Aller directement au contenu principal Aller directement au menu principal Aller au pied de page
  • S'inscrire
  • Se connecter
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Accueil
  • Numéro courant
  • Archives
  • Annonces
  • À propos
    • À propos de cette revue
    • Soumissions
    • Comité éditorial
    • Déclaration de confidentialité
    • Contact
  • S'inscrire
  • Se connecter
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Edukacja Dorosłych

Pamięć i czas a (nie)bezpieczeństwo ontologiczne współczesnego człowieka
  • Accueil
  • /
  • Pamięć i czas a (nie)bezpieczeństwo ontologiczne współczesnego człowieka
  1. Accueil /
  2. Archives /
  3. Vol. 80 No 1 (2019): Edukacja Dorosłych /
  4. STUDIA NAD KONDYCJĄ EDUKACJI DOROSŁYCH

Pamięć i czas a (nie)bezpieczeństwo ontologiczne współczesnego człowieka

Auteurs

  • Mirosława Nowak-Dziemianowicz Uniwersytet Opolski https://orcid.org/0000-0003-1148-1340

DOI :

https://doi.org/10.12775/ED.2019.001

Mots-clés

archeologia pamięci, orientacja temporalna, bezpieczeństwo ontologiczne, dobra/zła pamięć, uznanie

Résumé

Kluczową kategorią pojęciową niniejszego tekstu jest pamięć. Zdol- ność do podtrzymywania pewnej względnie stałej historii o „ja” jest dzisiaj trakto- wane jako istota naszej tożsamości. Pamięć jest jej warunkiem, podstawą i częścią jednocześnie. Tekst skupia się na rozważaniach nad kategorią pamięci, łącząc je z namysłem nad orientacją temporalną, a więc z naszym stosunkiem do czasu, a tak- że z rozważaniami nad rolą, jaką pamięć odgrywa w procesie budowania poczucia bezpieczeństwa ontologicznego we współczesnym świecie.

Références

Chodkiewicz, J., Nowakowska, K. (2011). Preferowana orientacja temporalna a przebieg leczenia odwykowego osób uzależnionych od alkoholu, Psychiatria Polska, tom XLV, nr 2.

Hall, C. S., Lindzey, G. (2002). Teorie osobowości, Warszawa: PWN.

Jameson, F. (1998). Postmodernizm i społeczeństwo konsumpcyjne, przeł. Przemy- sław Czapliński. W: R. Nycz (red.), Postmodernizm. Antologia przekładów (s. 190––213). Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszczyński.

Kowalski, A. P. (2014). Antropologia zamierzchłych znaczeń. Toruń: Chronos/Anthropos, Polskie Towarzystwo Historyczne.

Nowak-Dziemianowicz, M. (2016). Walka o uznanie w narracjach. Jednostka i wspólnota w procesie poszukiwania tożsamości. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW.

Nowakowska, A.M. (2002). Przeklęte, Warszawa: Wydawnictwo Zwierciadło.

Nosal, Cz., Bajcar, B. (2004). Czas psychologiczny: wymiary, struktura, konsekwencje. Warszawa: Instytut Psychologii PAN.

Shell, D.F., Husman, J. (2001). The multivariate dimensionality of personal control

and future time perspective beliefs in achievement and self-regulation. Contemporary

Educational Psychology, Vol. 26, Issue 4.

Sobol-Kwapińska, M. (2007). Żyć chwilą? Postawy wobec czasu a poczucie szczęścia.

Lublin: KUL.

Zaleski, Z. (2002). Future horizon: A challenging concept for psychology. W: J. Trempała, L.-E. Malmberg (red.), Adolescents’ future-orientation: Theory and re-

search, Frankfurt am Masin: Peter Lang GmbH.

Zaleski, Z. (2005). Future Orientation and Anxiety. W: A. Strathman, J. Joireman

(red.), Understanding Behaviour in the Context of Time, Theory, Research and Application (s. 125–141). Mahwah, New York: Lawrence Erlbaum Associates.

Zdybek, P. (2012). Rola orientacji temporalnej na teraźniejszość w wyjaśnianiu prefe-

rowanej strategii seksualnej, Acta Univesitatis Lodziensis, Folia Psychologica, nr 16.

Zimbardo, P., Boyd, J. (2009). Paradoks czasu. Warszawa: PWN.

Edukacja Dorosłych

Téléchargements

  • PDF (Język Polski)

Publiée

2019-07-01

Comment citer

1.
NOWAK-DZIEMIANOWICZ, Mirosława. Pamięć i czas a (nie)bezpieczeństwo ontologiczne współczesnego człowieka. Edukacja Dorosłych. Online. 1 juillet 2019. Vol. 80, no. 1, pp. 9-22. [Accessed 6 juillet 2025]. DOI 10.12775/ED.2019.001.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Télécharger la référence bibliographique
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numéro

Vol. 80 No 1 (2019): Edukacja Dorosłych

Rubrique

STUDIA NAD KONDYCJĄ EDUKACJI DOROSŁYCH

Stats

Number of views and downloads: 584
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Explorer l'Index des auteurs
  • Issue archive

User

User

Numéro courant

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informations

  • Pour les lecteurs
  • Pour les auteurs
  • Pour les bibliothécaires

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Langue

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

archeologia pamięci, orientacja temporalna, bezpieczeństwo ontologiczne, dobra/zła pamięć, uznanie
Haut

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop