http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Christianity as an inspiration for the pedagogical sciences
  • Strona domowa
  • /
  • Christianity as an inspiration for the pedagogical sciences
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 37 Nr 1 (2019): The most important religious books as a source of inspiration for the pedagogical sciences /
  4. ARTYKUŁY

Christianity as an inspiration for the pedagogical sciences

Autor

  • Zbigniew Marek Akademia Ignatianum https://orcid.org/0000-0002-4580-1819
  • Anna Walulik https://orcid.org/0000-0002-5607-6974

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2019.003

Słowa kluczowe

The Bible, Christianity, supernatural cognition, maturity

Abstrakt

Based on the biblical text J 20, 24-29 we were searching the possibility of giving the support to the development of a person, by Christianity. The carried out text analysis and its transposition to the pedagogical area enabled drawing the attention to the significant for the development of the person element, inspired by religion, which is spirituality.  In the article the attention was paid to the fact that owing to the religion, the man is able to perceive and understand more broadly not only the particular events, but also possibilities of own participation in them. This perspective discloses new challenges in front of man, and also enables to know a new sense of own life, as well. Understanding that discovery of new life possibilities inspires for activity, we will add that the Christianity, thanks to the supernatural cognition (religious), detects a new quality reflected in a new life style. The condition of such support given to the person by the Christianity is respecting God by the man, and admitting that He is not any idea, but Person. Just, the relationship with this Person enables to have a different look at own existence and see the hope for a new life quality – immortality in it.

Bibliografia

Benedykt XVI, Adhortacja apostolska Verbum Domini, Kraków: Wydawnictwo M, 2010.

Brezinka W., Wychowanie i pedagogika w dobie przemian kulturowych, Kraków: Wyd. WAM, 2005.

Brezinka W., Wychowywać dzisiaj. Zarys problematyki, Kraków: Wyd. WAM, 2007.

Charytański J., W kręgu zadań i treści katechezy, Kraków: Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy, 1992.

Chmielewski M., Duchowość, in: Leksykon duchowości katolickiej, ed. M. Chmielewski, Lublin-Kraków: Wyd. M, 2002, p. 229.

Fleming D.L., Czym jest duchowość ignacjańska?, Kraków: Wyd. WAM, 2013.

Gałdowa A., Nelicki A., „O możliwościach i warunkach bycia twórczym z perspektywy aksjologicznej teorii wartości”, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Psychologiczne, 8 (1993): 7–28;

Jan Paweł II, Encyklika „Fides et ratio”, Kraków: Wydawnictwo Znak, 1998.

Kudasiewicz J., Biblia, historia, nauka, Kraków: Wyd. Znak, 1978.

Ladaria L.F., Wprowadzenie do antropologii teologicznej, Kraków: Wyd. WAM, 2002.

Lohfink N., Jak rozumieć Pismo Święte w: Biblia dzisiaj, ed. J. Kudasiewicz, 29-59. Kraków: Wyd. Znak, 1969.

Marek Z., „Moralność wyznacznikiem dojrzałości człowieka”, Colloquia Theologica Ottoniana 2 (2016): 61-79.

Marek Z., Pedagogika towarzyszenia. Perspektywa tradycji ignacjańskiej, Kraków: AIK, 2017.

Marek Z., Podstawy wychowania moralnego, Kraków: Wyd. WAM, 2005.

Marek Z., Walulik A., Pedagogika świadectwa. Perspektywa antropologiczno-kerygmatyczna, Kraków: Wyd. Naukowe Akademii Ignatianum, 2019.

Marek Z., Religia pomoc czy zagrożenie dla edukacji?, Kraków, Wyd. WAM, 2014.

Marszałek L., Duchowość dziecka. Znaczenia – perspektywy – konteksty w pedagogice przedszkolnej, Warszawa: Szkoła Wyższa im. Bogdana Jańskiego, 2013.

Mądrzycki T., Psychologiczne prawidłowości kształtowania się postaw, Warszawa: WSiP, 1977.

Meurer T., „Duchowość jako zamiennik religii? Wyprawy w mgliste pogranicze religii i duchowości”, Keryks 10 (2011): 147-159.

Olbrycht K., „Wartość służby w wychowaniu chrześcijańskim – w świetle refleksji Jana Pawła II i Benedykta XVI”, Paedagogia Christiana 2 (2017): 89-107.

Olbrycht K., „Wychowanie do wartości – w centrum aksjologicznych dylematów współczesnej edukacji”, Paedagogia Christiana 1 (2012): 89-104.

Prężyna W., Funkcja postawy religijnej w osobowości człowieka, Lublin: RW KUL, 1981.

Sarah R., Diat N., Gott oder nichts. Ein Gespräch über den Glauben, Kißlegg: FE-Medienverlag, 2015.

Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. II: O integralną wizję człowieka i jego rozwoju, Toruń: Wyd. UMK, 2007.

Surzykiewicz J., „Religia, religijność i duchowość jako zasoby osobowe i kapitał społeczny w pedagogice społecznej/pracy socjalnej”, Pedagogika Społeczna XIV(2015): 23-71.

Szacki J., Tradycja, in: Słownik społeczny, ed. B. Szlachta, 1491-1495. Kraków: Wyd. WAM, 2004, pp..

Tułowiecki D., Bez Boga, Kościoła i zasad?, Kraków: Wyd. Petrus, 2012.

Waldenfels H., O Bogu, Jezusie Chrystusie i Kościele dzisiaj. Teologia fundamentalna w kontekście czasów obecnych, Katowice: Księgarnia św. Jacka, 1993.

Walulik A., Moderacyjne i synergiczne kształtowanie dorosłości. Propozycja typologii modeli znaczeń wiedzy religijnej na przykładzie Korespondencyjnego Kursu Biblijnego, Kraków: Wyd. WAM, 2011.

Walulik A., Synergiczny charakter towarzyszenia wychowawczego, in: Pedagogika towarzyszenia, Z. Marek, 9–23. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum, 2017.

Zięba S., Człowiek. 2. Pochodzenie, in: Leksykon pedagogiki religii, ed. C. Rogowski, 93–99. Warszawa: Verbinum, 2007.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2020-09-19

Jak cytować

1.
MAREK, Zbigniew & WALULIK, Anna. Christianity as an inspiration for the pedagogical sciences. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika [online]. 19 wrzesień 2020, T. 37, nr 1, s. 27. [udostępniono 7.7.2025]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2019.003.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 37 Nr 1 (2019): The most important religious books as a source of inspiration for the pedagogical sciences

Dział

ARTYKUŁY

Licencja

Prawa autorskie (c) 2020 Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 468
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

The Bible, Christianity, supernatural cognition, maturity
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa