Politics of Memory and the State of Education Before and After Poland Regains Independence Using the Example of the City of Białystok – Contexts of Regional Education
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2018.003Keywords
social memory, historical memory, memory policy, history of education in Bialystok, region, regional educationAbstract
In this paper, we attempt to present how dominant countries weave memory policy in their educational activity in order to gain control over the members of subordinate groups. This is an important topic in the context of the 100th anniversary of Poland’s independence being celebrated this year. We refer to the educational policy of the invaders to Poles and the Polish state towards minorities in the interwar period. We will illustrate this through the example of Białystok, the city of north-eastern Poland.
References
Dobroński, Adam Czesław. Białystok – historia miasta. Białystok: Zarząd Miasta Białegostoku, 2001.
Dobroński, Adam Czesław. “Białystok w latach 1796–1864”. In: Historia Białegostoku, ed. Adam Czesław Dobroński, 215–280. Białystok: Fundacja Sąsiedzi, 2012.
Dziedzictwo kulturowe w regionie. Założenia programowe. Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej, 1995. Fiedorowicz, Tomasz, Kietliński Marek, Maciejczuk Jarosław. Białostockie ulice i ich patroni. Białystok: Prymat, 2012.
Goławski, Michał. Szkolnictwo powszechne w Białymstoku. Białystok: Miejska Rada Szkolna, 1934.
Lechowski, Andrzej. “Białystok w latach 1864–1936”. In: Historia Białegostoku, ed. Adam Czesław Dobroński. 281–401. Białystok: Fundacja Sąsiedzi, 2012.
Majorek, Czesław. “Historyczne źródła teorii wychowania obywatelsko-państwowego w Polsce doby międzywojennej”. In: Edukacja historyczna i obywatelska w Polsce odrodzonej 1918–1939. ed. Jerzy Maternicki. 15–19. Warszawa: Centralny Ośrodek Metodyczny Studiów Nauk Politycznych, 1987.
Mościcki, Henryk. Białystok. Zarys historyczny. Białystok: Wydawnictwo Magistratu Miejskiego, 1933.
Nikitorowicz, Jerzy. Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2009.
Nikitorowicz, Jerzy. Etnopedagogika w kontekście wielokulturowości i ustawicznie kształtującej się tożsamości. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2017.
Petrykowski, Piotr. Edukacja regionalna. Problemy podstawowe i otwarte. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2003.
Pierwszy Powszechny Spis Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 września 1921r. Mieszkania, ludność, stosunki zawodowe. Województwo białostockie. Warszawa: GUS, 1927.
Sadowski, Andrzej. Białystok. Kapitał społeczny mieszkańców miasta. Białystok: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Białymstoku, 2006.
Szablicka-Żak, Jolanta. Szkolnictwo i oświata w pracach Sejmu Ustawodawczego II Rzeczypospolitej, Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe, 1997.
Szacka, Barbara. “Przeszłość jako wymiar czasu”. In: Wobec przeszłości, pamięć przeszłości jako element kultury współczesnej. ed. Andrzej Szpociński. 97–110. Warszawa: Instytut im. Adama Mickiewicza, 2005.
Szpociński, Andrzej, Kwiatkowski Piotr Tadeusz. Przeszłość jako przedmiot przekazu. Warszawa: Instytut Studiów Politycznych PAN, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, 2006.
Szwarc, Alina. „Edukacja międzykulturowa w pozalekcyjnych formach kształcenia – komunikat z badań”. Pogranicze. Studia społeczne. XVII (2011): 188–199.
Szwarc, Alina. “Intercultural education in urban and rural secondary schools”. In: The city: a learning experience. ed. Kamila Kamińska, Alicja. Szerląg. 168–186. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2011.
Szwarc, Alina. “Rola i miejsce treści kulturowych w procesie kształcenia na przykładzie podlaskich gimnazjów”. Ars inter Culturas 3 (2014): 171–178.
Wróblewska, Urszula. “Polityka oświatowa państwa polskiego wobec mniejszości narodowych, grup etnicznych i wyznaniowych zamieszkujących Kresy Wschodnie w II RP”. Nauka 2 (2011): 109–124.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 1587
Number of citations: 0