Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Język Polski
    • English
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • Ethics
  • For Authors
    • Publishing terms
    • Review procedure
    • Editorial guidelines
  • About
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Indexation
    • Publishing policy
    • Open Access policy
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Język Polski
  • English

Civilization Rapprochements

Textbooks for teaching the Polish language to the figure of the Other. A study of textbooks from the Między nami series
  • Home
  • /
  • Textbooks for teaching the Polish language to the figure of the Other. A study of textbooks from the Między nami series
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 18 No. 1 (2022) /
  4. Artykuły

Textbooks for teaching the Polish language to the figure of the Other. A study of textbooks from the Między nami series

Authors

  • Eryk Cichocki University of Wroclaw

DOI:

https://doi.org/10.21784/ZC.2022.006

Keywords

otherness, school textbooks, methodology of Polishlanguage and literature

Abstract

The article concerns the presence of the figures of the Other in textbooks for teaching Polish at the second stage of education. The work explains the theoretical foundations and sources in speaking about otherness, includes an analysis of the fundamental components that define someone as not-mine, and in the empirical part I analyze the content of the texts on the basis of the defined criteria of confrontation. The work can be of benefit to researchers of the didactics of Polish language and literature, and it can also be helpful in planning Polish language classes about the Other.

References

Anusiewicz J., Dąbrowska A., Fleischer M., Językowy obraz świata i kultura, „Język a Kultura”, t. 13, s. 11–44.

Bartmiński J., Czym zajmuje się etnoligniwstyka?, „Akcent” 1986, nr 26, s. 16–20.

Bartmiński J., Językowy obraz świata, hasło, [w:] Wielka encyklopedia PWN, t. 12, J. Wojnowski (red.), Warszawa 2003.

Bartmiński J., O językowym obrazie świata Polaków końca XX wieku, [w:] Polszczyzna XX wieku. Ewolucja i perspektywy rozwoju, S. Dubisz, S. Gajda (red.), wyd. Elipsa ,Warszawa 2001.

Bartmiński J., Opozycja swój / obcy a problem językowego obrazu świata, „Etnolingwistyka. Problemy języka i kultury” nr 19, 2007, s. 35–59.

Benedyktowicz Z., „Portrety „obcego”. Od stereotypu do symbolu, wyd. Anthropos, Kraków 2000.

Chromiec E., Edukacja w kontekście różnicy i różnorodności kulturowej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2006, s. 6–17.

Edukacja polonistyczna wobec Innego, A. Janus-Sitarz (red.), wyd. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków 2014.

Janus-Sitarz A., Wstęp: Obszary wykluczenia i obojętności, [w:] A. Janus-Sitarz (red.), wyd. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków 2014.

Kurcz I., Język a reprezentacja świata w umyśle, wyd. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1987.

Między nami: język polski 4–6: podręcznik , A. Łuczak, A. Murdzek (red.), Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2014.

Nikitorowicz J., Nacjonalizm – Patriotyzm – Obywatelstwo, [w:] Na Pograniczach. Problemy społeczne i wyzwania dla edukacji, J. K. Karolczuk (red.), Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Jana Grodka w Sanoku, Sanok 2016.

Nowicka E., Swoi i obcy. Stereotypy, konflikty i kształt człowieczeństwa z perspektywy antropologicznej, [w:] Obcy w labiryncie kultur, T.M. Korczyński, A. Orla-Bukowska (red.), Warszawa 2016, wyd. Katedra Wydawnictwo Naukowe.

Obcy. Inny. Analiza przypadków, M. Karwatowska, R. Litwiński, A. Siwiec (red.), Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2017.

Obcy. Inny. Propozycje aplikacji pojęciowych, M. Karwatowska. R. Litwiński, A. Siwiec (red.), Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2018.

Oswajanie inności w edukacji polonistycznej, B. Myrdzik, E. Dunaj (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2010.

Sporek P., Warstwa aksjologiczna w strukturze podręcznika szkolnego, „Język a Edukacja” 2015, s. 73–86.

Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństw, wyd. Znak, Kraków 2012.

Tokarski R., Językowy obraz świata a niektóre założenia kognitywizmu, „Etnolingiwstyka” 1997/1998, nr 9/10, s. 7–24.

Tokarski R., Przeszłość i współczesność w językowym obrazie świata, [w:] Przeszłość w językowym obrazie świata, A. Pajdzińska, P. Krzyżanowski (red.), Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 1999.

Tokarski R., Słownictwo jako interpretacja świata, [w:] Współczesny język polski, J. Bartmiński (red.), wyd. 3, Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Wróblewski M., W poszukiwaniu „inności”, „Polonistyka” 2010, nr 4, s. 5.

Civilization Rapprochements

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2022-03-31

How to Cite

1.
CICHOCKI, Eryk. Textbooks for teaching the Polish language to the figure of the Other. A study of textbooks from the Między nami series. Civilization Rapprochements. Online. 31 March 2022. Vol. 18, no. 1, pp. 119-138. [Accessed 6 July 2025]. DOI 10.21784/ZC.2022.006.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 18 No. 1 (2022)

Section

Artykuły

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 260
Number of citations: 0

Language

  • Język Polski
  • English

Tags

Search using one of provided tags:

otherness, school textbooks, methodology of Polishlanguage and literature

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop