Humanities
Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login

Journal of Education, Health and Sport

Self-assessment of the competences of early childhood education teachers to conduct lessons of physical activities
  • Home
  • /
  • Self-assessment of the competences of early childhood education teachers to conduct lessons of physical activities
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 10 No. 8 (2020) /
  4. Research Articles

Self-assessment of the competences of early childhood education teachers to conduct lessons of physical activities

Authors

  • Jolanta Elżbieta Kowalska Uniwersytet Łódzki Wydział Nauk o Wychowaniu Centrum Kształcenia Pedagogów Sportu https://orcid.org/0000-0002-2708-2873
  • Michał Kowalewski Uniwersytet Łódzki Wydział Nauk o Wychowaniu Katedra Pedagogiki Wieku Dziecięcego https://orcid.org/0000-0002-3485-4421

DOI:

https://doi.org/10.12775/JEHS.2020.10.08.007

Keywords

early childhood education, physical education, teacher's competences

Abstract

Primary school education is the most important stage in a child's development. Therefore, it is very important that the first teacher, who is an authority for a young child, is competent in all areas of education, including the implementation of physical activities.

Based on the results of the research presented in this article, an attempt was made to determine the self-assessment of early childhood education teachers regarding their competence to conduct physical education activities. The research was conducted in 2015 during a training course for teachers from the Łódź Province, by the Laboratory of Physical and Health Education at the Faculty of Educational Sciences at the University of Łódź. The research results were prepared on the basis of interviews with 30 teachers working in primary schools in grades 1-3, participating in the training

This study presents the answers of the surveyed teachers to 10 questions. Most of the respondents assessed their competences to conduct physical activities quite well. They would be eager to learn in this area if the courses put more emphasis on the practical side, and if they had the opportunity to transfer the acquired skills to their schools.

References

Bondarowicz M., Staniszewski T., Podstawy teorii i metodyki zabaw i gier ruchowych, AWF, Warszawa 2000.

Bronikowski M. (red.), Metodyka wychowania fizycznego w reformowanej szkole, OEW eMPi2, Poznań 2004.

Bronikowski M., Dydaktyka wychowania fizycznego, fizjoterapii i sportu, AWF, Poznań 2012.

Chomutowska E., Kim z zawodu jest nauczyciel wczesnoszkolny?, http://www.eid.edu.pl/publikacje/kim_z_zawodu_jest_nauczyciel_wczesnoszkolny_,185.html [dostęp:27 maja 2016].

Demel M, Skład A., Teoria wychowania fizycznego dla pedagogów, PWN, Warszawa 1970.

Kapica G., Zabawa jako forma wychowania [w:] Encyklopedia Psychologii, red. W. Szewczuk, Wydawnictwo Fundacja Innowacja, Warszawa 1988.

Karta Nauczyciela, Wymagania kwalifikacyjne, Warszawa 1982 (http://www.prawo.vulcan.edu.pl/przegdok.asp?qdatprz=01-01-2016&qplikid=2), [dostęp: 27.05.2019].

Łazowski E., Tomaszewska H., Rozwój fizyczny dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym z okresem dojrzewania włącznie" W:"Materiały do naucz. psych." pod red. L. Wołoszynowej, Seria II, Tom I, Warszawa 1996.

Malinowski T., Nauczyciel i społeczeństwo, Warszawa 1995.

Maszczak T., Wychowanie przez rozwój, Fundacja „Centrum Edukacji Olimpijskiej”, Warszawa 2014.

Podstawa programowa dla edukacji wczesnoszkolnej (https://men.gov.pl/wp-content/uploads/2014/08/zalacznik_2.pdf) [dostęp: 27.05.2019].

Skrzydlewski D. Przygotowanie nauczycieli i studentów nauczania początkowego do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego. „Roczniki Naukowe AWF” Nr 41, 2002, s. 93–114.

Sulisz S., Wybrane zagadnienia teorii wychowania fizycznego [w:] Wychowanie fizyczne w kształceniu zintegrowanym, S. Sulisz (red.), WSiP, Warszawa 2000.

Standardy kształcenia nauczycieli nauczania edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20190001450/O/D20191450.pdf [dostęp: 20.02.2020].

Strzyżewski S., Proces wychowania w kulturze fizycznej, WSziP, Warszawa 1986.

Woynarowska, B., Przygotowanie nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej do zajęć wychowania fizycznego, PWN, Warszawa 2010.

Żegnałek K., Gutowska-Wyrzykowska E., Przygotowanie nauczycieli do realizacji zajęć z wychowania fizycznego na poziomie edukacji wczesnoszkolnej, http://www.czasopismoippis.up.krakow.pl/wp-content/uploads/2015/01/PPIW-9-zegnalek-gutkowska-wyrzykowska_-int.pdf [dostęp: 10.02.2020

Downloads

  • PDF

Published

2020-07-30

How to Cite

1.
KOWALSKA, Jolanta Elżbieta and KOWALEWSKI, Michał. Self-assessment of the competences of early childhood education teachers to conduct lessons of physical activities. Journal of Education, Health and Sport. Online. 30 July 2020. Vol. 10, no. 8, pp. 62-71. [Accessed 28 June 2025]. DOI 10.12775/JEHS.2020.10.08.007.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 10 No. 8 (2020)

Section

Research Articles

License

The periodical offers access to content in the Open Access system under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0

Stats

Number of views and downloads: 642
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Tags

Search using one of provided tags:

early childhood education, physical education, teacher's competences
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop