Přeskočit na hlavní obsah Přeskočit na hlavní navigační menu Přeskočit na patičku stránky
  • Registrace
  • Přihlášení
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Domů
  • Aktuální
  • Archivy
  • Oznámení
  • Podrobnosti
    • O časopise
    • Příspěvky
    • Editorský tým
    • Zásady zachování soukromí
    • Kontakt
  • Registrace
  • Přihlášení
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Edukacja Dorosłych

Między pracą zawodową a edukacją dzieci – sytuacja zawodowa rodziców edukujących domowo
  • Domů
  • /
  • Między pracą zawodową a edukacją dzieci – sytuacja zawodowa rodziców edukujących domowo
  1. Domů /
  2. Archivy /
  3. Vol 82 No 1 (2020): Edukacja Dorosłych /
  4. POSZUKIWANIA BADAWCZE ANDRAGOGÓW

Między pracą zawodową a edukacją dzieci – sytuacja zawodowa rodziców edukujących domowo

Autoři

  • Magdalena Giercarz-Borkowska Uniwersytet Opolski https://orcid.org/0000-0002-3097-4573

DOI:

https://doi.org/10.12775/ED.2020.006

Klíčová slova

edukacja domowa, rodzice, kobieta, matka, kariera

Abstrakt

Artykuł dotyczy wyborów między karierą a wychowaniem dzieci, ja- kich dokonują rodzice edukujący domowo, którzy rezygnując z korzystania ze szkół, muszą zapewnić dzieciom całodobową opiekę. Przedstawia wyniki badań jakościo- wych przeprowadzonych w Polsce (2012–2019) metodą wywiadu narracyjnego oraz etnografii wirtualnej. Koncentruje się na matkach-edukatorkach, ponieważ kobiety są bardziej zaangażowane w edukację dzieci. Zrekonstruowana sytuacja zawodowa współczesnych homeschoolerek pozwala wpisać je w dwa dyskursy macierzyństwa: matkowanie („momism”) i supermatki („superwoman”). Kobiety te, niezależnie od tego, czy podejmują pracę, czy koncentrują się wyłącznie na edukacji domowej, łączy jednoczesne poczucie zmęczenia i szczęścia. Ojcowie nie rezygnują z pracy z powodu edukacji domowej, choć najczęściej pracują na etatach. Popularny wśród polskich rodzin homeschoolingowych charakter zatrudnienia to: działalność gospo- darcza, wolny zawód, praca zdalna. Wśród uczestników badań nie dominował trady- cyjny model rodziny, najczęściej oboje rodzice byli aktywni zawodowo.

Reference

Balcerzak-Paradowska, B. (2015). Czas pracy jako instrument zatrudnienia przyjaznego rodzinie – polskie realia. Polityka Społeczna, vol. 42, 4(493), s. 30–35.

Balcerzak-Paradowska, B., Bednarski, M., Głogosz, D., Kusztelak, P., Ruzik-Sierdzińska, A., Mirosław, J. (2011).

Przedsiębiorczość kobiet w Polsce. Warszawa: PARP.

Bielecka-Prus, J., Heleniak, A. (2018a). Motywy podjęcia edukacji domowej w opinii rodziców. W: J. Bielecka-Prus (red.), Rodzina w edukacji domowej (s. 139–166). Warszawa: Wydawnictwo i Księgarnia Gotów.

Bielecka-Prus, J., Heleniak, A. (2018b). Sposób organizacji edukacji domowej. W: J. Biele- cka-Prus (red.), Rodzina w edukacji domowej (s. 202–223). Warszawa: Wydawnictwo i Księgarnia Gotów.

Biskup, B. (2012). Role i niedole płci: kobieta pracująca w XXI wieku. Nowe Horyzonty Edukacji, nr 3, s. 16–17.

Bronk, A. (2015). O politykę rodzinną sprzyjającą pracy kobiet. Polityka Społeczna, nr 7, s. 21–25.

Budajczak, M. (2004). Edukacja domowa. Gdańsk: GWP.

Ecler-Nocoń, B. (2016). Macierzyństwo jako przełom i kapitał biograficzny. Problemy

Opiekuńczo-Wychowawcze, nr 4, s. 32–37.

