ACCOMPLISHMENT OF THE ECONOMICS OF SUSTAINABLE DEVELOPMENT AS AN OPPORTUNITY TO BUILD A COMPETITIVE ADVANTAGE

Sabina Zaremba-Warnke

DOI: http://dx.doi.org/10.12775/EiP.2015.006

Abstract


        Currently creating economics of sustainable development is an alternative concept in relation to neoclassical economics. The aim of economics of sustainable development is sustainable management, which means to guarantee high economic, ecological and socio-cultural standards for present and future generations within the limits of environment’s natural resistance. The accomplishment of sustainable development concept requires the activeness of all socio-economic subjects, particulary the ones which should play a key role - enterprises. Although, more companies pay attention to social results of their activities, so the ones which really act in accordance with the principles of sustainable development, still constitute a minority on the market. The assumption of economics of sustainable development, in practice - enterprise management come to so called three strategic paths i.e. effectiveness, cohesion and sufficiency. It also leads to fulfill sustainability criteria, which can be divided into three main groups i.e. ecological, economic and socio-cultural ones. Accomplishment of sustainable development assumptions constitutes an opportunity to build a durable competitive advantage in enterprises.

        The purpose of this article is to characterize the assumptions of economics of sustainable development in relation to enterprise management and to point out a possibility to build a competitive advantage by enterprises acting in accordance with sustainable development principles.


Keywords


sustainable enterprise; sustainable management; competitiveness of enterprises

Full Text:

PDF

References


Baumast A., Pape J., Betriebliches Umweltmanagement. Nachhaltiges Wirtschaften in Unternehmen, Ulmer, Stuttgart 2008.

Gege M., Kosten senken durch Umweltmanagement, Verlag Vahlen, München 1997.

Hammer M., Sztuka konkurowania w gospodarce XXI wieku. Plan działania, Helion, Gliwice 2006.

Hipp C., Wolność, by czynić to inaczej. Moje życie. Moje wartości. Moje myślenie, Jedność, Kielce 2012.

Hipp GmbH & Co. Vertrieb KG, Nachhaltigkeitsbericht 2012, http://www.hipp.de/uploads/media/Nachhaltigkeitsbericht2012.pdf, (23.09.2013).

Instytut Ochrony Środowiska, Dokumenty końcowe Konferencji Narodów Zjednoczo-nych „Środowisko i Rozwój” w Rio de Janeiro w 1992 r., Warszawa1993.

Janasz W. (ed.), Innowacje w zrównoważonym rozwoju organizacji, Difin, Warszawa 2011.

Kearins K., Klÿn B., The Body Shop International, [in:] M. Charter, M.J. Polonsky (eds), Greener Marketing, Greenleaf Publishing, UK 1999.

Kiełczewski D. (ed.), Od koncepcji ekorozwoju do ekonomii zrównoważonego rozwoju, Wydawnictwo WSE w Białymstoku, Białystok 2009.

Kośmicki E., Nachhaltiger Konsum und das Welternährungsmodel, [in:] M. Wachowi-ak, D. Kiełczewski, H. Diefenbacher (eds.), Nachhaltiger Konsum? Die Entwick-lung des Verbraucherverhaltens in Polen und Deutschland, FEST, Heidelberg 2011.

Madhavan G., Oakley B., Green D., Koon D., Low P. (eds), Practicing Sustainability, Springer, New York 2012.

Oberholz A., Umweltorientierte Unternehmensführung, Frankfurter Allgemeine Zeitung, Frenkfurt (Mein) 1990.

Poskrobko B. (ed.), Ekonomia zrównoważonego rozwoju w świetle kanonów nauki, Wydawnictwo WSE w Białymstoku, Białystok 2011.

Poskrobko B., (ed.), Teoretyczne aspekty ekonomii zrównoważonego rozwoju, Wydaw-nictwo WSE w Białymstoku, Białystok 2011.

Rogall H., Bausteine einer zukunftsfähigen Umwelt und Wirtschaftspolitik, Duncker & Humbolt, Berlin 2000.

Rogall H., Ekonomia zrównoważonego rozwoju, ZYSK i S-KA, Poznań 2010.

Rogall H., Nachhaltige Ökonomie, Metropolis, Marburg 2009.

Rogall H., Neue Umweltökonomie – Ökologische Ökonomie, Leske+Budrich, Opladen 2002.

Rogall H., Ökonomie der Nachhaltigkeit. Handlungsfelder für Politik und Wirtschaft, VS – Verlag, Wiesbaden 2004.

Rogall H., Podstawowe założenia ekonomii zrównoważone, [in:] D. Kiełczewski (ed.), Od koncepcji ekorozwoju do ekonomii zrównoważonego rozwoju, Wyd. WSE w Białymstoku, Białystok 2009.

Scheide W., Dold G., Enzler S., Efficient Eco-Management Using. ECO-Integral – How to Save Costs and Natural Resources at the Same Time, [in:] M. Bennett, J. Jaap Bouma, T. Wolters (eds), Environmental Management Accounting: Informational and Institutional Developments, Kluwer Academic Publishers, Dordrecht 2002.

Söderbaum P., Understanding Sustainability Economics, Earthscan, London 2008.

Thomas R.J., Prawdziwe historie nowych produktów, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001.

Zaremba-Warnke S., Konsumeryzm a procesy integracji i dezintegracji, „Ekonomia i Prawo”, Vol. VIII, No. 1/2012.








ISSN 1898-2255 (print)
ISSN 2392-1625 (online)

Partnerzy platformy czasopism