Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Programowa
    • Lista recenzentów
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zarządzanie

Informacja czy manipulacja? Analiza na przykładzie wybranych reklam
  • Strona domowa
  • /
  • Informacja czy manipulacja? Analiza na przykładzie wybranych reklam
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 40 (2013) /
  4. Artykuły

Informacja czy manipulacja? Analiza na przykładzie wybranych reklam

Autor

  • Joanna Hernik Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Wydział Ekonomiczny, Katedra Marketingu, ul. Żołnierska 47, 71-210 Szczecin

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2013.016

Słowa kluczowe

cele komunikacji, percepcja komunikatu, zachowania i postawy

Abstrakt

Dzięki wynalazkom, takim jak druk, telewizja czy Internet, wiele osób może być poinformowanych o danym zdarzeniu w bardzo krótkim czasie. Takie masowe kanały komunikacji wykorzystywane są także do przesyłania reklam. I mimo ich praktycznej wartości, a czasami nawet wartości artystycznej, powszechnie uważa się, że przez reklamy wiele osób poddawanych jest przekazom przedstawiającym nieprawdziwy obraz świata. Powszechność reklamy nie sprawiła więc, że ludzie stali się odporni na perswazję i manipulację, ale że stali się na nią obojętni i nie są świadomi jej wpływu. Dlatego w tej pracy pokazano charakterystyczne cechy i przejawy manipulacji w reklamie.

Bibliografia

Bandler R., (2006), Alchemia manipulacji, Helion, Gliwice.

Blythe J., (2002), Komunikacja marketingowa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.

Dołhasz M., (2013), Nowe sposoby oddziaływania na nabywców w komunikacji marketingowej przedsiębiorstw – Brand Hero, Uniwersytet Szczeciński, Zeszyty Naukowe nr 777, Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu nr 32, Szczecin.

Gajlewicz M., (2009), Techniki perswazyjne, podstawy, Wyd. Difin, Warszawa.

Górecka A., (2008), Techniki manipulacji w tekstach reklamowych, [online], http:// www.reporterzy.info/195,techniki_manipulacji_w_tekstach_reklamowych.html [21.10.2013].

Harker D., (1998), Achieving acceptable advertising: An analysis of advertising regulation in five countries, „International Marketing Review”, Vol. 15 Iss: 2, DOI: http://dx.doi.org/10.1108%2F02651339810212476

Hernik J., (2013), Odpowiedzialność ekologiczna a komunikacja marketingowa, „Rocznik Ochrony Środowiska”, t. 15.

Mackiewicz H., (2010), Przejawy manipulacji w formowaniu afektywnego komponentu postawy odbiorcy, Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing nr 3 (52).

Merriam-Webster Dictionary, hasło advertising, http://www.merriamwebster.com/dictionary/ advertising [19.10.2013].

Olędzki J., (1998), Komunikowanie w świecie. Narzędzia, teorie, unormowania, Oficyna Wydawnicza ASPRA, Warszawa.

O’Sullivan D., McCallig J., (2012), Customer satisfaction, earnings and firm value, „European Journal of Marketing”, Vol. 46 Iss: 6, DOI: http://dx.doi.org/10.1108%2F03090561211214627

Pollay R.W., (1988), Keeping Advertising from Going Down in History – Unfairly, „European Journal of Marketing”, Vol. 22 Iss: 8, DOI: http://dx.doi.org/10.1108% 2FEUM0000000005292

PWN, hasło reklama, http://encyklopedia.pwn.pl/haslo/3966917/reklama.html [19.10.2013].

Skąd wziął się kult Apple’a?, http://internet.gadzetomania.pl/2011/06/22/skad-wzial-sie-kult-applea-zobacz-reklamy-ktore-stworzyly-te-marke-wideo [26.10.2013]

Słownik języka polskiego, http://sjp.pwn.pl/szukaj/manipulacja [27.10.2013].

Sutherland M., Sylwester A. K., (2003), Reklama a umysł konsumenta. Co działa, co nie działa i dlaczego, PWN, Warszawa.

Zięba K., (2010), Skuteczność działań marketingowych, Zeszyty Naukowe SGGW nr 3(52).

http://www.projektowaniegraficzne.pl/skuteczny_marketing_z_apple/ [26.10.2013].

http://forsal.pl/galerie/coca_cola_konczy_126_lat_.html [22.10.2013]

http://www.infotuba.pl/biznes/wyzsza_kultura_bankowosci.xml [21.10.2013].

http://bexpress.pl/product-pol-11208-EASY-proszek-do-prania-.html [21.10.2013].

http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Klienci-Amber-Gold-od-kilku-dni-czekaja-na-pieniadzen60171.html?is_mobile=0&vop=std [27.10.2013].

Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zarządzanie

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2014-02-21

Jak cytować

Hernik, Joanna. 2014. „Informacja Czy Manipulacja? Analiza Na przykładzie Wybranych Reklam”. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zarządzanie 40 (luty):193-204. https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2013.016.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 40 (2013)

Dział

Artykuły

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 5646
Liczba cytowań: 0

Crossref
Scopus
Google Scholar
Europe PMC

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

cele komunikacji, percepcja komunikatu, zachowania i postawy
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa