http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Politics of Memory and the State of Education Before and After Poland Regains Independence Using the Example of the City of Białystok – Contexts of Regional Education
  • Home
  • /
  • Politics of Memory and the State of Education Before and After Poland Regains Independence Using the Example of the City of Białystok – Contexts of Regional Education
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 35 No. 1 (2018): New Trends in Multicultural and Regional Education in Poland /
  4. ARTICLES

Politics of Memory and the State of Education Before and After Poland Regains Independence Using the Example of the City of Białystok – Contexts of Regional Education

Authors

  • Joanna Sacharczuk University of Białystok http://orcid.org/0000-0001-6031-1167
  • Alina Szwarc University of Białystok http://orcid.org/0000-0002-3075-5872

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2018.003

Keywords

social memory, historical memory, memory policy, history of education in Bialystok, region, regional education

Abstract

In this paper, we attempt to present how dominant countries weave memory policy in their educational activity in order to gain control over the members of subordinate groups. This is an important topic in the context of the 100th anniversary of Poland’s independence being celebrated this year. We refer to the educational policy of the invaders to Poles and the Polish state towards minorities in the interwar period. We will illustrate this through the example of Białystok, the city of north-eastern Poland.

References

Dobroński, Adam Czesław. Białystok – historia miasta. Białystok: Zarząd Miasta Białegostoku, 2001.

Dobroński, Adam Czesław. “Białystok w latach 1796–1864”. In: Historia Białegostoku, ed. Adam Czesław Dobroński, 215–280. Białystok: Fundacja Sąsiedzi, 2012.

Dziedzictwo kulturowe w regionie. Założenia programowe. Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej, 1995. Fiedorowicz, Tomasz, Kietliński Marek, Maciejczuk Jarosław. Białostockie ulice i ich patroni. Białystok: Prymat, 2012.

Goławski, Michał. Szkolnictwo powszechne w Białymstoku. Białystok: Miejska Rada Szkolna, 1934.

Lechowski, Andrzej. “Białystok w latach 1864–1936”. In: Historia Białegostoku, ed. Adam Czesław Dobroński. 281–401. Białystok: Fundacja Sąsiedzi, 2012.

Majorek, Czesław. “Historyczne źródła teorii wychowania obywatelsko-państwowego w Polsce doby międzywojennej”. In: Edukacja historyczna i obywatelska w Polsce odrodzonej 1918–1939. ed. Jerzy Maternicki. 15–19. Warszawa: Centralny Ośrodek Metodyczny Studiów Nauk Politycznych, 1987.

Mościcki, Henryk. Białystok. Zarys historyczny. Białystok: Wydawnictwo Magistratu Miejskiego, 1933.

Nikitorowicz, Jerzy. Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2009.

Nikitorowicz, Jerzy. Etnopedagogika w kontekście wielokulturowości i ustawicznie kształtującej się tożsamości. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2017.

Petrykowski, Piotr. Edukacja regionalna. Problemy podstawowe i otwarte. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2003.

Pierwszy Powszechny Spis Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 września 1921r. Mieszkania, ludność, stosunki zawodowe. Województwo białostockie. Warszawa: GUS, 1927.

Sadowski, Andrzej. Białystok. Kapitał społeczny mieszkańców miasta. Białystok: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Białymstoku, 2006.

Szablicka-Żak, Jolanta. Szkolnictwo i oświata w pracach Sejmu Ustawodawczego II Rzeczypospolitej, Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe, 1997.

Szacka, Barbara. “Przeszłość jako wymiar czasu”. In: Wobec przeszłości, pamięć przeszłości jako element kultury współczesnej. ed. Andrzej Szpociński. 97–110. Warszawa: Instytut im. Adama Mickiewicza, 2005.

Szpociński, Andrzej, Kwiatkowski Piotr Tadeusz. Przeszłość jako przedmiot przekazu. Warszawa: Instytut Studiów Politycznych PAN, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, 2006.

Szwarc, Alina. „Edukacja międzykulturowa w pozalekcyjnych formach kształcenia – komunikat z badań”. Pogranicze. Studia społeczne. XVII (2011): 188–199.

Szwarc, Alina. “Intercultural education in urban and rural secondary schools”. In: The city: a learning experience. ed. Kamila Kamińska, Alicja. Szerląg. 168–186. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2011.

Szwarc, Alina. “Rola i miejsce treści kulturowych w procesie kształcenia na przykładzie podlaskich gimnazjów”. Ars inter Culturas 3 (2014): 171–178.

Wróblewska, Urszula. “Polityka oświatowa państwa polskiego wobec mniejszości narodowych, grup etnicznych i wyznaniowych zamieszkujących Kresy Wschodnie w II RP”. Nauka 2 (2011): 109–124.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Downloads

  • PDF

Published

2019-02-05

How to Cite

1.
SACHARCZUK, Joanna and SZWARC, Alina. Politics of Memory and the State of Education Before and After Poland Regains Independence Using the Example of the City of Białystok – Contexts of Regional Education. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika. Online. 5 February 2019. Vol. 35, no. 1, pp. 35-53. [Accessed 6 July 2025]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2018.003.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 35 No. 1 (2018): New Trends in Multicultural and Regional Education in Poland

Section

ARTICLES

Stats

Number of views and downloads: 1899
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

social memory, historical memory, memory policy, history of education in Bialystok, region, regional education
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop