Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Język Polski
    • English
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • Etyka
  • Dla Autorów
    • Zasady publikowania
    • Proces recenzji
    • Zasady edytorskie
  • O czasopiśmie
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Indeksacja
    • Polityka wydawnicza
    • Polityka Open Access
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Język Polski
  • English

Zbliżenia Cywilizacyjne

Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci i młodzieży wobec zagrożeń cyberprzemocą w odniesieniu do opowiadań Wieża ciśnień i Pstryk
  • Strona domowa
  • /
  • Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci i młodzieży wobec zagrożeń cyberprzemocą w odniesieniu do opowiadań Wieża ciśnień i Pstryk
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 19 Nr 1 (2023) /
  4. Artykuły

Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci i młodzieży wobec zagrożeń cyberprzemocą w odniesieniu do opowiadań Wieża ciśnień i Pstryk

Autor

  • Maciej Krzemiński Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku

DOI:

https://doi.org/10.21784/ZC.2023.007

Słowa kluczowe

nowe media, komunikacja, cyberprzemoc, challenge, hejt, literatura, dzieci i młodzież

Abstrakt

Artykuł jest próbą opisu zjawisk rywalizacji rówieśniczej i związanej z nią cyberprzemocy obecnych w nowych mediach w odniesieniu do literatury dla dzieci i młodzieży. Analizowane opowiadania są ilustracją realnych zagrożeń, które niesie wirtualna rzeczywistość. Tego rodzaju literatura zarówno w formie i treści stanowi dla młodego odbiorcy ważne źródło wiedzy dotyczącej otaczającego go świata. Opowiadania te są zatem dobrą propozycją do lektury tak dla rodziców, nauczycieli a zwłaszcza młodzieży.

Bibliografia

Andrzejewska A., Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych. Aspekty teoretyczne i empiryczne, Difin, Warszawa 2014.

Bednarek J., Człowiek w obliczu szans cyberprzestrzeni i świata wirtualnego, Difin, Warszawa 2014.

Bednarek J., Andrzejewska A., Zagrożenia cyberprzestrzeni i świata wirtualnego, Difin, Warszawa 2014.

Beręsewicz P., Pstryk, [w:] Gorzka czekolada. Nowe opowiadania o ważnych sprawach, Prószyński i S-ka, Warszawa 2019.

edukacjamedialna.edu.pl

Castells M., Społeczeństwo sieci, tłum. M. Marody, K. Pawluś, J. Stawiński, S. Szymański, red. nauk. M. Marody, PWN , Warszawa 2013.

Garwol K., Hejt w internecie – analiza zjawiska, „Edukacja – Technika – Informatyka”, nr 4, 2016.

Korwin-Piotrowska D., Eutoryka rzecz o dobrej (roz)mowie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2020.

Kosewski M., Ludzie w sytuacjach pokusy i upokorzenia, Wiedza Powszechna, Warszawa 1985.

Ledzińska M., Od informacji do wiedzy w dobie globalizacji [w:] Psychologia wychowania. Wybrane problemy, red. nauk. H. Liberska, J. Trempała, PWN, Warszawa 2020.

Nagajowa M., Sztuka dobrego pisania i mówienia. Poradnik językowy dla młodzieży, Wydawnictwo Oświata, Warszawa 2003.

Ogonowska A., Psychologia mediów i komunikowania. Wprowadzenie, Impuls, Kraków 2018.

Piechna J., Szkodliwe treści w Internecie nie akceptuję, reaguję! Poradnik dla rodziców, Warszawa 2019.

Przecławska A., Rozwój zainteresowań czytelniczych dzieci i młodzieży, [w:] Literatura dla dzieci i młodzieży w procesie wychowania, pod red. A. Przecławskiej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1978.

Rozmus D., Kozioł ofiarny – kozioł wypędzony, „Roczniki Administracji i Prawa”, nr XVI (2), 2016.

Siemińska A., Internetowy „Challenge” – ryzykowne zabawy w sieci, [w:] https://edupolis.pl/internetowy-challenge-ryzykowne-zabawy-w-sieci [dostęp: 05.10.2022]

Szymeczko K, Wieża ciśnień, [w:] Gorzka czekolada. Nowe opowiadania o ważnych sprawach, Prószyński i S-ka, Warszawa 2019.

Stasiewicz S., Hejt – zło odwieczne czy kulturowy nowotwór?, [w:] Hejterstwo. Nowa praktyka kulturowa?, red. J. Dynkowska, N. Lemann, M. Wróblewski, A. Zatora, Łódź 2017.

Urbanek G., Hejt jako społeczny przejaw patologii w Internecie. Próba klasyfikacji adresatów, „Kultura Bezpieczeństwa. Nauka – Praktyka – Refleksje”, nr 29, 2018.

Zasacka Z., Chymkowski R., Stan czytelnictwa książek w Polsce w drugim roku pandemii (2021-2022), https://www.bn.org.pl/download/document/1656416398.pdf [dostęp: 21.09.2022].

Vopel K.W., Umiejętność współpracy w grupach. Zabawy i improwizacje, tłum. M. Jałowiec, Jedność, Kielce 2002.

Zbliżenia Cywilizacyjne

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

31.03.2023

Jak cytować

1.
KRZEMIŃSKI, Maciej. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci i młodzieży wobec zagrożeń cyberprzemocą w odniesieniu do opowiadań Wieża ciśnień i Pstryk. Zbliżenia Cywilizacyjne [online]. 31 marzec 2023, T. 19, nr 1, s. 145–164. [udostępniono 8.7.2025]. DOI 10.21784/ZC.2023.007.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 19 Nr 1 (2023)

Dział

Artykuły

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 68
Liczba cytowań: 0

Język / Language

  • Język Polski
  • English

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

nowe media, komunikacja, cyberprzemoc, challenge, hejt, literatura, dzieci i młodzież

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa