Self-assessment of the competences of early childhood education teachers to conduct lessons of physical activities
DOI:
https://doi.org/10.12775/JEHS.2020.10.08.007Keywords
early childhood education, physical education, teacher's competencesAbstract
Primary school education is the most important stage in a child's development. Therefore, it is very important that the first teacher, who is an authority for a young child, is competent in all areas of education, including the implementation of physical activities.
Based on the results of the research presented in this article, an attempt was made to determine the self-assessment of early childhood education teachers regarding their competence to conduct physical education activities. The research was conducted in 2015 during a training course for teachers from the Łódź Province, by the Laboratory of Physical and Health Education at the Faculty of Educational Sciences at the University of Łódź. The research results were prepared on the basis of interviews with 30 teachers working in primary schools in grades 1-3, participating in the training
This study presents the answers of the surveyed teachers to 10 questions. Most of the respondents assessed their competences to conduct physical activities quite well. They would be eager to learn in this area if the courses put more emphasis on the practical side, and if they had the opportunity to transfer the acquired skills to their schools.
References
Bondarowicz M., Staniszewski T., Podstawy teorii i metodyki zabaw i gier ruchowych, AWF, Warszawa 2000.
Bronikowski M. (red.), Metodyka wychowania fizycznego w reformowanej szkole, OEW eMPi2, Poznań 2004.
Bronikowski M., Dydaktyka wychowania fizycznego, fizjoterapii i sportu, AWF, Poznań 2012.
Chomutowska E., Kim z zawodu jest nauczyciel wczesnoszkolny?, http://www.eid.edu.pl/publikacje/kim_z_zawodu_jest_nauczyciel_wczesnoszkolny_,185.html [dostęp:27 maja 2016].
Demel M, Skład A., Teoria wychowania fizycznego dla pedagogów, PWN, Warszawa 1970.
Kapica G., Zabawa jako forma wychowania [w:] Encyklopedia Psychologii, red. W. Szewczuk, Wydawnictwo Fundacja Innowacja, Warszawa 1988.
Karta Nauczyciela, Wymagania kwalifikacyjne, Warszawa 1982 (http://www.prawo.vulcan.edu.pl/przegdok.asp?qdatprz=01-01-2016&qplikid=2), [dostęp: 27.05.2019].
Łazowski E., Tomaszewska H., Rozwój fizyczny dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym z okresem dojrzewania włącznie" W:"Materiały do naucz. psych." pod red. L. Wołoszynowej, Seria II, Tom I, Warszawa 1996.
Malinowski T., Nauczyciel i społeczeństwo, Warszawa 1995.
Maszczak T., Wychowanie przez rozwój, Fundacja „Centrum Edukacji Olimpijskiej”, Warszawa 2014.
Podstawa programowa dla edukacji wczesnoszkolnej (https://men.gov.pl/wp-content/uploads/2014/08/zalacznik_2.pdf) [dostęp: 27.05.2019].
Skrzydlewski D. Przygotowanie nauczycieli i studentów nauczania początkowego do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego. „Roczniki Naukowe AWF” Nr 41, 2002, s. 93–114.
Sulisz S., Wybrane zagadnienia teorii wychowania fizycznego [w:] Wychowanie fizyczne w kształceniu zintegrowanym, S. Sulisz (red.), WSiP, Warszawa 2000.
Standardy kształcenia nauczycieli nauczania edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20190001450/O/D20191450.pdf [dostęp: 20.02.2020].
Strzyżewski S., Proces wychowania w kulturze fizycznej, WSziP, Warszawa 1986.
Woynarowska, B., Przygotowanie nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej do zajęć wychowania fizycznego, PWN, Warszawa 2010.
Żegnałek K., Gutowska-Wyrzykowska E., Przygotowanie nauczycieli do realizacji zajęć z wychowania fizycznego na poziomie edukacji wczesnoszkolnej, http://www.czasopismoippis.up.krakow.pl/wp-content/uploads/2015/01/PPIW-9-zegnalek-gutkowska-wyrzykowska_-int.pdf [dostęp: 10.02.2020
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The periodical offers access to content in the Open Access system under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0
Stats
Number of views and downloads: 525
Number of citations: 0