The Structure, Meaning, and Function of Josh 2 from an Aural Critical Perspective
DOI:
https://doi.org/10.12775/BPTh.2015.023Słowa kluczowe
Rahab, Jerycho, słuchowy krytycyzm, JozueAbstrakt
Struktura, znaczenie i funkcja Joz 2 ze słuchowo krytycznej perspektywy
Historia Rachab i szpiegów w Księdze Jozuego wygenerowała wiele badań. Wiele pytań pozostaje bez odpowiedz albo są niezadowalająco rozwiązane. Co sprawia, że jej elementy łączą się w jedno? Jak to działa wewnątrz księgi? Oto niektóre pytania skierowane w tym krótkim studium Joz 2. Artykuł ma na celu pokazać, że „słuchowo krytyczny” odbiór narracji wyjaśnia jeszcze bardziej ten rozdział w jego znaczeniu i funkcji. Rzeczywiście przedstawia swoim słuchaczom trzy kręgi zorganizowane wokół trzech głównych bohaterów (Jozuego, króla Jerycha i Rachab) jako liderów społeczności. Rola Rachab dostarcza zasadę, aby stanąć po stronie ludu YHWH. Tak więc Joz 2 służy jako uzasadnienie dla przebiegu działań w kolejnych epizodach.
Bibliografia
Assis, Elie, “The Choice to Serve God and Assist His People: Rahab and Yael,” Biblica 85 (2004) 82–90.
Béré, P., Le Second Serviteur de Yhwh: Un portrait exégétique de Josué dans le livre éponyme (OBO 253 ; Fribourg–Göttingen : Academic Press – Vandenhoeck & Ruprecht, 2012).
Béré, Paul, “Auditor in fabula – la Bible dans son contexte oral: Le cas du livre de Ruth, Old Testament Essays 19/3 (2006) 1089–1105.
Bieberstein, Klaus, Josua–Jordan–Jericho: Archäologie, Geschichte und Theologie der Landnahmeerzählungen Josua 1–6 (OBO 143; Fribourg–Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht 1995).
Boneva, Krassimira, «La puissance du croire dans l'établissement d'un contrat selon le livre de Josué (chapitre 2)», Sémiotique Biblique 101 (2001) 42–49.
Briend, Jacques, «Une épopée de fiction: Josué 2.6–12», dans : Comment la Bible saisit-elle l'histoire? (Lectio Divina 215; Paris, Les Éditions du Cerf, 2007) 57–71.
Butler, Trent C., Joshua 1–12 (WBC 7A; Grand Rapids, MI: Zondervan 2014).
Carr David, “Mündlich-Schriftliche Bildung und die Ursprünge Antiker Literaturen,” in H. Utzschneider–E. Blum (ed.), Lesearten der Bibel. Untersuchungen zu einer Theorie der Exegese des Alten Testaments (Stuttgart: Kohlhammer 2006) 183–198.
Carr, David, Writing on the Tablet of the Heart. Origins of Scripture and Literature (Oxford: Oxford University Press 2005).
Hall, Sarah L., Conquering Character. The Characterization of Joshua in Joshua 1–11 (LHB.OTS 512, New York/London, T&T Clark, 2010).
Horsley R.A., Text and Tradition in Performance and Writing (Biblical Performance Criticism 9; Cascade Books 2013).
Mayordomo-Marín Moisés, Den Anfang hören. Leseorientierte Evangelienexegese am Beispiel von Matthäus 1–2 (FRLANT, 180) 166–170.
Nelson, Richard, Joshua. A Commentary (OTL; Louisville, KY: Westminster John Knox Press 1997).
Noort, Ed (ed.), The Book of Joshua (BETL 250; Leuven–Paris–Walpole, MA: Peeters 2012).
Sicre, José Luis, Josué (Pamplona: Editorial Verbo Divino 2002) 102–119; Trent C. Butler, Joshua 1–12 (WBC 7a; Zondervan 2014).
Toorn, Karel van der, Scribal Culture and the Making of the Hebrew Bible (Harvard University Press: Cambridge, MA/London, UK, 2007).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 398
Liczba cytowań: 0