Odległość między nauczycielem-uczniem a wpływ na relacje uczeń-uczeń w trakcie realizacji wybranych programów edukacyjnych
DOI:
https://doi.org/10.21784/ZC.2024.013Słowa kluczowe
nauczyciel, uczeń, relacje, dystans, strefa, proksemika, informatyka, kompetencjeAbstrakt
W latach 2013–2023 zrealizowano badania związane z nauczaniem informatyki i jej części składowych w edukacji szkolnej w kontekście proksemiki. Wyniki ujęto w monografiach: „Proksemika cyfrowej szkoły”, „Nauczyciel przestrzeni cyfrowej w kontekście proksemiki” i „Nauczanie programowania w kontekście proksemiki” oraz „Robotyka w edukacji w kontekście proksemiki”, a także „Kompetencje cyfrowe w edukacji w kontekście proksemiki” i „Aktywna tablica w edukacji w kontekście proksemiki”. W przywołanym obszarze zakończone zostało także badanie „Laboratoria przyszłości w edukacji w kontekście proksemiki”. Dogłębna analiza wskazanych pozycji uświadamia, że otrzymane wyniki badań powinny być rekomendowane do wykorzystania zarówno przez nauczycieli, jak i producentów pomocy dydaktycznych. Działanie to prawdopodobnie będzie sprzyjać podniesieniu efektów pracy w procesie edukacyjnym, co jest zgodne z oczekiwaniami środowiska oświatowego.
Bibliografia
Boszczyk N., Edukacja to relacja, czyli dlaczego nauczyciel jutra powinien postawić na relacje?, https://szkoladobrejrelacji.pl/edukacja-to-relacja-czyli-dlaczego-nauczyciel-jutra-powinien-postawic-na-relacje/ (dostęp: 10.03.2024 r.).
Laboratoria przyszłości, https://www.gov.pl/web/laboratoria (dostęp: 15.04.2024 r.).
Projekt nowej podstawy programowej kształcenia informatycznego - opracowany przez Radę ds. Informatyzacji Edukacji, https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/projekt-nowej-podstawy-programowej-ksztalcenia-informatycznego-opracowany-przez-rade-ds-informatyzacji-edukacji (dostęp: 10.05.2016).
Rządowy program rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020–2024 „Aktywna tablica”, https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/aktywna-tablica (dostęp: 20.04.2024r.).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Kazimierz Mikulski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 61
Liczba cytowań: 0