Morphological and motor skills condition among 10-11 year old children engaged in cross-country skiing attending Sports Primary School in Suprasl
DOI:
https://doi.org/10.12775/JEHS.2020.10.06.007Keywords
motor skills, cross-country skiing, sports classes, unsportsmanlike classes.Abstract
Introduction. Cross-country skiing is a sport discipline with different applications in the modern world. It is used in recreation, rehabilitation, tourism and sport as a phycical movement.
Objective of the work. The aim of the study was to estimate physical fitness of children aged 10 - 11 years attending sports classes (cross-country skiing profile) with the results of the efficiency grade among students attending unsportsmanlike classes in Sports Primary School in Suprasl.
Material and methods. The study involved 50 children attending the Sports School in Suprasl - class 4 students. Each student was supposed to take part in the International Physical Fitness Test. There were the following attempts: 50 metres run, long jump, sitting position from lying down during 30 seconds, the trunkbend in front and 600 metres run. The results of completed studies are presented in tables and figures below.
Results. The analysis show that girls practising cross-country skiing are characterized by higher efficiency motor skill compared to their peers, as well as it is easier for them to acquire new motor skills than for boys of their class. For boys the differences that occurred between sports and unsportsmanlike classes was insignificant. Perhaps, it may change in future.
Conclusions. Children attending sports classes (cross country-skiing profile) have better motor abilities and acquire new motor skills faster than pupils in unsportsmanlike classes.
References
Wojtyczek B., Pasławska M., Klukowski K.: Bezpieczne narciarstwo. Medical Tribune Polska, Warszawa 2014.
Kasa J., Gabryś T., Szmatlan- Gabryś U., Görner K.: Wstęp do antropomotoryki dla wszystkich z elementami teorii treningu. PWSZ Oświęcim, Warszawa 2012.
Krasicki S., Kowalczyk J.: Narciarstwo biegowe. Wydawnictwo AWF. Kraków 2011.
Roczniak W., Babuśka –Roczniak M., Roczniak A., Roczniak R.G.: Kryteria oceny rozwoju motorycznego uczniów szkół podstawowych. Medycyna Ogólna i Nauk o Zdrowiu 2015; 2: 138-141.
Fugiel J., Czajka K., Posłuszny P., Sławińska T.: Motoryczność człowieka. Podstawowe zagadnienia z antropomotoryki. Wyd. 1 popr. i uzup. Wrocław: Wydaw. MedPharm; 2017. ISBN: 978-83-7846-085-5.
Wolański N.: Biokulturowe uwarunkowania aktywności motorycznej i rozwoju sprawności człowieka oraz wynikające stąd perspektywy kultury fizycznej. Kultura Fizyczna 2007; 1: 1 – 11.
Maszczak T.: O międzynarodowym pomiarze aktywności fizycznej. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne 2007: 6: 2 – 3.
Rochowicz F.: Wydolność fizyczna – świadomą wartością zdrowia. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne 2008; 6: 12 – 17.
Kowaluk – Romanek M., Bieganowska A.: Wczesne wspomaganie dzieci o dysharmonijnym rozwoju psychomotorycznym. Zeszyt naukowe WSSP 2013; 16: 25 – 43.
Popowczak M., Rokita A., Cichy I., Chmura P.: Poziom wybranych koordynacyjnych zdolności motorycznych a wyniki Międzynarodowego Testu Sprawności Fizycznej dzieci w wieku 10 lat. Rozprawy naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu 2013; 40: 86 – 93.
Zimna – Walendzik E., Kolmaga A., Tafalska E.: Styl życia - aktywność fizyczna, preferencje żywieniowe dzieci kończących szkołę podstawową. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość 2009; 4 (65): 195 – 203.
Chojnacki K., Tchórzewski D.: Koordynacyjne zdolności a sprawność motoryczna – młodzieży uprawiającej sporty zimowe. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne 2009; 2: 32 – 41.
Roczniak W., Babuśka – Roczniak M., Wojtanowska M., Roczniak – Zubrzycka A., Cipora E., Konieczny M., Oświęcimska J.M.: Ocena wytrzymałości dzieci kwalifikowanych do klasy o profilu narciarstwo biegowe na tle grupy kontrolnej na podstawie wybranych testów motorycznych. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu 2017; 23 (4): 257 – 262.
Roczniak W., Babuśka – Roczniak M., Wojtanowska M., Roczniak – Zubrycka A., Barańska – Januszewska J., Cipora E., Konieczny M., Oświęcimska J.M.: Ocena siły dzieci uprawiających narciarstwo biegowe na tle grupy kontrolnej na podstawie wybranych testów motorycznych. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu 2017; 23 (4): 70 – 75.
Chojnacki K., Tchórzewski T.: Koordynacyjne zdolności a sprawność motoryczna młodzieży uprawiającej sporty zimowe. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne 2009; 2: 32 – 41.
Osiński W., Raczek J.: Motoryczność człowieka: jej struktura, zmienność i uwarunkowania. AWF, Poznań 2010.
Wolański N.: Rozwój biologiczny człowieka: podstawy auksologii, gerontologii i promocji zdrowia. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
Cieślicka M., Napierała M., Pilewska W., Iermakov S.: Stan cech morfologicznych i zdolności motorycznych dziewcząt uczestniczących w zajęciach tańca nowoczesnego. Pedahohika psyxolohiya, ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vyxovannya i sportu 2012; 10: 96 – 104.
Izydorczyk-Styś A., Izydorczyk-Styś B.: Ocena gibkości dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Fizjoterapia 2013; 21 (4): 28 – 34.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The periodical offers access to content in the Open Access system under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0
Stats
Number of views and downloads: 542
Number of citations: 0