Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Edukacja Dorosłych

Transformatywne uczenie się w sytuacji doświadczenia zmiany zawodowej w kontekście dynamiki ponowoczesnego świata społecznego.
  • Strona domowa
  • /
  • Transformatywne uczenie się w sytuacji doświadczenia zmiany zawodowej w kontekście dynamiki ponowoczesnego świata społecznego.
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 80 Nr 1 (2019): Edukacja Dorosłych /
  4. POSZUKIWANIA BADAWCZE ANDRAGOGÓW

Transformatywne uczenie się w sytuacji doświadczenia zmiany zawodowej w kontekście dynamiki ponowoczesnego świata społecznego.

Autor

  • Zuzanna Wojciechowska Uniwersytet Warszawski https://orcid.org/0000-0001-6373-6937

DOI:

https://doi.org/10.12775/ED.2019.007

Słowa kluczowe

biografia, transformatywne uczenie się, zmiana, narracja

Abstrakt

W artykule autorka podejmuje tematykę związaną z uczeniem się lu- dzi dorosłych w kontekście doświadczania przez nich zmiany. Odwołując się do przeprowadzonych badań biograficznych, rozważa kwestie związane z aktywnym i pasywnym uczeniem się z własnej biografii, najwięcej miejsca poświęcając uczeniu się w sytuacji doświadczenia zmiany w kontekście teorii transformatywnego uczenia się autorstwa Jacka Mezirowa. Ukazuje trzy etapy transformatywnego uczenia się na przykładzie narracji wybranych osób badanych. Charakteryzuje również procesy obiektywnego i subiektywnego przekształcania posiadanej przez człowieka ramy odniesienia. Artykuł zawiera również refleksje autorki związane z kwestią przysta- jących do dynamiki współczesności sposobów uczenia się ludzi dorosłych.

Bibliografia

Bauman, Z. (2007a). Płynne czasy. Życie w epoce niepewności, tłum. M. Żakowski. Warszawa: Wydawnictwo Sic!

Beck, U. (2002). Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, tłum. S. Cieśla. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.

Dominicé, P. (2006). Uczyć się z życia. Biografia edukacyjna w edukacji dorosłych. Łódź: Wydawnictwo WSHE.

Dubas, E. (2015). Biograficzność w kontekście całożyciowego uczenia się. W: E. Du- bas, J. Stelmaszczyk (red.), Biografie i uczenie się. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Giddens, A. (2002). Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, tłum. A. Szulżycka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Giddens ,A. (2008). Konsekwencje nowoczesności, tłum. E. Klekot. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Illeris, K. (2006). Trzy wymiary uczenia się. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSWE TWP.

Kargul, J. (2013). Uczenie się dorosłych w kulturze pośpiechu. W: E. Solarczyk-Amb-

rozik (red.), Całożyciowe uczenie się jako wyzwanie dla teorii i praktyki edukacyjnej.

Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Kvale, S. (2010). Prowadzenie wywiadów, tłum. Agata Dziuban. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Malewski, M. (2001). Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczności dyscypliny

naukowej. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Mezirow, J. (1991). Transformative Dimensions of Adult learning. San Francisco: Jossey-Bass.

Mezirow, J. (2000). Learning to Think Like an Adult. Core Concepts of Transfor-

mation Theory. W: J. Mezirow & Asscociates, Learning as Transformation. Critical

Perspectives on a Theory in Progress, San Francisco.

Mezirow, J. (2009). An overview on transformative learning. W: K. Illeris (red.),

Contemporary Theories of learning. Learning theorists... in their own words. Lon-

don–New York: Routledge Taylor & Francis Group.

Piorunek, M. (2013). Kariery zawodowe doby transformacji kulturowych. Pyta-

nia o poradnictwo. W: Annales. Universitatis Mariae Skłodowska-Curie, Vol. 26,

nr 1–2.

Pleskot-Makulska, K. (2007). Teoria uczenia się transformatywnego autorstwa Jacka

Mezirowa. W: Rocznik Andragogiczny, nr 14.

Silverman, D. (2016). Prowadzenie badań jakościowych, tłum. J. Ostrowska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wojciechowska, Z. (2018). Kobiece i męskie wzory (re)konstrukcji biografii w perspektywie zmiany zawodowej. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Edukacja Dorosłych

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2019-07-01

Jak cytować

1.
WOJCIECHOWSKA, Zuzanna. Transformatywne uczenie się w sytuacji doświadczenia zmiany zawodowej w kontekście dynamiki ponowoczesnego świata społecznego. Edukacja Dorosłych [online]. 1 lipiec 2019, T. 80, nr 1, s. 103–118. [udostępniono 6.7.2025]. DOI 10.12775/ED.2019.007.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 80 Nr 1 (2019): Edukacja Dorosłych

Dział

POSZUKIWANIA BADAWCZE ANDRAGOGÓW

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 483
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

biografia, transformatywne uczenie się, zmiana, narracja
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa