Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Editorial Board
    • List of Reviewers
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici. Management

Information or manipulation? Analysis on the selected advertising examples
  • Home
  • /
  • Information or manipulation? Analysis on the selected advertising examples
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 40 (2013) /
  4. Articles

Information or manipulation? Analysis on the selected advertising examples

Authors

  • Joanna Hernik Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Wydział Ekonomiczny, Katedra Marketingu, ul. Żołnierska 47, 71-210 Szczecin

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2013.016

Keywords

goals of communication, perception of communication, behavior and attitudes

Abstract

Communication with the milieu is one of the key manifestations of human social life. With inventions such as print, television and the Internet, many people can be informed about an event in a very short time. Such mass communication channels are also used to spread advertising. It is worth of mentioning, that a classic advertising consists of two components: information and persuasion; the first is to reduce a lack of knowledge of a recipient, the second – to convince him to follow the appeal showed in a message. Between the two elements a balance should be.

Despite of a practical value of advertising, and sometimes even an artistic value, it is widely believed that because of advertising people have false picture of the world. The prevalence of advertising did not make people immune to persuasion and manipulation, but made them indifferent, and are not aware of its impact. Therefore, this article shows characteristics and manifestations of manipulation in advertising.

References

Bandler R., (2006), Alchemia manipulacji, Helion, Gliwice.

Blythe J., (2002), Komunikacja marketingowa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.

Dołhasz M., (2013), Nowe sposoby oddziaływania na nabywców w komunikacji marketingowej przedsiębiorstw – Brand Hero, Uniwersytet Szczeciński, Zeszyty Naukowe nr 777, Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu nr 32, Szczecin.

Gajlewicz M., (2009), Techniki perswazyjne, podstawy, Wyd. Difin, Warszawa.

Górecka A., (2008), Techniki manipulacji w tekstach reklamowych, [online], http:// www.reporterzy.info/195,techniki_manipulacji_w_tekstach_reklamowych.html [21.10.2013].

Harker D., (1998), Achieving acceptable advertising: An analysis of advertising regulation in five countries, „International Marketing Review”, Vol. 15 Iss: 2, DOI: http://dx.doi.org/10.1108%2F02651339810212476

Hernik J., (2013), Odpowiedzialność ekologiczna a komunikacja marketingowa, „Rocznik Ochrony Środowiska”, t. 15.

Mackiewicz H., (2010), Przejawy manipulacji w formowaniu afektywnego komponentu postawy odbiorcy, Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing nr 3 (52).

Merriam-Webster Dictionary, hasło advertising, http://www.merriamwebster.com/dictionary/ advertising [19.10.2013].

Olędzki J., (1998), Komunikowanie w świecie. Narzędzia, teorie, unormowania, Oficyna Wydawnicza ASPRA, Warszawa.

O’Sullivan D., McCallig J., (2012), Customer satisfaction, earnings and firm value, „European Journal of Marketing”, Vol. 46 Iss: 6, DOI: http://dx.doi.org/10.1108%2F03090561211214627

Pollay R.W., (1988), Keeping Advertising from Going Down in History – Unfairly, „European Journal of Marketing”, Vol. 22 Iss: 8, DOI: http://dx.doi.org/10.1108% 2FEUM0000000005292

PWN, hasło reklama, http://encyklopedia.pwn.pl/haslo/3966917/reklama.html [19.10.2013].

Skąd wziął się kult Apple’a?, http://internet.gadzetomania.pl/2011/06/22/skad-wzial-sie-kult-applea-zobacz-reklamy-ktore-stworzyly-te-marke-wideo [26.10.2013]

Słownik języka polskiego, http://sjp.pwn.pl/szukaj/manipulacja [27.10.2013].

Sutherland M., Sylwester A. K., (2003), Reklama a umysł konsumenta. Co działa, co nie działa i dlaczego, PWN, Warszawa.

Zięba K., (2010), Skuteczność działań marketingowych, Zeszyty Naukowe SGGW nr 3(52).

http://www.projektowaniegraficzne.pl/skuteczny_marketing_z_apple/ [26.10.2013].

http://forsal.pl/galerie/coca_cola_konczy_126_lat_.html [22.10.2013]

http://www.infotuba.pl/biznes/wyzsza_kultura_bankowosci.xml [21.10.2013].

http://bexpress.pl/product-pol-11208-EASY-proszek-do-prania-.html [21.10.2013].

http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Klienci-Amber-Gold-od-kilku-dni-czekaja-na-pieniadzen60171.html?is_mobile=0&vop=std [27.10.2013].

Acta Universitatis Nicolai Copernici. Management

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2014-02-21

How to Cite

Hernik, Joanna. 2014. “Information or Manipulation? Analysis on the Selected Advertising Examples”. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Management 40 (February):193-204. https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2013.016.
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 40 (2013)

Section

Articles

Stats

Number of views and downloads: 5646
Number of citations: 0

Crossref
Scopus
Google Scholar
Europe PMC

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

goals of communication, perception of communication, behavior and attitudes
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop