Polityka wydawnicza
"Zbliżenia Cywilizacyjne" ("Civilization Rapprochements") to międzynarodowy, interdyscyplinarny kwartalnik, w którym publikowane są w wersji elektronicznej recenzowane artykuły oryginalne, recenzje oraz sprawozdania z zakresu szeroko rouzmianych nauk społecznych oraz humanistycznych. Tym samym, czasopismo skierowane jest do szerokiego grona czytelników. Redakcja przestrzega międzynarodowych standardów etyki publikacyjnej oraz nieustannie doskonali procedury wydawnicze.
Procedury zabezpieczające oryginalność prac naukowych stosowane przez czasopismo
Procedury zabezpieczające oryginalność prac naukowych są zgodne z zaleceniami opisanymi przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w dokumencie „Dobre praktyki w procedurach recenzyjnych w nauce", Warszawa 2011.
- Autor(zy) prac składają oświadczenie, że praca nie jest złożona w innej redakcji i nie była publikowana oraz określają kryteria autorstwa.
- Wszystkie nadesłane do Redakcji prace są recenzowane przez dwóch niezależnych recenzentów zgodnie z procedurą recenzowania.
- Wszystkie wykryte przypadki nierzetelności naukowej będą ujawniane, włącznie z powiadomieniem odpowiednich instytucji. Oznacza to, że manuskrypt może być poddany ocenie przez internetowy system antyplagiatowy.
- Artykuły są sprawdzane zarówno pod względem językowym, jak i oryginalności przez Native-speaker i Redaktorów.
- Redaktorzy oceniają i podejmują ostateczną decyzję o druku artykułu, opierając się na kryteriach opracowanych przez Committee on Publication Ethics (COPE).
"Zbliżenia Cywilizacyjne" to czasopismo wydawane niekomercyjnie.
- Potencjalny czytelnik, może swobodnie korzystać z treści umieszczonych w kwartalniku dla celów edukacyjnych, naukowych, niekomercyjnych.
- Dostępność pełnych tekstów artykułów naukowych jest bezpłatna ze strony internetowej czasopisma.
- Czasopismo posiada jasno określone zasady dotyczące ochrony praw autorskich.
Każdy artykuł z czasopisma może być wykorzystany bezpłatnie przez osoby i podmioty trzecie (np. biblioteki, jednostki naukowe, recenzenci, repozytoria itp.) dla celów edukacyjnych, naukowych, niekomercyjnych.
Zalecenia dla autorów
1. Składanie duplikatu
- Rękopisy złożone muszą być oryginalne (wcześniej nie publikowane). Nie należy składać artykułu, który jest w trakcie przeglądu w innych miejscach (np. innych czasopismach). - Autor nie powinien przedstawiać rękopisu opisującego zasadniczo te same badania podzielone na części i publikowane w innych czasopismach. Wyjątek stanowi przedstawienie w pracy nowego celu i uzyskanie nowych wyników i wniosków.
- Autorzy rękopisów prac oryginalnych powinni zwrócić uwagę na przedstawienie części metodologicznej oraz przeprowadzenie dyskusji, aby możliwe było sprawdzenie wiarygodności danych.
2. Plagiat
Plagiat to skopiowanie cudzego utworu (lub jego części) wraz z przypisaniem sobie prawa do autorstwa poprzez ukrycie pochodzenia splagiatowanego utworu. Autorzy są zobowiązani do uzyskania pisemnej zgody od właściciela na przedstawianie w rękopisie rycin, zdjęć, grafiki itp., do których nie posiadają praw autorskich.
3. Manipulacja w przypisach (odniesieniach)
Manipulacja w przypisach (odniesieniach) zachodzi wówczas, kiedy rękopis zawiera piśmiennictwo, którego nie ma w odniesieniach lub zawiera odniesienia, które nie są związane z tematem lub są nieistotne dla zgłaszanej pracy.
4. Konflikt interesów
Wszyscy Autorzy powinni ujawnić w swoim rękopisie informację dotyczącą konfliktu interesu (materialnego, niematerialnego). Wszystkie źródła wsparcia finansowego dla rękopisu/projektu powinny zostać ujawnione.
5. Wkład Autorów
Wszyscy Autorzy rękopisu powinni określić własny wkład intelektualny zgodnie z przyjętymi kryteriami oraz zatwierdzić ostateczną wersję manuskryptu.
6. Podziękowania
Współpracownicy, którzy nie spełniają kryterium Autorstwa, a przyczynili się w jakiejkolwiek formie do powstania rękopisu powinni być wymienieni w podziękowaniach.
7. Numery ORCID
Rekomendujemy posługiwanie się przez Autorów numerami ORCID, ułatwiającymi identyfikowanie autorów i współautorów publikacji naukowych.
Zalecenia dla recenzentów
- Recenzenci przygotowują ocenę/recenzję na zasadzie wolontariatu zgodnie z zasadami peerreview. Nie powinni przyjmować rękopisu, jeżeli uważają, że tematyka opracowania nie dotyczy ich specjalności czy zainteresowań. Recenzenci przygotują ocenę/recenzje w ciągu dwóch tygodni
- Wszelkie rękopisy otrzymane do oceny/recenzji muszą być traktowane jako dokumenty poufne. Nie mogą być pokazane lub omawiane z innymi bez upoważnienia Redakcji. - Oceny powinny być prowadzone w sposób obiektywny. Powinny one zawsze próbować dostarczyć szczegółowych i konstruktywnych informacji zwrotnych, aby pomóc Autorom w poprawie ich rękopisu.
- Autor(zy) i Recenzenci nie znają swoich tożsamości (double-blind review proces). W przypadku, kiedy zaistnieje taka sytuacja (znajomość danych tożsamości) recenzent musi podpisać Deklarację o braku konfliktu interesów. Za konflikt interesów uznaje się zachodzące między recenzentem a autorem: a) bezpośrednie relacje osobiste (pokrewieństwo, związki prawne, konflikt), b) relacje podległości zawodowej, c) bezpośrednia współpraca naukowa w ciągu ostatnich lat poprzedzających przygotowanie recenzji.
- Recenzja musi mieć formę pisemną i kończyć się jednoznacznym wnioskiem co do dopuszczenia artykułu do publikacji lub jego odrzucenia.
Zalecenia dla Redakcji
- Redakcja czasopisma jest odpowiedzialna za podejmowanie decyzji, czy przedstawiony rękopis mieści się w obszarze zainteresowania czasopisma, czy został przygotowany zgodnie z zaleceniami dla Autorów i czy powinien zostać opublikowany. Redaktorzy mogą konsultować się z innymi członkami zespołu redakcyjnego, jak również z Recenzentami oraz Autorami, w celu podejmowania decyzji o publikacji.
- Jeżeli zaistnieje potrzeba udokumentowania wiarygodności przesłanego rękopisu w aspekcie działalności etycznej, Redakcja ma prawo uzyskać od Autora dodatkowego potwierdzenia/dokumentu.
- W korespondencji, Redakcja nie ujawnia nikomu żadnych informacji o przesłanym rękopisie poza wyjątkiem Autora/-ów, Recenzentów, a w niektórych uzasadnionych przypadkach innym członkom Redakcji.
- Rękopisy, które zostały przesłane do Redakcji a nie zostały opublikowane nie mogą być wykorzystywane przez Redakcję w celach własnych działań bez pisemnej zgody Autora.