The importance of chosen attributes of a digital postal service in shaping its quality in the opinion of customers at the age of 18-30
DOI:
https://doi.org/10.12775/JEHS.2020.10.07.005Keywords
digital service, postal service, service qualityAbstract
The purpose of the article is to present the importance of the chosen digital postal service’s attributes in shaping its quality in the opinion of young customers at the age of 18-30. The first part contains the theoretical framework of service quality, digital services, postal market and digital competences. Afterwards, the results of anonymous survey have been presented. The study has been conducted among fifty respondents at the indicated age and it consisted of assessing the meaning of nine chosen quality factors on a Likert scale of 1-5. The results contributed to the formulations of conclusions on the validity of chosen determinants of the digital postal service quality for customers at the age of 18-30.
References
Chrąchol U., Peszko K. Jakość usług i metody jej pomiaru [Quality of services and methods
of its measurement]. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu. 2015; 37(850); 33-43. Polish.
Kowalik K., Klimecka-Tatar D. The process approach to service quality management. Production Engineering Archives. 2018; 18; 31-34. DOI: 10.30657/pea.2018.18.05. Polish.
Urban W. Jakość usług współtworzona z klientem- koncepcja i wyniki badań jakościowych [Quality of service co-created with the client - concept and results of qualitative research]. Polityki Europejskie. Finanse i Marketing. 2013; 9(58); 577-587. Polish.
Bielawa A. Przegląd najważniejszych modeli zarządzania jakością usług [Review of the most important models of service quality management]. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania. 2011; 24; 7-23. Polish.
Dziadkowiec J. Model zarządzania jakością usług [Service quality management model]. Problemy Jakości. 2007;8; 21-25. Polish.
Ingaldi M. Overview of the main methods of service quality analysis. Production Engineering Archives. 2018; 54-59. DOI: 10.30657/pea.2018.18.10. Polish.
Kowalik K., Klimecka-Tatar D. Wpływ procesu obsługi klienta na kształtowanie funkcjonalnej jakości usług [Impact of the customer service process on shaping the functional quality of services]. W: Ulewicz R., Sygut P. (red.). Instrumenty doskonalenia w zarządzaniu. Częstochowa: Oficyna Wydawnicza SMJiP. 2016; 46-57.
Stolarczyk A. Rynek usług pocztowych- zarys problemów [Postal services market - an outline of problems]. Telekomunikacja i techniki informacyjne. 2004; 3-4; 24-46. Polish.
Janowski M. Charakterystyka podaży na polskim rynku usług pocztowych po jego liberalizacji [Characteristics of supply on the Polish postal services market after
its liberalization]. Zeszyty Naukowe Uniwerstytetu Ekonomicznego w Katowicach. Studia Ekonomiczne. 2018; 347; 155-166. Polish.
Toszewska W. Ocena procesu usługowego przez klientów Poczty-Polskiej S.A. [Assessment of the service process by the customers of Poczta-Polska S.A.]. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego 723. Ekonomiczne Problemy Usług. 2012; 96;533-545.
Instytut Pocztowy. Sytuacja na rynku pocztowym w Europie. Wyzwania i szanse
dla operatorów. 2018. http://instytutpocztowy.pl/index.php/2018/12/10/sed-nimis-multa/.
Urząd Komunikacji Elektronicznej. Raport o stanie rynku pocztowego w 2017 roku. Warszawa. 2018.
Stolarczyk A. Wpływ rozwoju technik komunikacji elektronicznej na rynek usług pocztowych w dobie tworzenia społeczeństwa informacyjnego [The impact of the development
of electronic communication techniques on the postal services market in the era of creating
the information socjety]. Telekomunikacja i techniki informacyjne. 2006; 3-4; 61-71. Polish.
Łobejko S. Strategie cyfryzacji przedsiębiorstw. W: Knosala R. (red.) Innowacje
w zarządzaniu i inżynierii produkcji. Opole: Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją. 2018; 641-652.
Siadak G. Kompetencje cyfrowe polskich uczniów i nauczycieli- kierunek zmian [Digital competences of Polish students and teachers - a direction of change]. Ogrody Nauk i Sztuk. 2016; 6; 368-381. Polish
Jasiewicz J., Kisilowska M., Jupowicz-Ginalska A., Waszkiewicz-Raviv A. Młodzież
a cyfrowe kompetencje operacyjne- na podstawie modelu dostępu do nowych mediów Jana van Dijka [Youth and digital operational competences - based on the Jan van Dijk access to new media model]. Kultura-Media-Teologia. 2018; 32; 8-24.
Gregor B., Kalińska-Kula M. Rozwój handlu internetowego i jego uwarunkowania- perspektywa oferenta i nabywcy [The development of e-commerce and its conditions -
the prospect of the bidder and buyer]. Handel wewnętrzny. 2018; 4(375); 110-120. Polish.
Szopiński T. Czynniki determinujące korzystanie z handlu elektronicznego przez konsumentów [Factors determining the use of e-commerce by consumers]. Handel Wewnętrzny. 2013; 6(347); 32-42. Polish.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The periodical offers access to content in the Open Access system under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0
Stats
Number of views and downloads: 603
Number of citations: 0