Giercarz-Borkowska, M. (2019). Edukacja domowa jako alternatywa edukacyjna dla dzie-

ci zdolnych. Wrocław: Wydawnictwo TeksTy.

Głowacka, M. (2015). Edukacja domowa a przemiany nowoczesności. Zoon Politykon, nr 6, s. 219–236.

Graff, A. (2014). Matki feministki. Warszawa: Krytyka Polityczna.

Jakubiak, K., Winiarz, A. (red.). (2004). Nauczanie domowe dzieci polskich od XVIII do

XX wieku. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej.

Jemielniak, D. (2013). Netnografia, czyli etnografia wirtualna – nowa forma badań etno-

graficznych. Prakseologia, nr 154, s. 97–116.

Kochan, K. (2015). Women-Home Educators. Pedagogika Rodziny, nr 5(2), s. 157–172.

Młynarska, M. (2011). Kiedy mieć dziecko? Jakościowe badanie procesu odraczania de-

cyzji o rodzicielstwie. Zeszyty Naukowe Instytutu Statystyki i Demografii SGH, 11. Mróz, L. (2014).

Idealne i wściekłe. Newsweek Polska, nr 22, s. 30–33.

Olcoń-Kubicka, M. (2009). Indywidualizacja a nowe formy wspólnotowości. Warszawa:

Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Pawlikowska, K., Maison, D. (2014). Polki. Spełnione profesjonalistki, rodzinne panie domu czy obywatelki świata? Warszawa: Wydawnictwo UW.

Piotrowska-Marchewa, M. (2011). Kobieta, rodzina i życie codzienne na ziemiach polskich w XIX wieku. Mówią Wieki, nr 3, s. 31–35.

Rembiasz, M., Siemieniak, P. (2018). Kształtowanie postaw przedsiębiorczych studentek w kontekście konfliktu roli rodzicielskiej i zawodowej. Nowe Horyzonty Wychowania, nr 17(43), s. 197–207.

Rollnik-Sadowska, E. (2010). Przedsiębiorczość kobiet w Polsce. Warszawa: Difin. Samsel, A. (2015).

Współczesna rodzina – cz. IV. Matka. Sygnał, nr 5, s. 17–19. Sikorska, M. (red.). (2012). Raport Ciemna strona macierzyństwa. O niepokojach współ-

czesnych matek. Warszawa: AXA.

Szczepańska, J. (2009). Raport o sytuacji kobiet w Polsce. Warszawa: CBOS.

Titkow, A. (2007). Tożsamość polskich kobiet. Warszawa: IFIS PAN.

Zakrzewska, M. (2013). Rola wychowawcza matki w edukacji domowej. Warszawa: Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna „Adam”.

Zakrzewski, P. (2013). Rola wychowawcza ojca w edukacji domowej. Warszawa: Oficyna

Wydawniczo-Poligraficzna „Adam”.

Zdrojewska, K. (2012). Kobieta aktywna zawodowo – zadania i role w świetle badań

CBOS. Zmiana myślenia czy pogłębienie stereotypu? AEQUALITAS, nr 1.

Edukacja Dorosłych

Stahování

  • PDF (Język Polski)

Publikováno

2020-07-30

Jak citovat

1.
GIERCARZ-BORKOWSKA, Magdalena. Między pracą zawodową a edukacją dzieci – sytuacja zawodowa rodziców edukujących domowo. Edukacja Dorosłych. Online. 30 červenec 2020. Vol. 82, no. 1, pp. 83-97. [Accessed 3 červenec 2025]. DOI 10.12775/ED.2020.006.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Stánhout citace
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Číslo

Vol 82 No 1 (2020): Edukacja Dorosłych

Sekce

POSZUKIWANIA BADAWCZE ANDRAGOGÓW

Stats

Number of views and downloads: 587
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Procházet index autorů
  • Issue archive

User

User

Aktuální číslo

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Informace

  • Pro čtenáře
  • Pro autory
  • Pro knihovníky

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Jazyk

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

edukacja domowa, rodzice, kobieta, matka, kariera
Nahoru

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop