Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Język Polski
    • English
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • Etyka
  • Dla Autorów
    • Zasady publikowania
    • Proces recenzji
    • Zasady edytorskie
  • O czasopiśmie
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Indeksacja
    • Polityka wydawnicza
    • Polityka Open Access
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Język Polski
  • English

Zbliżenia Cywilizacyjne

System edukacji oraz kształcenie nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej w Norwegii
  • Strona domowa
  • /
  • System edukacji oraz kształcenie nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej w Norwegii
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 17 Nr 4 (2021) /
  4. Artykuły

System edukacji oraz kształcenie nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej w Norwegii

Autor

  • Karol Michalczuk Hustadvika opplæringssenter (Centrum szkoleniowe Hustadvika)

DOI:

https://doi.org/10.21784/ZC.2021.025

Słowa kluczowe

nauczyciel, kształcenie nauczycieli, wychowanie przedszkolne, edukacja wczesnoszkolna, Norwegia

Abstrakt

Artykuł prezentuje problematykę związaną z norweskim systemem edukacji, zwracając szczególną uwagę na edukację przedszkolną i początkowy etap edukacji szkolnej, a także system kształcenia nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej w Norwegii. Doboru treści dokonano na podstawie analizy literatury przedmiotu, ramowego planu nauczania obowiązującego w przedszkolach norweskich oraz podstawy programowej przedmiotów szkolnych w norweskim systemie edukacyjnym, aktach prawnych oraz oferty Uniwersytetu OsloMet w Oslo. Oparto się tu również na raportach i analizach statystycznych z norweskich baz danych dostępnych w Internecie oraz własnych doświadczeniach, wynikających z wieloletniej pracy w norweskim systemie edukacji.

Bibliografia

Aslanian T. K., Kjærlighet som profesjonsutøvelse i barnehagen, Universitetsforlaget, Oslo 2016.

Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid, OsloMet https://student.oslomet.no/studier/-/studieinfo/programplan/BLH/2021/H%C3%98ST [dostęp: 16-12-2021].

Barnehagelærer, OsloMet https://www.oslomet.no/studier/lui/barnehagelerer [dostęp: 16-12-2021].

Befolkning, Statistisk sentralbyrå https://www.ssb.no/befolkning/folketall/statistikk/befolkning [dostęp: 10-12-2021].

BLHP1ÅR Praksis i barnehage, 1.studieår, OsloMet https://student.oslomet.no/studier/-/studieinfo/emne/BLHP1%C3%85R/2021/H%C3%98ST [dostęp: 16-12-2021].

BLHP2000 Praksis i barnehage, 2.studieår, OsloMet https://student.oslomet.no/studier/-/studieinfo/emne/BLHP2000/2021/H%C3%98ST [dostęp: 16-12-2021].

BLHP3000 Praksis i barnehage, 3.studieår, OsloMet https://student.oslomet.no/studier/-/studieinfo/emne/BLHP3000/2021/H%C3%98ST [dostęp: 16-12-2021].

Dokka H.J., En skole gjennom 250 år, NKS-Forlaget, Oslo 1998.

Ewo J., Okstad E., 50 hendelser som formet Norge, Vigmostad & Bjørke, Bergen 2018.

Fakta om grunnskolen 2021-22, Utdanningsdirektoratet https://www.udir.no/tall-og-forskning/statistikk/statistikk-grunnskole/analyser/fakta-om-grunnskolen/fakta-om-grunnskolen/ [dostęp: 15-12-2021].

Finansiering av barnehager, regjeringen.no https://www.regjeringen.no/no/tema/familie-og-barn/barnehager/innsikt/finansiering-av-barnehager/id2344788/ [dostęp: 12-12-2021].

Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, Rammeplan for barnehagen https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan-for-barnehagen/ [dostęp: 11-12-2021].

Forskrift til opplæringslova https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-23-724 [dostęp: 15-12-2021].

Greve A., Jansen T., Solheim M., Kritisk og begeistret. Barnehagelærerens fagpolitiske historie, Fagbokforlaget, Bergen 2014.

Grunnskolelærer, utdanning.no https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/grunnskolelaerer [dostęp: 16-12-2021].

Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7, Masterprogram OsloMet https://www.oslomet.no/studier/lui/grunnskolelerer-1-7 [dostęp: 16-12-2021].

Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7, Programplan OsloMet https://student.oslomet.no/studier/-/studieinfo/programplan/M1GLU/2021/H%C3%98ST [dostęp: 16-12-2021].

Harkestad Olsen M., Skogen K., Kontaktlæreren, Universitetsforlaget, Oslo 2014.

Hoved tall barnehager, Statistisk sentralbyrå https://www.ssb.no/utdanning/barnehager/statistikk/barnehager [dostęp: 11-12-2021].

Høyere utdanning, Store Norske Leksikon https://snl.no/h%C3%B8yere_utdanning [dostęp: 15-12-2021].

Kor stort er Noreg?, Kartverket https://www.kartverket.no/til-lands/fakta-om-norge/storleiken-pa-landet [dostęp: 10-12-2021].

Lov om barnehager (barnehageloven) https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-64 [dostęp: 12-12-2021].

Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61 [dostęp: 15-12-2021].

Lov om universiteter og høyskoler (universitets- og høyskoleloven) https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-04-01-15 [dostęp: 15-12-2021].

Łuczyński E., Maćkiewicz J., Językoznawstwo ogólne. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2002.

M1GP1000 Praksis, 1.år, OsloMet https://student.oslomet.no/studier/-/studieinfo/emne/M1GP1000/2021/H%C3%98ST [dostęp: 16-12-2021].

MGMO5900 Masteroppgave, OsloMet https://student.oslomet.no/studier/-/studieinfo/emne/MGMO5900/2021/H%C3%98ST [dostęp: 16-12-2021].

Milewski T., Językoznawstwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.

NOU 2010: 8, Med forskertrang og lekelyst — Systematisk pedagogisk tilbud til alle førskolebarn, NOU (Noregs offentlege utgreiingar) https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2010-8/id616123/?ch=3 [dostęp: 11-12-2021].

Ny i Norge: praktiske opplysninger fra offentlige etater, Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) 2019.

Saltrøe M., Bli kjent med barnehage, helsestasjon, tannlege, legevakt, Kulturbro Forlag, Oslo 2002.

Saltrøe M., Bli kjent med grunnskolen, videregående skole, høgskole/universitet, voksenopplæring, Kulturbro Forlag, Oslo 2007.

Studieåret, OsloMet https://student.oslomet.no/studiearet [dostęp: 15-12-2021].

Søk opptak til utdanning i Norge, Samordna opptak https://www.samordnaopptak.no/info/ [dostęp: 15-12-2021].

Videregående opplæring, Utdanningsdirektoratet https://www.udir.no/utdanningslopet/videregaende-opplaring/ [dostęp: 15-12-2021].

Wojan K., O etymologii etnonimiki Saamów/Lapończyków w świetle europejskiej historiografii, „Studia Scandinavica” 1(21)/2017.

Zbliżenia Cywilizacyjne

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

30.12.2021

Jak cytować

1.
MICHALCZUK, Karol. System edukacji oraz kształcenie nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej w Norwegii. Zbliżenia Cywilizacyjne [online]. 30 grudzień 2021, T. 17, nr 4, s. 175–195. [udostępniono 28.6.2025]. DOI 10.21784/ZC.2021.025.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 17 Nr 4 (2021)

Dział

Artykuły

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 439
Liczba cytowań: 0

Język / Language

  • Język Polski
  • English

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

nauczyciel, kształcenie nauczycieli, wychowanie przedszkolne, edukacja wczesnoszkolna, Norwegia

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa