Transformatywne uczenie się w sytuacji doświadczenia zmiany zawodowej w kontekście dynamiki ponowoczesnego świata społecznego.
DOI:
https://doi.org/10.12775/ED.2019.007Słowa kluczowe
biografia, transformatywne uczenie się, zmiana, narracjaAbstrakt
W artykule autorka podejmuje tematykę związaną z uczeniem się lu- dzi dorosłych w kontekście doświadczania przez nich zmiany. Odwołując się do przeprowadzonych badań biograficznych, rozważa kwestie związane z aktywnym i pasywnym uczeniem się z własnej biografii, najwięcej miejsca poświęcając uczeniu się w sytuacji doświadczenia zmiany w kontekście teorii transformatywnego uczenia się autorstwa Jacka Mezirowa. Ukazuje trzy etapy transformatywnego uczenia się na przykładzie narracji wybranych osób badanych. Charakteryzuje również procesy obiektywnego i subiektywnego przekształcania posiadanej przez człowieka ramy odniesienia. Artykuł zawiera również refleksje autorki związane z kwestią przysta- jących do dynamiki współczesności sposobów uczenia się ludzi dorosłych.
Bibliografia
Bauman, Z. (2007a). Płynne czasy. Życie w epoce niepewności, tłum. M. Żakowski. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Beck, U. (2002). Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, tłum. S. Cieśla. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.
Dominicé, P. (2006). Uczyć się z życia. Biografia edukacyjna w edukacji dorosłych. Łódź: Wydawnictwo WSHE.
Dubas, E. (2015). Biograficzność w kontekście całożyciowego uczenia się. W: E. Du- bas, J. Stelmaszczyk (red.), Biografie i uczenie się. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Giddens, A. (2002). Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, tłum. A. Szulżycka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Giddens ,A. (2008). Konsekwencje nowoczesności, tłum. E. Klekot. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Illeris, K. (2006). Trzy wymiary uczenia się. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSWE TWP.
Kargul, J. (2013). Uczenie się dorosłych w kulturze pośpiechu. W: E. Solarczyk-Amb-
rozik (red.), Całożyciowe uczenie się jako wyzwanie dla teorii i praktyki edukacyjnej.
Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Kvale, S. (2010). Prowadzenie wywiadów, tłum. Agata Dziuban. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Malewski, M. (2001). Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczności dyscypliny
naukowej. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Mezirow, J. (1991). Transformative Dimensions of Adult learning. San Francisco: Jossey-Bass.
Mezirow, J. (2000). Learning to Think Like an Adult. Core Concepts of Transfor-
mation Theory. W: J. Mezirow & Asscociates, Learning as Transformation. Critical
Perspectives on a Theory in Progress, San Francisco.
Mezirow, J. (2009). An overview on transformative learning. W: K. Illeris (red.),
Contemporary Theories of learning. Learning theorists... in their own words. Lon-
don–New York: Routledge Taylor & Francis Group.
Piorunek, M. (2013). Kariery zawodowe doby transformacji kulturowych. Pyta-
nia o poradnictwo. W: Annales. Universitatis Mariae Skłodowska-Curie, Vol. 26,
nr 1–2.
Pleskot-Makulska, K. (2007). Teoria uczenia się transformatywnego autorstwa Jacka
Mezirowa. W: Rocznik Andragogiczny, nr 14.
Silverman, D. (2016). Prowadzenie badań jakościowych, tłum. J. Ostrowska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Wojciechowska, Z. (2018). Kobiece i męskie wzory (re)konstrukcji biografii w perspektywie zmiany zawodowej. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 363
Liczba cytowań: 0