the Open Access system under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0
Stats
Number of views and downloads: 705
Number of citations: 0