Information or manipulation? Analysis on the selected advertising examples
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2013.016Keywords
goals of communication, perception of communication, behavior and attitudesAbstract
Communication with the milieu is one of the key manifestations of human social life. With inventions such as print, television and the Internet, many people can be informed about an event in a very short time. Such mass communication channels are also used to spread advertising. It is worth of mentioning, that a classic advertising consists of two components: information and persuasion; the first is to reduce a lack of knowledge of a recipient, the second – to convince him to follow the appeal showed in a message. Between the two elements a balance should be.
Despite of a practical value of advertising, and sometimes even an artistic value, it is widely believed that because of advertising people have false picture of the world. The prevalence of advertising did not make people immune to persuasion and manipulation, but made them indifferent, and are not aware of its impact. Therefore, this article shows characteristics and manifestations of manipulation in advertising.References
Bandler R., (2006), Alchemia manipulacji, Helion, Gliwice.
Blythe J., (2002), Komunikacja marketingowa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Dołhasz M., (2013), Nowe sposoby oddziaływania na nabywców w komunikacji marketingowej przedsiębiorstw – Brand Hero, Uniwersytet Szczeciński, Zeszyty Naukowe nr 777, Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu nr 32, Szczecin.
Gajlewicz M., (2009), Techniki perswazyjne, podstawy, Wyd. Difin, Warszawa.
Górecka A., (2008), Techniki manipulacji w tekstach reklamowych, [online], http:// www.reporterzy.info/195,techniki_manipulacji_w_tekstach_reklamowych.html [21.10.2013].
Harker D., (1998), Achieving acceptable advertising: An analysis of advertising regulation in five countries, „International Marketing Review”, Vol. 15 Iss: 2, DOI: http://dx.doi.org/10.1108%2F02651339810212476
Hernik J., (2013), Odpowiedzialność ekologiczna a komunikacja marketingowa, „Rocznik Ochrony Środowiska”, t. 15.
Mackiewicz H., (2010), Przejawy manipulacji w formowaniu afektywnego komponentu postawy odbiorcy, Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing nr 3 (52).
Merriam-Webster Dictionary, hasło advertising, http://www.merriamwebster.com/dictionary/ advertising [19.10.2013].
Olędzki J., (1998), Komunikowanie w świecie. Narzędzia, teorie, unormowania, Oficyna Wydawnicza ASPRA, Warszawa.
O’Sullivan D., McCallig J., (2012), Customer satisfaction, earnings and firm value, „European Journal of Marketing”, Vol. 46 Iss: 6, DOI: http://dx.doi.org/10.1108%2F03090561211214627
Pollay R.W., (1988), Keeping Advertising from Going Down in History – Unfairly, „European Journal of Marketing”, Vol. 22 Iss: 8, DOI: http://dx.doi.org/10.1108% 2FEUM0000000005292
PWN, hasło reklama, http://encyklopedia.pwn.pl/haslo/3966917/reklama.html [19.10.2013].
Skąd wziął się kult Apple’a?, http://internet.gadzetomania.pl/2011/06/22/skad-wzial-sie-kult-applea-zobacz-reklamy-ktore-stworzyly-te-marke-wideo [26.10.2013]
Słownik języka polskiego, http://sjp.pwn.pl/szukaj/manipulacja [27.10.2013].
Sutherland M., Sylwester A. K., (2003), Reklama a umysł konsumenta. Co działa, co nie działa i dlaczego, PWN, Warszawa.
Zięba K., (2010), Skuteczność działań marketingowych, Zeszyty Naukowe SGGW nr 3(52).
http://www.projektowaniegraficzne.pl/skuteczny_marketing_z_apple/ [26.10.2013].
http://forsal.pl/galerie/coca_cola_konczy_126_lat_.html [22.10.2013]
http://www.infotuba.pl/biznes/wyzsza_kultura_bankowosci.xml [21.10.2013].
http://bexpress.pl/product-pol-11208-EASY-proszek-do-prania-.html [21.10.2013].
http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Klienci-Amber-Gold-od-kilku-dni-czekaja-na-pieniadzen60171.html?is_mobile=0&vop=std [27.10.2013].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 5009
Number of citations: 0