Formation of social skills of children and adolescents in the face of cyberbullying threats in relation to the short stories The Water Tower and Snap
DOI:
https://doi.org/10.21784/ZC.2023.007Keywords
new media, communication, cyberbullying, challenge, hate speech, literature, children and adolescentsAbstract
The article is an attempt to describe the phenomena of peer rivalry and related cyberbullying present in new media in relation to literature for children and adolescents. The short stories analyzed ilustrate the real threats posed by virtual reality. This type of literature, both in form and content, is an important source of knowledge for young people , knowledge related to the world around them. Therefore, these stories are a good reading selection for parents, teachers and especially young people
References
Andrzejewska A., Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych. Aspekty teoretyczne i empiryczne, Difin, Warszawa 2014.
Bednarek J., Człowiek w obliczu szans cyberprzestrzeni i świata wirtualnego, Difin, Warszawa 2014.
Bednarek J., Andrzejewska A., Zagrożenia cyberprzestrzeni i świata wirtualnego, Difin, Warszawa 2014.
Beręsewicz P., Pstryk, [w:] Gorzka czekolada. Nowe opowiadania o ważnych sprawach, Prószyński i S-ka, Warszawa 2019.
edukacjamedialna.edu.pl
Castells M., Społeczeństwo sieci, tłum. M. Marody, K. Pawluś, J. Stawiński, S. Szymański, red. nauk. M. Marody, PWN , Warszawa 2013.
Garwol K., Hejt w internecie – analiza zjawiska, „Edukacja – Technika – Informatyka”, nr 4, 2016.
Korwin-Piotrowska D., Eutoryka rzecz o dobrej (roz)mowie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2020.
Kosewski M., Ludzie w sytuacjach pokusy i upokorzenia, Wiedza Powszechna, Warszawa 1985.
Ledzińska M., Od informacji do wiedzy w dobie globalizacji [w:] Psychologia wychowania. Wybrane problemy, red. nauk. H. Liberska, J. Trempała, PWN, Warszawa 2020.
Nagajowa M., Sztuka dobrego pisania i mówienia. Poradnik językowy dla młodzieży, Wydawnictwo Oświata, Warszawa 2003.
Ogonowska A., Psychologia mediów i komunikowania. Wprowadzenie, Impuls, Kraków 2018.
Piechna J., Szkodliwe treści w Internecie nie akceptuję, reaguję! Poradnik dla rodziców, Warszawa 2019.
Przecławska A., Rozwój zainteresowań czytelniczych dzieci i młodzieży, [w:] Literatura dla dzieci i młodzieży w procesie wychowania, pod red. A. Przecławskiej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1978.
Rozmus D., Kozioł ofiarny – kozioł wypędzony, „Roczniki Administracji i Prawa”, nr XVI (2), 2016.
Siemińska A., Internetowy „Challenge” – ryzykowne zabawy w sieci, [w:] https://edupolis.pl/internetowy-challenge-ryzykowne-zabawy-w-sieci [dostęp: 05.10.2022]
Szymeczko K, Wieża ciśnień, [w:] Gorzka czekolada. Nowe opowiadania o ważnych sprawach, Prószyński i S-ka, Warszawa 2019.
Stasiewicz S., Hejt – zło odwieczne czy kulturowy nowotwór?, [w:] Hejterstwo. Nowa praktyka kulturowa?, red. J. Dynkowska, N. Lemann, M. Wróblewski, A. Zatora, Łódź 2017.
Urbanek G., Hejt jako społeczny przejaw patologii w Internecie. Próba klasyfikacji adresatów, „Kultura Bezpieczeństwa. Nauka – Praktyka – Refleksje”, nr 29, 2018.
Zasacka Z., Chymkowski R., Stan czytelnictwa książek w Polsce w drugim roku pandemii (2021-2022), https://www.bn.org.pl/download/document/1656416398.pdf [dostęp: 21.09.2022].
Vopel K.W., Umiejętność współpracy w grupach. Zabawy i improwizacje, tłum. M. Jałowiec, Jedność, Kielce 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 22
Number of citations: 0