Zaburzenia integracji sensorycznej u dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi
DOI:
https://doi.org/10.21784/ZC.2021.016Słowa kluczowe
dzieci, zaburzenia integracji sensorycznej, zaburzenia rozwojoweAbstrakt
Na przełomie 2020 i 2021 r. dokonałam diagnozy i terapii uczniów z placówki terapeutycznej. Diagnozie zostały poddane dzieci będące na etapie edukacji wczesnoszkolnej. Wymagające kształcenia specjalnego z powodu całościowych zaburzeń rozwojowych. Pierwszy z opisywanych przypadków dotyczy Antoniego. Terapię ewaluowałam w trzech kolejnych etapach po 6, 12 i 18 miesiącach od rozpoczęcia terapii. W trakcie terapii używałam zarówno sprzętu podwieszanego typu huśtawki, platformy, hamaki jak i naziemnego typu równoważnia, tory sensoryczne, kształtki, basen z kulkami, piłki, masażery, wałki, maglownica, topek, beczka, tunel, trampolina itp. Do wywierania bodźców dotykowych używałam wszelkiego rodzaju tkanin, gąbek, szczotek, nasion strączkowych, piłek sensorycznych, mas sensorycznych itp. Aby terapia była dla dziecka przyjemnością każdą z aktywności określałam mianem zabawy w zależności od charakteru podejmowanych wyzwań chłopcy wcielali się w: skaczące żabki, czołgających się żołnierzy, fruwających spadochroniarzy, poszukiwaczy, rzeźbiarzy itp. Inspiracje do zabaw spełniających funkcje terapeutyczne czerpał z pozycji: „Codzienne gry i zabawy” dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego” Barbary Sher, „Nie- zgrane dziecko w świecie gier i zabaw” C. Kranowitz „Trenuj mózg poprzez ruch” Z. Przyrowskiego. Dzieci poprzez ćwiczenia nie tylko poprawiały integrację informacji sensorycznej czy zdolność mózgu do modulacji odbieranych bodźców ale usprawniały swoją fizyczność, siłę mięśni ale również poprawiały swoje umiejętności poznawcze, grafomotoryczne, koncentrację i pamięć.
Bibliografia
Ayres A. J. (2018). Dziecko a integracja sensoryczna, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Ayres A. J. (2018). Integracja sensoryczna a zaburzenia uczenia się, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Babbie E. (2007). Badania społeczne w praktyce, Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Borkowska M. (2018). Integracja sensoryczna w rozwoju dziecka. Podstawy neurofizjologiczne, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Goddard Blethe S. (2016). Odruchy, uczenie się i zachowanie, Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Kołodziej L. (2017). Koordynacja wzrokowo-słuchowo-ruchowa, Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Kranowitz C. (2018). Nie-zgrane dziecko w świecie gier i zabaw, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Kranowitz C. (2018). Nie-zgrane dziecko zaburzenia przetwarzania sensorycznego- diagnoza i postępowanie, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Maas V. F. (2016). Uczenie się przez zmysły, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Odowska- Szlachcic B. (2018). Integracja sensoryczna w autyzmie, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Odowska- Szlachcic B. (2018). Terapia integracji sensorycznej. Zeszyt 2, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Odowska- Szlachcic B. (2018). Wzrok i słuch zmysły wiodące w uczeniu się – w aspekcie integracji sensorycznej, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Odowska-Szlachcic B. (2018). Terapia integracji sensorycznej. Zeszyt 1, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Pilch T., Bauman T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Przyrowski Z. (2016). Trenuj mózg poprzez ruch, Warszawa: Wydawnictwo Empis.
Sher B. (2018). Codzienne gry i zabawy dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Skiba D. (2017). Percepcja wzrokowa, Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Sztumski J. (1999). Wstęp do metod i techniki badań społecznych, Katowice.
Wiśniewska M. (2018). Profil sensoryczny dziecka, Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Zaczyński W. (1996). Praca badawcza nauczyciela, Warszawa: Wydawnictwo WSiP.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 89
Liczba cytowań: 0