Integration disorders between children with pervasive development disorders
DOI:
https://doi.org/10.21784/ZC.2021.016Keywords
children, sensory integration disorders, developmental disordersAbstract
In late 2020 and early 2021 I diagnosed and treated pupils from a therapeutic centre. The diagnosis was carried out on children who are at the stage of early childhood education. Requiring special education due to holistic developmental disorders. The first of the described cases concerns . I evaluated the therapy in three consecutive stages after 6, 12 and 18 months from the beginning of therapy. During the therapy I used suspended equipment such as swings, platforms, hammocks as well as ground-based equipment such as a balance beam, sensory tracks, shapes, pool with balls, balls, massagers, rollers, mangle, topek, barrel, tunnel, trampoline etc. For tactile stimuli I used all kinds of fabrics, sponges, brushes, pulses, sensory balls, sensory masses etc. In order to make the therapy enjoyable for the child, I called each activity a game. Depending on the nature of the challenge, the boys became: jumping frogs, crawling soldiers, flying paratroopers, explorers, sculptors, etc. I drew inspiration for games fulfilling a therapeutic function from the items: " Everyday games and plays" for children with sensory processing disorders" by Barbara Sher, "Disorderly child in the world of games and plays" by C. Kranowitz "Train the brain through movement" by Z. Przyrowski Children through exercises not only improved the integration of sensory information or the brain's ability to modulate received stimuli but also improved their physicality, muscle strength but also improved their cognitive skills, graphomotor skills, concentration and memory.
References
Ayres A. J. (2018). Dziecko a integracja sensoryczna, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Ayres A. J. (2018). Integracja sensoryczna a zaburzenia uczenia się, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Babbie E. (2007). Badania społeczne w praktyce, Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Borkowska M. (2018). Integracja sensoryczna w rozwoju dziecka. Podstawy neurofizjologiczne, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Goddard Blethe S. (2016). Odruchy, uczenie się i zachowanie, Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Kołodziej L. (2017). Koordynacja wzrokowo-słuchowo-ruchowa, Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Kranowitz C. (2018). Nie-zgrane dziecko w świecie gier i zabaw, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Kranowitz C. (2018). Nie-zgrane dziecko zaburzenia przetwarzania sensorycznego- diagnoza i postępowanie, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Maas V. F. (2016). Uczenie się przez zmysły, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Odowska- Szlachcic B. (2018). Integracja sensoryczna w autyzmie, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Odowska- Szlachcic B. (2018). Terapia integracji sensorycznej. Zeszyt 2, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Odowska- Szlachcic B. (2018). Wzrok i słuch zmysły wiodące w uczeniu się – w aspekcie integracji sensorycznej, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Odowska-Szlachcic B. (2018). Terapia integracji sensorycznej. Zeszyt 1, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Pilch T., Bauman T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Przyrowski Z. (2016). Trenuj mózg poprzez ruch, Warszawa: Wydawnictwo Empis.
Sher B. (2018). Codzienne gry i zabawy dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Skiba D. (2017). Percepcja wzrokowa, Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Sztumski J. (1999). Wstęp do metod i techniki badań społecznych, Katowice.
Wiśniewska M. (2018). Profil sensoryczny dziecka, Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Zaczyński W. (1996). Praca badawcza nauczyciela, Warszawa: Wydawnictwo WSiP.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 470
Number of citations: 0