Podręczniki do nauczania języka polskiego wobec figury Innego. Studium podręczników z serii Między nami
DOI:
https://doi.org/10.21784/ZC.2022.006Słowa kluczowe
inność, podręczniki szkolne, metodyka języka i literatury polskiejAbstrakt
Artykuł traktuje o obecności figur Innego w podręcznikach do nauczania języka polskiego na drugim etapie edukacyjnym. Praca charakteryzuje teoretyczne podstawy i źródła w mówieniu o inności, zawiera analizę fundamentalnych składników definiujących kogoś jako nie-Swojego, a w części empirycznej analizuje zawartość tekstów na podstawie wyznaczonych kryteriów konfrontacji. Praca może przysłużyć się zarówno badaczom dydaktyki języka i literatury polskiej, jak i może okazać się pomocą przy planowaniu zajęć z języka polskiego o Innym.
Bibliografia
Anusiewicz J., Dąbrowska A., Fleischer M., Językowy obraz świata i kultura, „Język a Kultura”, t. 13, s. 11–44.
Bartmiński J., Czym zajmuje się etnoligniwstyka?, „Akcent” 1986, nr 26, s. 16–20.
Bartmiński J., Językowy obraz świata, hasło, [w:] Wielka encyklopedia PWN, t. 12, J. Wojnowski (red.), Warszawa 2003.
Bartmiński J., O językowym obrazie świata Polaków końca XX wieku, [w:] Polszczyzna XX wieku. Ewolucja i perspektywy rozwoju, S. Dubisz, S. Gajda (red.), wyd. Elipsa ,Warszawa 2001.
Bartmiński J., Opozycja swój / obcy a problem językowego obrazu świata, „Etnolingwistyka. Problemy języka i kultury” nr 19, 2007, s. 35–59.
Benedyktowicz Z., „Portrety „obcego”. Od stereotypu do symbolu, wyd. Anthropos, Kraków 2000.
Chromiec E., Edukacja w kontekście różnicy i różnorodności kulturowej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2006, s. 6–17.
Edukacja polonistyczna wobec Innego, A. Janus-Sitarz (red.), wyd. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków 2014.
Janus-Sitarz A., Wstęp: Obszary wykluczenia i obojętności, [w:] A. Janus-Sitarz (red.), wyd. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków 2014.
Kurcz I., Język a reprezentacja świata w umyśle, wyd. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1987.
Między nami: język polski 4–6: podręcznik , A. Łuczak, A. Murdzek (red.), Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2014.
Nikitorowicz J., Nacjonalizm – Patriotyzm – Obywatelstwo, [w:] Na Pograniczach. Problemy społeczne i wyzwania dla edukacji, J. K. Karolczuk (red.), Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Jana Grodka w Sanoku, Sanok 2016.
Nowicka E., Swoi i obcy. Stereotypy, konflikty i kształt człowieczeństwa z perspektywy antropologicznej, [w:] Obcy w labiryncie kultur, T.M. Korczyński, A. Orla-Bukowska (red.), Warszawa 2016, wyd. Katedra Wydawnictwo Naukowe.
Obcy. Inny. Analiza przypadków, M. Karwatowska, R. Litwiński, A. Siwiec (red.), Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2017.
Obcy. Inny. Propozycje aplikacji pojęciowych, M. Karwatowska. R. Litwiński, A. Siwiec (red.), Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2018.
Oswajanie inności w edukacji polonistycznej, B. Myrdzik, E. Dunaj (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2010.
Sporek P., Warstwa aksjologiczna w strukturze podręcznika szkolnego, „Język a Edukacja” 2015, s. 73–86.
Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństw, wyd. Znak, Kraków 2012.
Tokarski R., Językowy obraz świata a niektóre założenia kognitywizmu, „Etnolingiwstyka” 1997/1998, nr 9/10, s. 7–24.
Tokarski R., Przeszłość i współczesność w językowym obrazie świata, [w:] Przeszłość w językowym obrazie świata, A. Pajdzińska, P. Krzyżanowski (red.), Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 1999.
Tokarski R., Słownictwo jako interpretacja świata, [w:] Współczesny język polski, J. Bartmiński (red.), wyd. 3, Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Wróblewski M., W poszukiwaniu „inności”, „Polonistyka” 2010, nr 4, s. 5.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 61
Liczba cytowań: 0