The Structure, Meaning, and Function of Josh 2 from an Aural Critical Perspective
DOI :
https://doi.org/10.12775/BPTh.2015.023Mots-clés
Rahab, Jerycho, słuchowy krytycyzm, JozueRésumé
Struktura, znaczenie i funkcja Joz 2 ze słuchowo krytycznej perspektywy
Historia Rachab i szpiegów w Księdze Jozuego wygenerowała wiele badań. Wiele pytań pozostaje bez odpowiedz albo są niezadowalająco rozwiązane. Co sprawia, że jej elementy łączą się w jedno? Jak to działa wewnątrz księgi? Oto niektóre pytania skierowane w tym krótkim studium Joz 2. Artykuł ma na celu pokazać, że „słuchowo krytyczny” odbiór narracji wyjaśnia jeszcze bardziej ten rozdział w jego znaczeniu i funkcji. Rzeczywiście przedstawia swoim słuchaczom trzy kręgi zorganizowane wokół trzech głównych bohaterów (Jozuego, króla Jerycha i Rachab) jako liderów społeczności. Rola Rachab dostarcza zasadę, aby stanąć po stronie ludu YHWH. Tak więc Joz 2 służy jako uzasadnienie dla przebiegu działań w kolejnych epizodach.
Références
Assis, Elie, “The Choice to Serve God and Assist His People: Rahab and Yael,” Biblica 85 (2004) 82–90.
Béré, P., Le Second Serviteur de Yhwh: Un portrait exégétique de Josué dans le livre éponyme (OBO 253 ; Fribourg–Göttingen : Academic Press – Vandenhoeck & Ruprecht, 2012).
Béré, Paul, “Auditor in fabula – la Bible dans son contexte oral: Le cas du livre de Ruth, Old Testament Essays 19/3 (2006) 1089–1105.
Bieberstein, Klaus, Josua–Jordan–Jericho: Archäologie, Geschichte und Theologie der Landnahmeerzählungen Josua 1–6 (OBO 143; Fribourg–Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht 1995).
Boneva, Krassimira, «La puissance du croire dans l'établissement d'un contrat selon le livre de Josué (chapitre 2)», Sémiotique Biblique 101 (2001) 42–49.
Briend, Jacques, «Une épopée de fiction: Josué 2.6–12», dans : Comment la Bible saisit-elle l'histoire? (Lectio Divina 215; Paris, Les Éditions du Cerf, 2007) 57–71.
Butler, Trent C., Joshua 1–12 (WBC 7A; Grand Rapids, MI: Zondervan 2014).
Carr David, “Mündlich-Schriftliche Bildung und die Ursprünge Antiker Literaturen,” in H. Utzschneider–E. Blum (ed.), Lesearten der Bibel. Untersuchungen zu einer Theorie der Exegese des Alten Testaments (Stuttgart: Kohlhammer 2006) 183–198.
Carr, David, Writing on the Tablet of the Heart. Origins of Scripture and Literature (Oxford: Oxford University Press 2005).
Hall, Sarah L., Conquering Character. The Characterization of Joshua in Joshua 1–11 (LHB.OTS 512, New York/London, T&T Clark, 2010).
Horsley R.A., Text and Tradition in Performance and Writing (Biblical Performance Criticism 9; Cascade Books 2013).
Mayordomo-Marín Moisés, Den Anfang hören. Leseorientierte Evangelienexegese am Beispiel von Matthäus 1–2 (FRLANT, 180) 166–170.
Nelson, Richard, Joshua. A Commentary (OTL; Louisville, KY: Westminster John Knox Press 1997).
Noort, Ed (ed.), The Book of Joshua (BETL 250; Leuven–Paris–Walpole, MA: Peeters 2012).
Sicre, José Luis, Josué (Pamplona: Editorial Verbo Divino 2002) 102–119; Trent C. Butler, Joshua 1–12 (WBC 7a; Zondervan 2014).
Toorn, Karel van der, Scribal Culture and the Making of the Hebrew Bible (Harvard University Press: Cambridge, MA/London, UK, 2007).
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Stats
Number of views and downloads: 445
Number of citations: 0