Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Język Polski
    • English
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • Etyka
  • Dla Autorów
    • Zasady publikowania
    • Proces recenzji
    • Zasady edytorskie
  • O czasopiśmie
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Indeksacja
    • Polityka wydawnicza
    • Polityka Open Access
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Język Polski
  • English

Zbliżenia Cywilizacyjne

Podręczniki do nauczania języka polskiego wobec figury Innego. Studium podręczników z serii Między nami
  • Strona domowa
  • /
  • Podręczniki do nauczania języka polskiego wobec figury Innego. Studium podręczników z serii Między nami
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 18 Nr 1 (2022) /
  4. Artykuły

Podręczniki do nauczania języka polskiego wobec figury Innego. Studium podręczników z serii Między nami

Autor

  • Eryk Cichocki Uniwersytet Wrocławski

DOI:

https://doi.org/10.21784/ZC.2022.006

Słowa kluczowe

inność, podręczniki szkolne, metodyka języka i literatury polskiej

Abstrakt

Artykuł traktuje o obecności figur Innego w podręcznikach do nauczania języka polskiego na drugim etapie edukacyjnym. Praca charakteryzuje teoretyczne podstawy i źródła w mówieniu o inności, zawiera analizę fundamentalnych składników definiujących kogoś jako nie-Swojego, a w części empirycznej analizuje zawartość tekstów na podstawie wyznaczonych kryteriów konfrontacji. Praca może przysłużyć się zarówno badaczom dydaktyki języka i literatury polskiej, jak i może okazać się pomocą przy planowaniu zajęć z języka polskiego o Innym.

Bibliografia

Anusiewicz J., Dąbrowska A., Fleischer M., Językowy obraz świata i kultura, „Język a Kultura”, t. 13, s. 11–44.

Bartmiński J., Czym zajmuje się etnoligniwstyka?, „Akcent” 1986, nr 26, s. 16–20.

Bartmiński J., Językowy obraz świata, hasło, [w:] Wielka encyklopedia PWN, t. 12, J. Wojnowski (red.), Warszawa 2003.

Bartmiński J., O językowym obrazie świata Polaków końca XX wieku, [w:] Polszczyzna XX wieku. Ewolucja i perspektywy rozwoju, S. Dubisz, S. Gajda (red.), wyd. Elipsa ,Warszawa 2001.

Bartmiński J., Opozycja swój / obcy a problem językowego obrazu świata, „Etnolingwistyka. Problemy języka i kultury” nr 19, 2007, s. 35–59.

Benedyktowicz Z., „Portrety „obcego”. Od stereotypu do symbolu, wyd. Anthropos, Kraków 2000.

Chromiec E., Edukacja w kontekście różnicy i różnorodności kulturowej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2006, s. 6–17.

Edukacja polonistyczna wobec Innego, A. Janus-Sitarz (red.), wyd. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków 2014.

Janus-Sitarz A., Wstęp: Obszary wykluczenia i obojętności, [w:] A. Janus-Sitarz (red.), wyd. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków 2014.

Kurcz I., Język a reprezentacja świata w umyśle, wyd. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1987.

Między nami: język polski 4–6: podręcznik , A. Łuczak, A. Murdzek (red.), Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2014.

Nikitorowicz J., Nacjonalizm – Patriotyzm – Obywatelstwo, [w:] Na Pograniczach. Problemy społeczne i wyzwania dla edukacji, J. K. Karolczuk (red.), Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Jana Grodka w Sanoku, Sanok 2016.

Nowicka E., Swoi i obcy. Stereotypy, konflikty i kształt człowieczeństwa z perspektywy antropologicznej, [w:] Obcy w labiryncie kultur, T.M. Korczyński, A. Orla-Bukowska (red.), Warszawa 2016, wyd. Katedra Wydawnictwo Naukowe.

Obcy. Inny. Analiza przypadków, M. Karwatowska, R. Litwiński, A. Siwiec (red.), Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2017.

Obcy. Inny. Propozycje aplikacji pojęciowych, M. Karwatowska. R. Litwiński, A. Siwiec (red.), Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2018.

Oswajanie inności w edukacji polonistycznej, B. Myrdzik, E. Dunaj (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2010.

Sporek P., Warstwa aksjologiczna w strukturze podręcznika szkolnego, „Język a Edukacja” 2015, s. 73–86.

Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństw, wyd. Znak, Kraków 2012.

Tokarski R., Językowy obraz świata a niektóre założenia kognitywizmu, „Etnolingiwstyka” 1997/1998, nr 9/10, s. 7–24.

Tokarski R., Przeszłość i współczesność w językowym obrazie świata, [w:] Przeszłość w językowym obrazie świata, A. Pajdzińska, P. Krzyżanowski (red.), Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 1999.

Tokarski R., Słownictwo jako interpretacja świata, [w:] Współczesny język polski, J. Bartmiński (red.), wyd. 3, Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Wróblewski M., W poszukiwaniu „inności”, „Polonistyka” 2010, nr 4, s. 5.

Zbliżenia Cywilizacyjne

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

31.03.2022

Jak cytować

1.
CICHOCKI, Eryk. Podręczniki do nauczania języka polskiego wobec figury Innego. Studium podręczników z serii Między nami. Zbliżenia Cywilizacyjne [online]. 31 marzec 2022, T. 18, nr 1, s. 119–138. [udostępniono 5.7.2025]. DOI 10.21784/ZC.2022.006.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 18 Nr 1 (2022)

Dział

Artykuły

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 260
Liczba cytowań: 0

Język / Language

  • Język Polski
  • English

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

inność, podręczniki szkolne, metodyka języka i literatury polskiej

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa