Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Język Polski
    • English
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • Etyka
  • Dla Autorów
    • Zasady publikowania
    • Proces recenzji
    • Zasady edytorskie
  • O czasopiśmie
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Indeksacja
    • Polityka wydawnicza
    • Polityka Open Access
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Język Polski
  • English

Zbliżenia Cywilizacyjne

Zaburzenia integracji sensorycznej u dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi
  • Strona domowa
  • /
  • Zaburzenia integracji sensorycznej u dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 17 Nr 3 (2021) /
  4. Artykuły

Zaburzenia integracji sensorycznej u dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi

Autor

  • Oktawia Kubik Uczelnia Nauk Społecznych w Łodzi

DOI:

https://doi.org/10.21784/ZC.2021.016

Słowa kluczowe

dzieci, zaburzenia integracji sensorycznej, zaburzenia rozwojowe

Abstrakt

Na przełomie 2020 i 2021 r. dokonałam  diagnozy i terapii uczniów z placówki terapeutycznej. Diagnozie zostały poddane dzieci będące na etapie edukacji wczesnoszkolnej. Wymagające kształcenia specjalnego z powodu całościowych zaburzeń rozwojowych. Pierwszy z opisywanych przypadków dotyczy Antoniego. Terapię ewaluowałam w trzech kolejnych etapach po 6, 12 i 18 miesiącach od rozpoczęcia terapii. W trakcie terapii używałam zarówno sprzętu podwieszanego typu huśtawki, platformy, hamaki jak i naziemnego typu równoważnia, tory sensoryczne, kształtki, basen z kulkami, piłki, masażery, wałki, maglownica, topek, beczka, tunel, trampolina itp. Do wywierania bodźców dotykowych używałam wszelkiego rodzaju tkanin, gąbek, szczotek, nasion strączkowych, piłek sensorycznych, mas sensorycznych itp. Aby terapia była dla dziecka przyjemnością każdą z aktywności określałam mianem zabawy w zależności od charakteru podejmowanych wyzwań chłopcy wcielali się w: skaczące żabki, czołgających się żołnierzy, fruwających spadochroniarzy, poszukiwaczy, rzeźbiarzy itp. Inspiracje do zabaw spełniających funkcje terapeutyczne czerpał z pozycji: „Codzienne gry i zabawy” dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego” Barbary Sher, „Nie- zgrane dziecko w świecie gier i zabaw” C. Kranowitz „Trenuj mózg poprzez ruch” Z. Przyrowskiego. Dzieci poprzez ćwiczenia nie tylko poprawiały integrację informacji sensorycznej czy zdolność mózgu do modulacji odbieranych bodźców ale usprawniały swoją fizyczność, siłę mięśni ale również poprawiały swoje umiejętności poznawcze, grafomotoryczne, koncentrację i pamięć.

Bibliografia

Ayres A. J. (2018). Dziecko a integracja sensoryczna, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Ayres A. J. (2018). Integracja sensoryczna a zaburzenia uczenia się, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Babbie E. (2007). Badania społeczne w praktyce, Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Borkowska M. (2018). Integracja sensoryczna w rozwoju dziecka. Podstawy neurofizjologiczne, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Goddard Blethe S. (2016). Odruchy, uczenie się i zachowanie, Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Kołodziej L. (2017). Koordynacja wzrokowo-słuchowo-ruchowa, Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Kranowitz C. (2018). Nie-zgrane dziecko w świecie gier i zabaw, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Kranowitz C. (2018). Nie-zgrane dziecko zaburzenia przetwarzania sensorycznego- diagnoza i postępowanie, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Maas V. F. (2016). Uczenie się przez zmysły, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Odowska- Szlachcic B. (2018). Integracja sensoryczna w autyzmie, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Odowska- Szlachcic B. (2018). Terapia integracji sensorycznej. Zeszyt 2, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Odowska- Szlachcic B. (2018). Wzrok i słuch zmysły wiodące w uczeniu się – w aspekcie integracji sensorycznej, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Odowska-Szlachcic B. (2018). Terapia integracji sensorycznej. Zeszyt 1, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Pilch T., Bauman T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Przyrowski Z. (2016). Trenuj mózg poprzez ruch, Warszawa: Wydawnictwo Empis.

Sher B. (2018). Codzienne gry i zabawy dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Skiba D. (2017). Percepcja wzrokowa, Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Sztumski J. (1999). Wstęp do metod i techniki badań społecznych, Katowice.

Wiśniewska M. (2018). Profil sensoryczny dziecka, Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Zaczyński W. (1996). Praca badawcza nauczyciela, Warszawa: Wydawnictwo WSiP.

Zbliżenia Cywilizacyjne

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

30.09.2021

Jak cytować

1.
KUBIK, Oktawia. Zaburzenia integracji sensorycznej u dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi. Zbliżenia Cywilizacyjne [online]. 30 wrzesień 2021, T. 17, nr 3, s. 93–120. [udostępniono 28.12.2025]. DOI 10.21784/ZC.2021.016.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 17 Nr 3 (2021)

Dział

Artykuły

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 470
Liczba cytowań: 0

Język / Language

  • Język Polski
  • English

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

dzieci, zaburzenia integracji sensorycznej, zaburzenia rozwojowe

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa