Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Język Polski
    • English
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • Ethics
  • For Authors
    • Publishing terms
    • Review procedure
    • Editorial guidelines
  • About
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Indexation
    • Publishing policy
    • Open Access policy
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Język Polski
  • English

Civilization Rapprochements

Integration disorders between children with pervasive development disorders
  • Home
  • /
  • Integration disorders between children with pervasive development disorders
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 17 No. 3 (2021) /
  4. Artykuły

Integration disorders between children with pervasive development disorders

Authors

  • Oktawia Kubik Academy of Social Sciences in Lodz

DOI:

https://doi.org/10.21784/ZC.2021.016

Keywords

children, sensory integration disorders, developmental disorders

Abstract

In late 2020 and early 2021 I diagnosed and treated pupils from a therapeutic centre. The diagnosis was carried out on children who are at the stage of early childhood education. Requiring special education due to holistic developmental disorders. The first of the described cases concerns . I evaluated the therapy in three consecutive stages after 6, 12 and 18 months from the beginning of therapy. During the therapy I used suspended equipment such as swings, platforms, hammocks as well as ground-based equipment such as a balance beam, sensory tracks, shapes, pool with balls, balls, massagers, rollers, mangle, topek, barrel, tunnel, trampoline etc. For tactile stimuli I used all kinds of fabrics, sponges, brushes, pulses, sensory balls, sensory masses etc. In order to make the therapy enjoyable for the child, I called each activity a game. Depending on the nature of the challenge, the boys became: jumping frogs, crawling soldiers, flying paratroopers, explorers, sculptors, etc. I drew inspiration for games fulfilling a therapeutic function from the items: " Everyday games and plays" for children with sensory processing disorders" by Barbara Sher, "Disorderly child in the world of games and plays" by C. Kranowitz "Train the brain through movement" by Z. Przyrowski Children through exercises not only improved the integration of sensory information or the brain's ability to modulate received stimuli but also improved their physicality, muscle strength but also improved their cognitive skills, graphomotor skills, concentration and memory.

References

Ayres A. J. (2018). Dziecko a integracja sensoryczna, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Ayres A. J. (2018). Integracja sensoryczna a zaburzenia uczenia się, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Babbie E. (2007). Badania społeczne w praktyce, Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Borkowska M. (2018). Integracja sensoryczna w rozwoju dziecka. Podstawy neurofizjologiczne, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Goddard Blethe S. (2016). Odruchy, uczenie się i zachowanie, Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Kołodziej L. (2017). Koordynacja wzrokowo-słuchowo-ruchowa, Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Kranowitz C. (2018). Nie-zgrane dziecko w świecie gier i zabaw, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Kranowitz C. (2018). Nie-zgrane dziecko zaburzenia przetwarzania sensorycznego- diagnoza i postępowanie, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Maas V. F. (2016). Uczenie się przez zmysły, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Odowska- Szlachcic B. (2018). Integracja sensoryczna w autyzmie, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Odowska- Szlachcic B. (2018). Terapia integracji sensorycznej. Zeszyt 2, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Odowska- Szlachcic B. (2018). Wzrok i słuch zmysły wiodące w uczeniu się – w aspekcie integracji sensorycznej, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Odowska-Szlachcic B. (2018). Terapia integracji sensorycznej. Zeszyt 1, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Pilch T., Bauman T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Przyrowski Z. (2016). Trenuj mózg poprzez ruch, Warszawa: Wydawnictwo Empis.

Sher B. (2018). Codzienne gry i zabawy dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Skiba D. (2017). Percepcja wzrokowa, Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Sztumski J. (1999). Wstęp do metod i techniki badań społecznych, Katowice.

Wiśniewska M. (2018). Profil sensoryczny dziecka, Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Zaczyński W. (1996). Praca badawcza nauczyciela, Warszawa: Wydawnictwo WSiP.

Civilization Rapprochements

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2021-09-30

How to Cite

1.
KUBIK, Oktawia. Integration disorders between children with pervasive development disorders. Civilization Rapprochements. Online. 30 September 2021. Vol. 17, no. 3, pp. 93-120. [Accessed 28 December 2025]. DOI 10.21784/ZC.2021.016.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 17 No. 3 (2021)

Section

Artykuły

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 470
Number of citations: 0

Language

  • Język Polski
  • English

Tags

Search using one of provided tags:

children, sensory integration disorders, developmental disorders

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop